Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Reklama jde při lákání dětí často za hranu, varují experti

  2:01
Před Vánocemi graduje reklamní masáž, která cílí na nejmenší zákazníky a jejich rodiče. Žádný jiný měsíc není tak zaplavený reklamami na hračky a hry jako listopad. Podle marketingových odborníků jdou však firmy často za hranu, uvítali by tvrdší pravidla.

Ilustrační snímek | foto: AP

Díky vánočnímu šílenství se výdaje firem na dětské publikum celkově zvyšují na dvojnásobek oproti běžným měsícům. Podle studie reklamní společnosti Ogilvy & Mather, v jejímž rámci firma oslovila přes 150 marketingových manažerů v zemi, však firmy často tančí na tenkém ledě.

Z průzkumu totiž mimo jiné vyplývá, že více než polovina respondentů by uvítala tvrdší pravidla, protože děti ve vztahu k reklamě považují za snadnou a zranitelnou kořist.

„Osobně nejsem zastánce tvrdší regulace. Zákon umožňuje dostatečnou ochranu. Mínění oslovených manažerů si vysvětluji například tím, že jejich interní kodexy jsou často tvrdší než zákonná pravidla. Proto se cítí trochu znevýhodnění,“ domnívá se Ondřej Obluk, šéf agentury Ogilvy & Mather, která průzkum Děti a reklama provedla.

Za minimálně problematické považují marketingoví pracovníci cílení na děti v předškolním věku. Za neetické pak pokládají, když firmy reklamu vpašují do prostředí mateřských a základních škol či do čekáren dětského lékaře. Doslova zakázány by podle nich měly být reklamy na kalorické a nezdravé potraviny.

„Osobně mám problém zejména s tím, když nezdravé potraviny či doplňky stravy lákají na přibalené hračky,“ dodává také Ondřej Obluk.

Zákony jsou dostatečné, nejde zakázat všechno

Podle oslovených právníků je právní úprava v Česku dostatečná, úplnou prohibici reklamy cílené na děti většinou nepodporují.

„V zemích, kde je reklama pro děti zakázána, třeba ve Švédsku, mají občas problém s tím, že děti jsou zvyklé na příliš velkou ochranu a tváří v tvář reálnému trhu a reklamním trikům se v dospělosti obtížněji brání,“ říká k tomu advokát Filip Winter.

„Ať už to vezmu z pohledu zákona o regulaci reklamy, či zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ochrana je dostatečná,“ souhlasí také Petr Kůta, advokát z kanceláře KMVS. Kromě zákonných omezení chrání děti také Kodex Rady pro reklamu, který jim věnuje samostatnou kapitolu. Děti nesmějí vystupovat v reklamách na alkohol, samotné reklamy děti nesmějí přímo vyzývat k nákupu a k naléhání vůči rodičům.

„Myslím, že právní rámec je dostačující, nicméně vnímám velké tlaky, které asi k větší regulaci povedou,“ říká k tomu také výkonný ředitel Rady pro reklamu Ladislav Šťastný. Naráží tím na diskuse, které se začínají vést v Bruselu směrem k regulaci on-line reklamy na webu.

„Zásadní otázkou je, zda komunikace, zejména na webových stránkách zadavatelů, neobsahuje elementy, které jsou atraktivní pro děti do 12 let, a zda nejsou tyto webové stránky přímo vytvářeny s cílem zaujmout tuto věkovou skupinu,“ naznačuje Šťastný.

Navíc řada firem má vlastní etické kodexy, které marketingové působení vůči dětem upravují. „Všechny nadnárodní společnosti a další významní zadavatelé mají vlastní etické kodexy. Parametry těchto kodexů jdou někdy i dále než to, co určují národní kodexy. Například legální věk pro pití alkoholu je 18 let, výrobci alkoholu však stanovují nejnižší věk pro aktéry v reklamách na alkohol na 25 let,“ popisuje Šťastný.

Podle studie Ogilvy & Mather považují odborníci za nejlepší způsob oslovení dětí do 11 let televizi, od této hranice se prostor více přesouvá do sféry sociálních sítí a internetu. Menší děti nejvíce osloví kreslený motiv s hrdiny ze seriálů a filmů. Poté zabírá příběh a třeba písnička. Zásadním kritériem je vizuální stránka reklamy.

V reklamách často hrají i populární dětské postavy. Takhle si zahrál v jedné z nich Beckham junior:

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...