Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nové šrotovné: stát chce platit za likvidaci auta

  9:30
Už nebude potřeba koupit nový vůz, stát hodlá přispívat na sešrotování toho starého. Kde na to vezme? Z poplatků za převod další kategorie ojetin

Šrotovné | foto: iDNES.cz

Ministerstvo průmyslu a obchodu chce do nového zákona o výrobcích s ukončenou životností prosadit i možnost, že by stát vyplácel lidem řádově tisícikoruny za to, že by se starého auta zbavili. „Potřebujeme, aby se stará auta dostala z našich silnic, průměrné stáří vozidel je u nás výrazně vyšší než v Evropské unii. I když s nimi lidé příliš nejezdí, mají vysoké emise a následky nehod starších aut jsou výrazně větší než u novějších vozů,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu Eduard Muřický.

Vývoj počtu osobních aut

Úřady o platbě odmítají mluvit jako o šrotovném, i když jím v podstatě je: jde o příspěvek na likvidaci starého vozu. Návrh MPO bude i součástí materiálu pro vládu o tom, jak v Česku omladit vozový park. Nejsou v něm žádné dotace na nákup nových vozů jako v Evropě, ale pouze tento příspěvek. Nebude však podmíněn tím, že po vyřazení si musí původní majitel koupit nové auto.

Podporu má taková myšlenka například na ministerstvu dopravy nebo u Sdružení automobilového průmyslu. „Jde o motivační prostředek, aby vozidla byla řádně ekologicky likvidována. Proti této snaze nevznášíme námitky,“ říká Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Mluví se o několika tisících

Zatím není jasná přesná částka, mluví se o příspěvku mezi 1 500 a 4 000 Kč. Podle Muřického by se mohly použít peníze, které stát dosud vybírá za převody nejstarších aut. Ročně jde zhruba o čtvrt miliardy, ale objem peněz by měl vzrůst.

Ministerstvo životního prostředí totiž ve stejném zákoně chce nově tuto povinnost uvalit i na vozidla s emisní třídou Euro 3. Ta je v Česku nejrozšířenější, takových aut jezdí u nás více než milion. Rozšíření na tyto vozy by přitom mělo zvýšit příjem z poplatků znovu až k 600 milionům korun, které se vybíraly po jeho zavedení. Tím, jak vozový park postupně omlazoval, ale státu příjmy z převodu začaly klesat.

Až dosud řidiči za likvidaci starého vozu oficiálně nic nedostávají, řada firem však nabízí výkup odhlášeného vozu za peníze, většinou v řádu tisíc korun.

„Rozebere se to na díly, které se dají použít, a na železo, ale nikdo neřeší, co se zbytkem materiálů, jak se skutečně zrecykluje,“ říká Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.

Ministerstvo životního prostředí je proti

Návrh zatím narazil na ministerstvu životního prostředí. „Podle MŽP je nutné nejdříve vyhodnotit ekonomické náklady takového opatření a porovnat je s dopady na zlepšení kvality životního prostředí. Teprve pak bude možné zaujmout konkrétní stanovisko,“ řekla Jana Taušová z tiskového oddělení ministerstva.

Peníze z převodů aut měly končit hlavně v ekologických likvidacích vozidel, ale realita je jiná. Podle mluvčí Státního fondu životního prostředí (SFŽP) Lenky Brandtové bylo původně vyčleněno 1,5 miliardy korun na podporu sběru a likvidace autovraků, ale vyčerpáno bylo jen 358 milionů. Později byla miliarda převedena do programu Nová zelená úsporám, zatím se vyčerpala jen desetina. V praxi tak na účtech SFŽP leží více než miliarda z těchto poplatků.

Vozový park možná statisticky omládne

Podpora nákupu nových vozidel byla běžná zejména během krize v řadě evropských zemí, označil se pro ni jednotný název šrotovné. V Česku i přes požadavky automobilek, které se z velké části svezly hlavně na německém šrotovném, žádná podpora nebyla. „Jedinou výjimkou byla možnost zrychlení odpisů u firemních aut,“ dodal Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.

Stáří osobních aut v Česku

I když je průměrné stáří vozového parku v tuzemsku částečně statisticky zkreslené spoustou vozů, které jsou v registrech, ale nepoužívají se, do Česka míří stále velký počet starých ojetin ze zahraničí. 

Například loni podle statistik Svazu dovozců automobilů pokračoval nárůst vozidel starších deseti let. Průměrné stáří aut v České republice je čtrnáct let. I když staré vozy nenajezdí tolik, připadá na ně podstatně větší část tragických nehod.

Letos by mohlo dojít i bez státního příspěvku ke statistickému omlazení vozového parku, především kvůli změnám v registru vozidel. Navíc slabá koruna prodražuje dovozy starších ojetin ze zahraničí, což potvrzují i autobazary. Automobilky navíc čím dál výrazněji doplňují nabídku zánovních vozů starých rok až dva, které uvolňují na trh.

Jak se šrotují staré vraky:

14. července 2009

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Češi si na důchod šetří na „spořáku“, o možnostech investic nemají dostatek informací

1. května 2024,  aktualizováno  5:43

Advertorial Sedm z deseti Čechů tuší, že jim výše jejich budoucího starobního důchodu nebude stačit na pokrytí...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

V kuchyni jsem i brečela, ale zocelilo mě to, říká kuchařka Nemčková

1. května 2024

Premium Vždy ji bavilo vařit. A od vítězství v MasterChefu se odrazila do nejlepších restaurací ve Velké...

Mangrovníky za lepší vzduch. V Dubaji se rodí další megalomanský projekt

30. dubna 2024  20:55

Pobřežní regenerační projekt Dubai Mangroves (Dubajské mangrovníky) má ambici stát se jedním z...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...