Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

KOMENTÁŘ: Zákazníci vracejí úder, pijí méně z lahve, více z kohoutku

  10:52
Výrobci balených nápojů už zažívali lepší časy. Posledních 10 let spotřeba klesá. Lidé šetří a část z nich si uvědomuje, že voda má i neekonomický rozměr. Těží z toho vodárny, které klesající spotřeba trápit nemusí.
Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Bývaly to krásné časy. Bylo to nové a neokoukané. Zákazníci moc nešetřili a kupovali. A pak přišla jedna rána za druhou.

Většina trhu s nealkoholickými vodami, minerálkami a balenými vodami je posledních několik let v nemilosti. U rostoucího počtu zákazníků, ale i mocných regulátorů. Možná to přehnali s plastovými obaly, cukrem, umělými sladidly, konzervanty, zčásti jsou výrobci obětí svého vlastního obchodního úspěchu.

Pokud nepomůže slunce, bude letošní rok desátým v řadě, kdy klesá spotřeba nealkoholických nápojů, jak vyplývá z údajů Svazu výrobců nealkoholických nápojů. Statistikové jsou o něco milosrdnější, ale pokles potvrzují. Za loňský rok jsou k dispozici zatím jen předběžné odhady jednotlivých výrobců, ale podle ohlasů patřil k tomu nejhoršímu, co pamatují.

Peníze a příroda

Sešup ve spotřebě nealka o desetinu během deseti let odpovídá poklesu zhruba o třicet litrů na osobu a rok. Nejvýrazněji se projevil po roce 2008 a v případě bohatších zemí jde o celosvětový fenomén. Voda v lahvi se stala ve vyspělých státech zbytným statkem, produktem, na kterém se snadno a rychle šetří.

Další komentáře najdete v dnešní MF DNES

  • Karel Steigerwald: Zákon o státním dluhu uklidní, ale útraty nezkrotí
  • Jana Bendová: Nejsme volci, netáhneme povoz. Jsme voliči
  • Jefim Fištejn: Popularita "milovaných" vůdců aneb postmoderní autoritářství
Elektronická MF DNES

MF DNES v počítači nebo v iPadu/iPhonu

Ve Spojených státech, zemi největších pijanů balené vody, se v době finanční krize stala symbolem předchozí rozmařilosti značka Fiji Water. Balená voda dovážená z artézské studny na ostrově Viti Levu, součásti republiky Fiji, země ležící dva tisíce kilometrů severovýchodně od Nového Zélandu. Třetinka byla v lepších supermarketech běžně dostupná za dva dolary. Vzhledem k nákladům na stáčení, balení, dopravu, distribuci, marketing, prodej a k tomu nějaký zisk jde o malý obchodní zázrak. Jak jinak lze označit schopnost prodat něco tak široce dostupného, pro spotřebitele chuťově těžko odlišitelného a zároveň za vysokou cenu?

Po finanční krizi se trend šetření protnul se sílícím vědomím lidí, kteří podobný obchod s vodou považují spíše za velkou obchodní čuňačinu.

A to nemusí jít o extrémní příklad převozu pitné vody na tisíce kilometrů. V Česku propad v segmentu "balená voda" začal již před deseti lety a plynule pokračoval i v dobách rostoucích příjmů. "Ekologický" motiv klesajících prodejů balených vod není možné přeceňovat. Význam balení do PET lahví, které převálcovaly střídmé pokusy o comeback vratného skla, popřípadě vratných "petek", totiž stále roste. Jejich úspěch u piva, které by z plastu ještě před pár lety "přece nikdo nepil", budiž drobným důkazem.

Hněv zákazníkův

Specificky domácím jevem je dění v restauracích a hospodách, které je pro velké tuzemské nápojáře obzvlášť bolestivé. Vracejí se točené limonády, které s počátkem devadesátých let skončily stejně rychle jako hvězdy socialistického showbyznysu. Po době "kola, fanta, sprite" přichází období "máme červenou, žlutou a zelenou".

Na vodu v lahvi zase zle dotírá kohoutnice, voda z kohoutku s plátkem citronu. Jde o jev přicházející zejména s velkými cestovatelskými zkušenostmi Čechů, zčásti podpořený rostoucím spotřebitelským sebevědomím. Je nutné prodávat vodu v drahých lahvičkách po dvou decích či čtvrtlitrech? Skutečně nebyla poptávka od zákazníků po levnějších sedmičkách či litrovkách? V Česku se porcování zřejmě dlouho vyplácelo, o to bolestivější je pro restauratéry a nápojáře změna spotřebitelské atmosféry.

Coca-Cola, jednička na nápojovém trhu, aktuálně skončila u koly, fanty a spritu s miniaturním balením 0,2 litru a podle restauratérů prakticky za stejných cenových podmínek nabízí už jen třetinky (více zde). Jako důvod uvádí evropskou regulaci obalů a požadavky trhu.

Ten, kdo se v pozadí směje, jsou vodárny. Zástupci odvětví, které od roku 1990 zvedlo své ceny zhruba stonásobně, samozřejmě těží z problémů nápojářů, ale i ze své zlepšené, pitnější produkce. Na ně, bohužel, žádné šetření neplatí. Pojem "vodárenský efekt" – čím víc šetříte, tím víc platíte – už pronikl do učebnic ekonomie.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Vinaři kvůli mrazům vyjednali úlevy v ekologii. V dani na tiché víno posun nenastal

2. května 2024

Zástupci vinařů se na dnešním jednání s ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) domluvili...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...