Kvůli čtyřiceti tisícům těch, kteří podle odhadu zneužívali daňových výhod v životním pojištění, musí svou pojistnou smlouvu změnit přes tři miliony Čechů. Od prvního ledna totiž bude platit, že z pojištění půjde buď vybírat peníze, nebo si jej odečítat od daní. Kombinace obojího se ruší. Vybrat peníze a zároveň uplatnit odpočet tak bude možné naposledy letos a v daňovém přiznání za rok 2014.
Pojišťovny i zprostředkovatelé si stěžují, že na změny dostali málo času. Novelu zákona Parlament schválil na konci září, ale nové podmínky platí už od začátku příštího roku. Výsledkem je, že každá pojišťovna změny vysvětluje po svém. MF DNES má k dispozici dopisy osmi pojišťoven. Většina z nich smlouvy automaticky překlopí na daňově uznatelné, pokud jí klient nedá včas vědět, že si naopak přeje zachovat možnost výběru peněz. „Někde je však proces opačný, tedy klientovi zůstane smlouva, jak je, ale od ledna nebude moci využívat daňové odpočty,“ popsal analytik Fincentra Josef Rajdl.
„Pokud si chcete i nadále zaplacené pojistné odečítat od základu daně z příjmu a neplánujete vybírat finanční prostředky v průběhu smlouvy, nic se pro vás nemění. Podepište prosím přiložený dodatek (dohoda o tom, že u smlouvy nelze provést mimořádný výběr, pozn. red.) nejpozději do 31. 12. 2014 a uschovejte si ho jako potvrzení, že vaše smlouva je daňově uznatelná i za nových podmínek,“ napsala například klientovi Česká pojišťovna. Jinými slovy, „pokud chcete platit méně na daních, nedělejte nic. Pokud chcete mít po Novém roce možnost dál vybírat peníze, zavolejte nám.“
Chtějí si peníze podržet
„V zásadě je jejich hlavním cílem vše převést do daňového režimu a zamknout peníze klientů na dlouhá léta pod záminkou změny legislativy,“ hodnotí postup pojišťoven analytik finančně-poradenské společnosti Partners Lukáš Škopek.
„Hodně lidí ale opravdu chtělo mít možnost nějaký odkup udělat, a s tím jim byl i produkt prezentován. Nemožnost jakkoli na peníze sáhnout byl jeden z faktorů, který zlomil vaz i druhému důchodovému pilíři, naprostá nelikvidita peněz je dost negativně vnímána,“ doplnil. Podle něj v dopisech chybí důležitá informace, že rozhodnutí o daňové či nedaňové smlouvě je možné udělat i po konci roku 2014. Pojišťovny tak klienty „tlačí“ do rozhodnutí dřív, než je třeba. „Pro volbu jednoho z režimů (daňový, nebo nedaňový) mají klienti čas do konce přechodného období, tedy do 31. března,“ uvedl Škopek.
Pojišťovna | Do kdy je potřeba si vybrat |
---|---|
Aegon, Česká pojišťovna, MetLife, Pojišťovna České spořitelny | do konce roku |
Allianz, Axa, Generali | do měsíce od doručení dopisu z pojišťovny |
Česká podnikatelská pojišťovna | do 19.12.2014 |
ING, Kooperativa | do 15.12.2014 |
Uniqa | do data uvedeného v dopise |
Zdroj: Partners |
Pojišťovací domy však chtějí jasnou odpověď o dost dřív. Například Generali v dopise zaslaném 24. října píše, že smlouvu překlopí na daňově uznatelnou, pokud se klient neozve do měsíce. Měsíční lhůtu od přečtení dopisu pro vyjádření nesouhlasu stanovuje i Allianz.
„Zákon je nekonzistentní a ohledně částečného odkupu žádné přechodné období nenabízí. Proto pojišťovny chtějí znát názor klientů do konce roku. Pouze tak totiž budou vědět, jak mají reagovat na žádost klienta o odkup v prvních třech měsících roku příštího. Vždyť částečný výběr v příštím roce již může znamenat porušení podmínek a ztrátu daňových odpočtů,“ vysvětlil Martin Podávka, který vede životní pojištění Allianz.
Pojišťovny v tomto ohledu hájí i Rajdl: „Nikdo nechce řešit důsledky situací, kdy by zaměstnavatel na počátku roku 2015 přispíval na smlouvu ve víře, že bude změněna, a klient následně se změnou znemožňující mimořádné výběry nesouhlasil.“
Pojišťovna | Nutnost ověřit podpis | Do kdy je třeba doručit do pojišťovny |
---|---|---|
Aegon | výběr nad 350 tisíc korun (+ doklad o vlastnictví účtu) | 3. 12. 2014 |
Allianz | vždy | 15. 12. 2014 |
Axa | vždy, výjimkou je případ, kdy částka nepřesahuje 100 tisíc korun a jde na účet, ze kterého klient platí pojistné | 28. 11. 2014 |
Česká pojišťovna | identifikaci provádí poradce dle OP klienta | 1. 12. 2014 |
Česká podnikatelská pojišťovna | nad 10 tisíc korun | 28. 11. 2014 |
Generali | do 300 tisíc stačí identifikace klienta provedená poradcem, u vyšších částek je třeba jít do pojišťovny | 3. 12. 2014 |
ING | nad 25 tisíc korun; výjimkou je případ, kdy částka nepřesahuje 500 tisíc korun a jde na účet, ze kterého klient platí pojistné | 15. 12. 2014 |
Kooperativa | nad ekvivalent 1 000 eur (asi 27 610 Kč) nutné ověření poradcem nebo na pobočce | 15. 12. 2014 |
MetLife | nad 50 tisíc | 10. 12. 2014 |
Pojišťovna České spořitelny | nikdy | 16. 12. 2014 |
Uniqa | do 450 tisíc je třeba podpis poradce, nad tuto částku úředně ověřený podpis | 10. 12. 2014 |
Zdroj: Partners |
Pojišťovny také klienty v dopisech povětšinou neinformují o tom, že peníze budou moct po Novém roce vybrat i z „daňové“ smlouvy. Jen pak člověk bude muset předchozí daňové úlevy dodanit. A to za posledních 10 let, avšak počínaje rokem 2015. „Daňové odpočty uskutečněné před rokem 2015 není třeba dodanit,“ vysvětlila mluvčí ČAP Jolana Ackermannová.
Podobně to půjde opačně. Tedy uplatnit daňové odpočty u smlouvy, která bude po prvním lednu vedena jako daňově neuznatelná. Podmínkou ovšem je, že z ní klient v roce 2015 a dál nevybere ani korunu. Pak bude možné ji následně kdykoliv změnit. „Pokud se tak stane po 31. 3. 2015, bude možné si odečíst pojistné jen od měsíce, kdy ke změně došlo. Například pokud bude smlouva upravena od začátku října, bude možné si odečíst pojistné jen za tři měsíce roku,“ dodala Ackermannová.
Pojišťovna | Přechod z daňového na nedaňový režim | Přechod z nedaňového na daňový režim | Kolikrát za pojistnou dobu bude možné změnit režim |
---|---|---|---|
Aegon | Jednou u smluv uzavřených do 31. 12. 2014 (zpět na daňový není možné). U smluv od 1. 1. 2015 si zvolí od počátku režim, který nelze měnit. | Ne | Jednou (do toho se nepočítá automatické převedení smluv k 1. 1. 2015 na daňové) u smluv uzavřených do 31. 12. 2014. |
Allianz | Ano | Ano, pokud je smlouva sjednaná jako nedaňová | Z daňové na nedaňovou a konec. Z nedaňové na daňovou, poté na nedaňovou a konec. |
Axa | Ano, na základě dodatku, kde bude znovu sjednána možnost výběrů. | Ano, ale jen za předpokladu, že v nedaňovém režimu nebyl proveden výběr. | Zatím bez omezení, ještě neřešili. |
Česká pojišťovna | Ano | Ne | Jednou z daňového na nedaňový, zpět už ne. |
Česká podnikatelská pojišťovna | Jednou, změna je nevratná. | Jen pokud po 1. 1. 2015 nebyl proveden výběr. Změna je nevratná. | Jednou |
Generali | Klienti mohou přecházet, jak budou chtít, otázka dodaňování případných částečných odkupů je na nich. Riziko, že nebudou vědět, co mají, nebo nemají dodanit, tak může být vysoké. | ||
ING | Ano, na základě dodatku, kde bude znovu sjednána možnost výběrů. | Ano, ale jen za předpokladu, že v nedaňovém režimu nebyl proveden výběr. | Jednou. Z nedaňové smlouvy lze udělat daňovou jen do provedení prvního mimořádného výběru po 1. 1. 2015. |
Kooperativa | Ano | Pouze u dětských smluv, kde se dítě stane v 18 letech pojistníkem a u smluv, kde se prodlouží pojistná doba do 60 let a více. Podmínkou je, že po 1. 1. 2015 neproběhne výběr. | Opakovaný přechod mezi daňovým a nedaňovým režimem nebude možný. |
MetLife | Jednou | Zatím neřešili. | ? |
Pojišťovna České spořitelny | Ano | Ano, pokud se neuskutečnil výběr. | Ano, pokud klient nevybere peníze. V tom případě půjde smlouvu, která byla převedena do nedaňového režimu (např. odemčením výběrů) převést opět zpět do daňového (a výběry opět uzamknout), ovšem za tuto dobu bude smlouva nedaňová. |
Uniqa | Ano, ale nutnost dodanit 10 let zpětně. | Ano, na základě písemného jednostranného dodatku ke smlouvě. | Jednou |
Zdroj: Partners |