„Pokud bude konkurz bez komplikací, začneme s pracemi už v jarních měsících,“ potvrdil mluvčí ŘSD Jan Studecký opravu úseku od sjezdu na Automotodrom směrem na Prahu. Řidiče tak určitě znovu čekají problémy u Velké Bíteše.
Jenže to je jen jedna z mnoha komplikací, která řidiče v příštím roce čeká. Už teď bojují s uzavírkami kvůli opravě úseku D1 mezi Brnem a Vyškovem. A podle Studeckého potrvají práce až do roku 2017.
Kde se rozhodně zdržíte
|
„Oprava této části dálnice D1 nemá s modernizací nic společného. Není to celková rekonstrukce, ale jen běžná oprava. Začali jsme v roce 2012 a harmonogram prací je naplánovaný na pět let,“ přiblížil Studecký. Také v tomto případě utichnou stroje ve chvíli, kdy začne mrznout.
Řidiči jezdící na Vyškovsku jsou ale v pasti. K opravám dálnice se totiž přidala ještě uzavírka silnice mezi Tučapy a Rousínovem, díky které se mohli řidiči vyhnout právě opravované D1 z Brna do Vyškova.
Opravy silnice II/430 začaly v září. „Předpokládáme, že skončí v září příštího roku. Také nás čeká zimní přestávka,“ uvedl technický dozorce stavby Richard Pokorný ze Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje.
Pro řidiče to ale není příliš dobrá zpráva. „První opravovali D2, takže jsem stál v koloně nebo pomalu popojížděl. Když jsem přejel na D1 u Vyškova, zase jsem měl nervy, protože opravovali úsek D1 mezi Brnem a Vyškovem, tak jsem to alespoň objel přes silnici u Rousínova. A teď? Když tam přijedu, stojím a čekám, až blikne semafor. Jsem zvědavý, kdy toto skončí,“ rozčiluje se Zdeněk Procházka, který rozváží zboží po celé republice.
ŘSD mělo dokončit čtyři části, dva úseky může dokončovat až na jaře
Pokuta 900 tisíc za každý den zpoždění Modernizace D1 je rozdělená na jedenáct úseků. Podle Studeckého bude hotovo do roku 2020. „Ovšem v případě, že výběrová řízení firem na opravu všech úseků D1 budou bez komplikací,“ upozornil Studecký.
Letos mělo Ředitelství silnic a dálnic v plánu dokončit čtyři části, ale na dvě z nich se v příštím roce dělníci možná vrátí. Patří mezi ně také část dálnice mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, která se nachází na rozmezí Jihomoravského kraje a Vysočiny.
Šoféři tu sjíždí z D1 na Přibyslavice či Zbraslav, odkud pak pokračují na Ivančicko. Práce však podle Ministerstva dopravy nabraly takový skluz, že bylo téměř nereálné, aby stavbaři stíhali předpokládaný termín dokončení, a sice konec října. Úředníci proto přistoupili k radikálnímu řešení.
„Vyvinuli jsme na stavební firmu tlak uzavřením dodatku ke smlouvě, v níž se zavázala dokončit rekonstrukci pravého jízdního pásu do 28. října. Jinak jim hrozí sankce 900 tisíc za každý den zpoždění. Dosáhli jsme tak toho, že tuto fázi firma s největší pravděpodobností dokončí v termínu,“ informoval mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Na Vysočině už očekávají sníh, zátarasy mizí
Podle Studeckého má firma ještě několik dnů čas, aby práce stihla. „Nemám informace o tom, že by úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší letos nedokončili,“ podotkl. Že to dělníci zvládnou, tvrdí Vladimír Zlatník z firmy OHL ŽS, která danou část opravuje: „Práce dokončíme ve stanoveném termínu,“ sdělil v pondělí MF DNES.
D1 musí být v zimě průjezdná Šoféři musí od jara znovu počítat se zdržením mezi Jihlavou a Větrným Jeníkovem. V tomto případě ale Ministerstvo dopravy pokutou nehrozí.
„Práce nabraly skluz v létě. Ministerstvo samo rozhodlo, že práce na druhé straně dálnice odložíme na příští rok. Nacházíme se na Vysočině, kde začne za pár dnů sněžit, a nemůžeme si dovolit, aby na silnici zůstaly zátarasy kvůli vozům, které odklízí sníh. Dálnice musí být plně průjezdná,“ zdůvodnil mluvčí Ministerstva dopravy Neřold. V tomto roce tak ŘSD plně dokončí pouze dva úseky, a sice Šternov - Psáře a Loket - Hořice nacházející se v Čechách.
ŘSD zrušilo zakázku na rozšíření dálnice D1 u BrnaŘeditelství silnic a dálnic (ŘSD) zrušilo zakázku na rozšíření dálnice D1 v úseku mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži (168. - 178. kilometr) poblíž Brna. Tendr vypíše znovu. Původní zakázku s předpokládanou hodnotou 637 milionů korun více než rok zkoumal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), v polovině září zrušil výběr vítěze. Podle antimonopolního úřadu ŘSD chybovalo v původním tendru při posouzení vítězné nabídky. „Mimořádně nízká nabídková cena nebyla zdůvodněna objektivními příčinami,“ uvedl ÚOHS v rozhodnutí. Postup ŘSD mohl ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, proto ÚOHS hodnocení nabídek zrušil. Zpoždění oprav však podle ŘSD nehrozí. „Vzhledem k celkové době, která uplynula od zahájení zakázky k dnešnímu dni, veřejná zakázka je v souladu se zákonem o veřejných zakázkách zrušena a bude zadána znova. V zadávacích podmínkách nové veřejné zakázky budou promítnuty dosavadní zkušenosti z ostatních zakázek na modernizaci a rozšíření dálnice D1,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Zdroj: ČTK |