Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na D1 řidiči pročekali 50 milionů, útočí Jančura. Zveřejnil mobil ministra

  8:40
Ministr dopravy Antonín Prachař čelí nezvyklé výzvě: má vrátit ze svého do státního rozpočtu 50 milionů korun za to, že řidiči v posledních týdnech stáli v kolonách kvůli modernizaci D1. Podle Radima Jančury, majitele Student Agency, byl ministr příliš liknavý v tlaku na stavební firmy a kvůli tomu byly příliš dlouhé kolony.

Radim Jančura, majitel Student Agency, nedávno představil svou taxislužbu Tick Tack. | foto:  František Vlček, MAFRA

Jančurovi, kterému po D1 jezdí největší část jeho autobusového byznysu, se nelíbí, že stát zbytečně dlouho nechal dálnici kvůli montáži středových svodidel v režimu 2+1, tedy v jednom směru s jízdou v jednom pruhu. To vytvářelo i více než hodinové kolony. Podle něj stačilo na firmy jednoduše více zatlačit a omezení se mohla zkrátit. Pro Jančuru jsou co nejmenší kolony a zpoždění pro byznys klíčové: pokud by se autobusy výrazně zpozdily, hrozí odliv cestujících do vlaků.

Jančura to dokládá na zkušenosti z tohoto týdne z omezení u Velké Bíteše, kde uvázl v koloně při jízdě autem. Zdržení ho natolik naštvalo, že si nechal od dělníků na dálnici zjistit telefon na stavbyvedoucího a toho požádal, aby co nejrychleji svedl provoz do čtyř pruhů. To se stalo během několika hodin. "Nikdo na stavební firmy netlačí, aby pracovaly co nejrychleji," dodal Jančura.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kritiku odmítlo. "Režim dopravy 2+1 jízdní pruhy byl během modernizace dálnice D1 využit jen v minimální možné míře. V současné době se na všech čtyřech modernizovaných úsecích jezdí v režimu 2+2 jízdní pruhy," řekl Jan Studecký z oddělení komunikace ŘSD.

Ministr Prachař považuje Jančurovu aktivitu za osobní útok. "Ministerstvo dopravy nebude komentovat tyto osobní útoky a nebude spekulovat o jejich skutečné motivaci," uvedl v tiskovém prohlášení mluvčí úřadu Tomáš Neřold.

Jančura zasypal Prachaře "esemeskami"

Ministr dopravy dostává od Jančury pravidelně textové zprávy, v kterých mu Jančura vysvětluje, že není důvod, aby byl provoz zúžen na několik dní jen do tří pruhů, jako se to stalo teď na jaře. Prachař podle něj nereagoval.

"Snížení počtu pruhů na méně než 2+2 je nutné z důvodu bezpečnosti pouze po několik desítek minut během stavění dopravního značení," tvrdí Jiří Petrák, předseda správní rady nadačního fondu Stínové ŘSD. Petrák se současně podílel i na sestavování nového vedení ŘSD.

zdroj: Stínové ŘSD

Podle Jančury byly problémy i loni, ale stačilo zatelefonovat šéfovi ŘSD Davidu Čermákovi a ten na stavební firmy zatlačil. "Když byl ředitelem ŘSD pan David Čermák, vždy když se zjistilo jakékoli pochybení při provádění uzavírek - například když dálnice nebyla vedena v režimu 2+2, vždy zjednal nápravu v řádu několika hodin. Panu ministru Prachařovi je to evidentně úplně jedno," dodal Radim Jančura.

Jančura spočítal, že řidiči na dálnici promrhali přes 50 milionů korun. Jde o škody vypočítané za všechny řidiče na D1 podle jejich ztraceného času a projetého benzinu. Podle něj je za tyto škody zodpovědný přímo Prachař, a ten by proto měl škodu zaplatit.

"Andrej Babiš, ministr financi a šéf hnutí ANO řekl, že stát se má vést jako firma. Toto pravidlo by mělo platit i pro jeho ministra dopravy," dodal Jančura, který před posledními volbami výrazně Babiše podporoval. Ve své tiskové zprávě zveřejnil i mobil na Prachaře a vyzval řidiče, aby v případě nespokojenosti psali přímo jemu.

"Dokud náš stát nebude vnímat naše občany, potažmo řidiče, jako zákazníky, kteří si infrastrukturu zaplatili ze svého, a proto ji mají právo užívat nejefektivnějším způsobem, bude neohleduplnost ŘSD i stavebních firem přetrvávat," dodal Jančura.

Šéf dopravního holdingu však odmítá, že by kritizoval ministra kvůli tomu, že by na D1 zbytečně staly jeho autobusy. "Máme vyřešené objízdné trasy, zpoždění nejsou velká. Štve mě to jako občana, který plati daně," řekl Jančura.

Ostatní dopravci si nestěžují

Jančurovu kritiku jiní dopravci tolik nesdílí. "Čekali jsme mnohem větší komplikace, takže jsme v podstatě příjemně překvapeni a nechceme to zakřiknout," říká Pavla Lauermannová z Eurolines.

"Je to živelná pohroma, které se však nevyhneme. Nechceme hodnotit způsob opravy a uzavírek, na to nejsme odborníci," podotkl Martin Felix ze sdružení autodopravců Česmad Bohemia. V jeho vedení působil několik let i ministr Prachař. Podle Felixe by stát mohl alespoň na omezených úsecích zrušit mýto.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Plán na města bez zavíraček naráží. Místní ani policie nechtějí žít nonstop

1. května 2024

Rostoucí náklady, obavy o bezpečnost a stížnosti na hluk dusí po setmění ekonomiky od Londýna po...

Od ropy k technologiím. Saúdská Arábie přezbrojuje na umělou inteligenci

1. května 2024

Ve vývoji umělé inteligence hrají klíčovou roli dva faktory - peníze a energie. Obojího má Saúdská...

Pražské letiště změnilo platby za parkování, zdarma je nově jen 10 minut

1. května 2024  9:02

Mezinárodní Letiště Václava Havla v pražské Ruzyni od května změnilo systém parkování. Doba na...

Auto by se mohlo stát stabilizačním prvkem soustavy. Místo baterie, říká Daniel Ševčík

1. května 2024  5:36

Dodává SW pro řízení dobíjecí infrastruktury do Norska, Švédska, Itálie a dobíjecí stanice...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...