Jeden posun o krok kupředu, ale dvakrát další zdržení. Tak to nyní vypadá v souvislosti s přípravou stavby dálnice D3 v Jihočeském kraji. Novinkou a dobrou zprávou, kterou MF DNES zjistila, je vyhlášené výběrové řízení na zhotovitele úseku Bošilec - Ševětín. Stavět by se tak teoreticky mohlo začít už příští rok.
A teď smutnější část. Před několika dny se opět sešla odborná komise složená vládou. Má rozhodnout o tom, co bude dál ohledně původně vysoutěžených tendrů na stavbu dalších dvou úseků D3 z Veselí nad Lužnicí do Bošilce a z Borku do Úsilného. Výsledek? Žádný.
Plánované úseky D3 z Veselí do BudějovicVeselí - Bošilec 5,1 km Bošilec - Ševětín 8,1 km Ševětín - Borek 10,7 km Borek - Úsilné 3,2 km Pozn.: Vzhledem k problémům s tendry jsou termíny uvedení do provozu pouze orientační. |
„Hodnoticí komise zasedala, ke konečnému rozhodnutí ale zatím nedošla. Další jednání by se mělo uskutečnit v průběhu ledna 2015,“ oznámila Andrea Volaříková, mluvčí Ministerstva dopravy.
Proč jednání znovu nemělo žádný výsledek, neupřesnila. Bohužel, není ani zřejmé, kdo konkrétně v komisi sedí.
Skutečnost, že se kolem dvou úseků stále nic neděje, je o to smutnější, že jihočeské politiky ještě na podzim přesvědčovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) o opaku.
„Komise má všechny potřebné podklady. Zhotovitelé dostali za úkol odpovědět ještě na nějaké otázky. Prosinec by měl být klíčový měsíc, kdy budeme znát definitivní rozhodnutí,“ oznámil v září Tomáš Čížek, ředitel úseku plánování a realizace staveb ŘSD.
Stavby úseků D3 z Veselí nad Lužnicí do Bošilce a z Borku do Úsilného měly přitom začít už na podzim roku 2013. Soutěž původně vyhrála Skanska. Jenže antimonopolní úřad oba tendry pozastavil, a později dokonce výsledky zrušil. Ředitelství silnic a dálnic proto nemohlo uzavřít smlouvu s vítěznou stavební firmou.
Úřad shledal v obou případech porušení zákona o veřejných zakázkách. Skanska nabídla cenu za stavbu výrazně nižší než její soupeři, odpovídala dokonce 46 procentům odhadované ceny projektu. Právě to pobouřilo neúspěšné soupeře, kteří nízkou nabídku označili za dumpingovou cenu.
Posouzení nabídkových cen ve vztahu k zakázce pak podle antimonopolního úřadu nebylo transparentní. I proto vláda stanovila zmíněnou komisi. Pokud rozhodne, je reálné, že se v roce 2015 začne pracovat hned na třech úsecích dálnice D3. Dohromady by tak mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi vznikalo dalších 16,5 kilometru. Zbýval by úsek Ševětín - Borek.
Mnozí netrpělivě sledují také vývoj přípravy dálničního obchvatu kolem Českých Budějovic, kde letos politici, ale i veřejnost vedli velké dohady především ohledně počtu přivaděčů. Ředitelství silnic a dálnic sice v listopadu oznámilo, že na nějaké změny vedení trasy už je pozdě.
Přesto se ukazuje, že to ještě nemusí být definitivní, a stále je v určité rovině reálné vypuštění například hlinského sjezdu. Nepřímo to potvrdilo Ministerstvo dopravy. „Situace kolem obchvatu je taková, že máme vypracovanou studii, která obsahuje i varianty na snížení počtu sjezdů a popisuje i časové dopady na výstavbu,“ konstatovala mluvčí Volaříková.
Zároveň však upozornila, že jednoznačnou prioritou ministerstva je čas, to znamená, aby se příprava stavby již dále nezpožďovala. O obchvatu jednal před časem se zástupci ministerstva i ŘSD také náměstek českobudějovického primátora pro dopravu František Konečný (ANO).
„Směřuje to k tomu, že by byly tři přivaděče (původně pět pozn. red.), Úsilné, Pohůrka a Roudné, jež by bylo napojené jižní tangentou, kterou projektují na kraji. Nic ale ještě není rozhodnuté,“ zdůraznil Konečný.