Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vlakem z Ostravy do Prahy za dvě hodiny? K trati už jsou připomínky

  9:23
Moravskoslezský kraj má protnout vysokorychlostní trať, po které vlakové soupravy pojedou více než třísetkilometrovou rychlostí. Ačkoliv se zahájením výstavby se počítá nejdříve v roce 2030, objevily se první spory kvůli plánované trase už nyní.

V současnosti jezdí na území republiky rychlovlaky pouze na testovacím okruhu ve Velimi. | foto: iDNES.cz

Na ostravském hlavním nádraží nasednete do moderního vlaku. Za hodinu zastavíte v Brně, stejný čas pak potrvá jízda do Prahy.

Ne, to není úryvek ze sci-fi románu. Přesně tak si představuje budoucnost české železnice Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) po výstavbě vysokorychlostní trati.

Na změnu dojezdových časů z říše pohádek ve skutečnost si však počkáme. Pokud se nic mimořádného nestane, na trase Ostrava Přerov by se mělo stavět někdy v letech 2030 až 2040.

"No byla by to paráda, to by se hodilo do Prahy zajet na otočku. Moc ale nevěřím, že na výstavbu a nové vlaky budou peníze," konstatoval Marek Dostál z Nového Jičína, který vlakem pracovně i osobně často jezdí do Prahy.

V současnosti soupeří na trase mezi Ostravou a Prahou tři dopravci. České dráhy, RegioJet a Leo Express.

O financování se ještě konkrétně nehovoří, zatím je vše ve stadiu příprav.

"V úseku mezi Ostravou a Přerovem by šlo o zcela novou trať v celé délce. Mezi Ostravou a Jistebníkem by vysokorychlostní trať vedla souběžně se stávající železnicí, dále již v nové trase," řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Vysokorychlostní trať podle projektu bude od Hranic na Ostravu kopírovat trasu dálnice D1. U Studénky se začíná stáčet na jihovýchod a v Jistebníku by se přimkla ke stávající železnici.

"Díky vysokorychlostní trati by se ulevilo stávající železnici, uvolnily by se kapacity pro nákladní a příměstskou dopravu. Obě jsou v okolí větších aglomerací už na hraně," dodal mluvčí SŽDC.

Upozornil, že vlak se pak stane atraktivní i pro kamiony a lidi, co nyní jezdí autem. "To by výrazně ulevilo silnicím," řekl Ptačinský.

K návrhu trasy vysokorychlostní železnice se nyní vyjadřují obce a města. Většina souhlasí, výjimkou je však Studénka na Novojičínsku.

Rychlá železnice je moc blízko, zlobí se Studénka

Zastupitelé Studénky na Novojičínsku s novou trasou vysokorychlostní železnice nesouhlasí. Nelíbí se jim, že počítá s demolicemi, a obávají se hluku. Projektant se snaží o odklonění trati.

"Z jedné strany dálnice, z další plynovod, teď ještě vysokorychlostní železnice. To už je opravdu hodně. Nesouhlasíme," zní ze Studénky.

Studénka odmítla trasu vysokorychlostní železnice, která se podle projektu právě kolem města na Novojičínsku odklání od dálnice a přibližuje se ke stávající železniční trati.

"Původní trasa vedla asi o 300 metrů dále od zástavby než ta nejnovější. Vlaky původně měly jezdit za horizontem. Jaké však bylo naše překvapení, když jsme na stůl dostali zcela něco jiného, tedy vlaky na horizontu," hněval se starosta Studénky Ladislav Honusek.

Fakta

Vysokorychlostní trať

  • Železnice umožňující rychlost vlaků přes 300 km/h povede z Ostravy na Brno a do Prahy a bude navazovat na evropskou železniční síť.
  • V kraji by od Ostravy po Jistebník kopírovala stávající železnici, u Studénky by se přimkla k dálnici.
  • Se stavbou se počítá někdy v letech 2030 až 2040.
  • Současná modernizovaná trať umožňuje zvýšení rychlosti vlaků „jen“ na maximálně 200 km/h.

Mluvčí SŽDC Ptačinský přiznal, že trasa plánované supermoderní železnice se právě u Studénky změnila.

"Ano, nová trasa z technicko-provozních důvodů vybočila z původně chráněného koridoru a přiblížila se k městu," řekl Ptačinský.

Důvod je zřejmý. Projektant chtěl, aby se nová trať už v Jistebníku přiblížila k současné železnici a koleje pak souběžně vedly až do Ostravy.

Jenže poloměr zatáček u plánované trati je kvůli vysoké rychlosti vlaků natolik dlouhý, že se trať musí od dálnice odklánět už u Studénky.

"To však znamená demolici domů, ochranné pásmo zasahující do další zástavby a nebezpečí hluku, protože vlaky budou jezdit kousek za domy," přiblížil starosta Studénky Honusek.

Neuchlácholilo ho ani ujištění projektantů, že lidé ve Studénce rychlé vlaky pořádně ani neuslyší.

"Ano, říkali, že při své rychlosti jen krátce zahvízdají a budou pryč. Fajn, ale zároveň připouštějí, že pokud bude kapacita současné železnice přetížená, tak by se na novou trať dostaly i normální vlaky, a dokonce i náklaďáky. A to je už docela děsivá představa," reagoval starosta.

Proč však Studénka hlomozí už teď, když se má začít stavět nejdříve za patnáct, ale nejspíše až za dvacet let?

"Pokud se neozveme už v zárodku příprav na stavbu, tak pak by se mohlo stát, že na nás nikdo nebude brát ohled se zdůvodněním, že s trasou už nelze hnout," vysvětlil Honusek.

Objevila se i kritika, proč se místo drahé stavby nové železnice jen nevylepší současný železniční koridor. Mluvčí Ptačinský však řekl, že to technicky není možné.

"Možnosti při modernizaci dnešní trati už byly vyčerpány a další zrychlování by si vyžádalo rozsáhlé přeložky a stejně by nebylo možno dosáhnout požadovaných parametrů," poukázal Ptačinský.

Projektant proto Studénce slíbil, že zpracuje kompromisní řešení vedení trasy. Následná studie obě trasy porovná a předloží se k diskusi.

"Je však nutné upozornit, že nové řešení bude mít jiné negativní dopady, a to například na životní prostředí, investiční náročnost nebo provozní vlastnosti. Trasu, která by se líbila všem, nelze nalézt," řekl mluvčí SŽDC.

"Stejně neustoupíme. Už ani nemáme kam. Jinak nás různé silnice a železnice sevřou a pak už nepůjde nic změnit," reagoval starosta Studénky.

Autor:
  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinecký šéf: Nad týmem žasnu. Zadinův výrok? To nebyl on. Štve ho liga juniorů

29. dubna 2024  6:58

Možná byste čekali, že za ty roky a po tolika titulech bude klidnější. Že se nemusí stresovat. Leč...

Slíbil mistrům zájezd na NHL, bude jen výlet do Prahy. Hadamczik slovo nesplní

28. dubna 2024  9:29,  aktualizováno  14:12

Za extraligový titul zájezd na NHL. Tohle prezident hokejového svazu Alois Hadamczik loni slíbil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zrušený zájezd na NHL? Podpásovka. Kluky strašně zklamali, říká kouč Třince

28. dubna 2024  12:50

Dovedl třinecké juniory k extraligovému titulu. Nadšení propuklo i proto, že mistr měl od...

Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech

2. května 2024  9:16

Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...

Moravskoslezský kraj získal z EU 180 miliard. Dotace platí filtry i superpočítače

2. května 2024

Dvacáté výročí od vstupu České republiky do Evropské unie je v Moravskoslezském kraji vidět doslova...

Třinec přivedl z Hradce tvrďáka Janka. Trenér Országh se vrací na Slovensko

1. května 2024  12:54,  aktualizováno  15:27

Hokejový obránce Bohumil Jank se po šesti letech vrací do extraligového Třince. Jedenatřicetiletý...

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...