Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Český výrobce tramvají prodává podíl Číňanům. Dodají peníze na továrnu

  4:09
Do české firmy Inekon, která vyvíjí a prodává tramvaje, vstupuje čínský kapitál. Jednapadesát procent společnosti od jejího zakladatele Josefa Hušky kupuje státem vlastněná China Rail Signaling Corporation (CRSC).

Tramvaje s označením Inekon 12-Trio vyráběla ostravská firma pro americký trh už v roce 2006. | foto: MF DNES

Spojení s bohatým partnerem, který v Číně buduje vysokorychlostní železnice, má Inekonu umožnit financování léta připravovaných zahraničních projektů. Počínaje dodávkami tramvají pro Čínu a konče projektováním tratí a prodejem vozů pro rychle se rozvíjející městské aglomerace v Africe či Jižní Americe.

„CRSC je společnost s obratem kolem 50 miliard eur, má přístup k vládě i ke správě velkých čínských měst, má velké zisky a finanční zdroje. V Číně právě začíná velký boom městské kolejové dopravy, na němž se chceme podílet. Spojení s CRSC by v tom mělo pomoci,“ říká Hušek. V Inekonu zůstane nadále generálním ředitelem, čínským partnerům přenechá křeslo šéfa představenstva a finančního ředitele.

Kolik Číňané zaplatí za kontrolní podíl v české firmě, zatím není známo. „Závisí to na výsledku analýzy, kterou provede česká a čínská filiálka společnosti Deloitte. Transakce bude dovršena - jak předpokládám - do konce letošního roku,“ říká Hušek.

Spolupráce s Číňany má už první konkrétní výsledek. V čínském městě Čchang-ša v provincii Chu-nan založil Inekon s čínskými partnery továrnu na výrobu tramvají Tong Hao Vehicle Corporation. Inekon v ní vlastní 17 procent, dalších 17 procent drží čínská výrobní firma XEMC. Dvě třetiny vlastní nový nadpoloviční majitel Inekonu, čínská CRSC.

„Společná výrobní firma vznikla v červenci, už v září se účastní prvního tendru na dodávku asi dvou desítek tramvají pro jedno z čínských měst,“ říká Hušek. Další soutěže se rozbíhají.

Pro Číňany jsou tramvaje perspektivní

V Číně je 80 měst s více než pětimilionovou populací. „Číňané považují tramvaje za perspektivní, chystá se je zavádět řada měst. Naší výhodou je, že jsme začali už před třemi lety a máme tam hotový první prototyp,“ říká Hušek.

Nová čínsko-česká továrna roste v bezcelní zóně, jen hodinu cesty od závodu XEMC, kde Inekon vyráběl první čínský prototyp. Kapacitu má 500 vozů ročně.

Vývoj prototypu přišel Inekon na 100 milionů korun. Obdobnou sumou se na něm podílel čínský partner XEMC. Vůz je až na výjimky postaven z čínských komponentů, ale má v Česku vyrobené dveře, klimatizaci či elektronickou výbavu.

Inekon vznikal původně jako konstrukční a obchodní partner plzeňské Škodovky, ale počátkem tisíciletí mezi oběma partnery došlo k roztržce, Hušek se osamostatnil, Škoda postupně vyvinula vlastní model tramvaje a oba někdejší partneři si začali konkurovat.

Škoda Transportation je dnes největším dodavatelem tramvají pro česká města, obří kontrakt má například v Praze. Tramvaje Inekonu jezdí v Ostravě a Olomouci. Právě v Ostravě v dílnách tamního Dopravního podniku má Inekon svou hlavní tuzemskou výrobní základnu.

Inekon již dodává tramvaje do USA i Rakouska

V zahraničí se Inekon uchytil především v USA. Tamní kontrakty mají kořeny ještě z dob spolupráce se Škodovkou. Inekon na trh vstoupil už samostatně a dnes jezdí ve čtyřech amerických městech - Seattlu, Washingtonu, D. C., Portlandu a Tacomě - kolem třicítky jeho vozů. Za zmínku stojí i dodávky modernizovaných příměstských vlaků pro rakouský Salcburk, na nichž Inekon spolupracuje s ostravskou firmou Ekova Electric, vyčleněnou z Dopravního podniku. Devět souprav už Rakušanům Češi dodali, nyní se ucházejí o zakázku na další čtyři.

V zahraničí si Hušek kromě USA a Evropy slibuje hodně i od afrického a jihoamerického trhu. V Ghaně a Senegalu zpracovává Inekon studie proveditelnosti na systémy kolejové dopravy pro zdejší města, o dodávkách jedná v Peru. Podmínkou uzavření kontraktů je však silné finanční zázemí, které si Inekon slibuje právě od Číňanů.  Česká firma jim na oplátku otevře dveře na nové trhy.

Inekon zaměstnává přes 80 lidí, nemá však vlastní výrobu. Tu pro něj zajišťují partneři ze strojírenské branže. Loni firma vykázala tržby ve výši 192 milionů korun a hrubý zisk 6,3 milionu.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...