Kolik stojí výměna svodidel či nákupy počítačů pro Ministerstvo dopravy? Odpověď na takové otázky má získat už příští rok každý díky zveřejnění všech smluv, které uzavřou na Ministerstvu dopravy či v jeho podřízených organizacích.
„Chci zveřejňovat vše, co zveřejnit možné je,“ prohlásil Ťok v rozhovoru pro MF DNES.
Ministr dlouhodobě bojuje za průhledné zakázky, jeho opatření má současně zamezit obavám z toho, že přihrává byznys firmě Skanska, kterou vedl.
Ťok chce docílit i toho, aby se mohly zveřejnit detaily samotných nabídek. Tedy nejen cena, ale i podrobný rozpočet po jednotlivých položkách. Odvolává se přitom na zkušenosti z Polska.
Sami stavaři zároveň nemají jasno, zda je zveřejnění kompletních nabídek problém, nebo ne. Podle některých názorů může jít o vyzrazení obchodního tajemství. „Stejně to vidí hodnotící komise a v Česku se nic neutají,“ namítá Petr Čížek, šéf společnosti Swietelsky stavební a Sdružení pro výstavbu silnic.
Ťok nahradil tento týden ve funkci Antonína Prachaře, a je tak desátým ministrem dopravy za posledních šest let. Do funkce ho jmenovalo hnutí ANO. Jeho jmenování vyvolalo rozruch ohledně možného střetu zájmů, protože Ťok přišel na Ministerstvo dopravy z pozice šéfa společnosti Skanska, jedné z nejvýznamnějších stavebních firem.