Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Silnice se přiblíží Západu. Zmizí billboardy, přibudou reklamní značky

  5:59
Ze stamilionového byznysu s billboardy zůstane pár značek s reklamou na služby pro řidiče. Ministerstvo dopravy chystá na české dálnice poprvé značky i s logy komerčních firem. Po vzoru Rakouska či Německa budou na cedulích řidiče informovat, kdo je provozovatelem čerpací stanice či občerstvení podél dálnic.

Bývalý premiér Jiří Paroubek už zase k voličům promlouvá z billboardů. Vede svou stranu LEV 21 ve volbách do Evropského parlamentu. | foto:  František Vlček, MAFRA

„Půjde o malou kompenzaci za to, že už si nebudou smět dát na billboard u dálnic reklamu,“ vysvětlil ministr dopravy Dan Ťok. V praxi tak bude mít řidič informaci, jakému řetězci patří například další pumpa.

„Nemám s tím sebemenší problém, tohle je normální na Západě. Hlavně aby zmizely všechny billboardy,“ řekl Vojtěch Razima z organizace Kverulant.org, která dlouhodobě bojovala za zrušení billboardů podél dálnic. Nakonec úspěšně.

Podle dříve schváleného zákona mají všechny reklamy u dálnic skončit v Česku k 1. září 2017. A to i přesto, že smlouvy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s majiteli billboardů trvají často i delší dobu. Konec se týká reklam jak na pozemcích ŘSD v okolí dálnic, tak soukromých pozemcích v ochranném pásmu.

Reklamy musí zmizet i z mostů. Zákon je ale krátký na reklamy umístěné například na odstavených vracích či balících slámy za ochranným pásmem. „Silniční správní orgány by je mohly zrušit, protože ruší řidiče. Ale věřím, že postupně naše kultura dospěje k tomu, že zmizí samy,“ podotkl Razima. Stát nepočítá s tím, že by majitele billboardů kompenzoval za to, že jejich byznys skončí dříve než smlouva. „Provozovatelé billboardů nebudou nijak finančně kompenzováni. Zákaz reklam vyplývá ze zákona a smlouvy se mu musí podřídit,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. ŘSD má ročně z pronájmu jen zhruba tři miliony korun.

Trh s billboardy táhnou hlavně města

Reklamou na billboardech v Česku protečou miliardy korun ročně. Podle společnosti Admosphere, která investice do reklamy sleduje, to bylo loni 4,48 miliardy korun v ceníkových cenách. Ve skutečnosti to však pravděpodobně bylo méně kvůli nejrůznějším slevám.

Jaký podíl investic se váže k poutačům v okolí dálnic, nelze přesně zjistit. Firmy to zvlášť neevidují, navíc samotné plochy se často pronajímají v balíku třeba s plochami ve městech. Jádro byznysu s venkovní reklamou nicméně už několik let neleží u hlavních tahů. Rozhoduje reklama ve městech.

Kdo vládne billboardům?

Trh s venkovní reklamou loni mírně klesl, avšak nadále jde o několikamiliardový byznys. Podle společnosti Admosphere se loni ve všech venkovních plochách protočilo zhruba 4,5 miliardy korun v ceníkových cenách. Reálně to bude méně. Největším hráčem je skupina BigBoard, které patří mimo jiné společnost Czech Outdoor. Právě ta nabízí klientům nejvíc reklamních ploch v okolí dálnic a regulace na ni dopadne nejvýrazněji.

Na dálničním byznysu je životně závislá rovněž americká firma A. C. E. Media, která měla ještě před dvěma lety asi sto ploch u hlavních dálničních tahů. Naopak pro další společnosti, jako jsou JCDecaux či euroAWK, není rušení ploch u dálnic žádné drama. Historicky tam totiž nosiče nemají. Většina trhu mnohem pozorněji sleduje debatu o Pražských stavebních předpisech, které ve městě zakazují velké reklamní plochy.

Ze zhruba 19 tisíc billboardů - tolik jich odhadují mediální agentury v Česku celkem - jich na dálnice a rychlostní komunikace připadají jednotky tisíc. Ředitelství silnic a dálnic jich navíc v posledních letech každoročně několik set zlikviduje.

Likvidace dálničních reklam se zdaleka netýká většiny firem na trhu. Faktický monopol na tyto plochy měla historicky společnost News Outdoor magnáta Ruperta Murdocha. Ten se ale firmy zbavil, když ji od něj před třemi lety koupila skupina BigBoard a přejmenovala ji na Czech Outdoor.

Tato společnost ještě v roce 2013 podle své výroční zprávy disponovala asi devíti tisíci reklamními plochami. Jak je na tom firma dnes, šéf a spolumajitel BigBoardu Richard Fuxa neuvedl. Pro fungování celé skupiny však výpadek v billboardech prý nebude vážnější problém. „Novela zákona o pozemních komunikacích byla přijata již před několika lety a trh se s jejími následky dokázal vyrovnat,“ dodává Fuxa.

Boj o reklamní plochu

Skupinu BigBoard, jedničku na trhu, kterou financuje investiční skupina J&T, mnohem více než dálnice trápí tahanice o stavební předpisy v Praze. Zejména zákaz budování reklamních ploch větších než šest metrů čtverečních. Hlavní město je pro skupinu stejně jako pro konkurenty z JCDecaux či euroAWK klíčovou částí byznysu. O nových pravidlech v hlavním městě se proto nadále vede politický boj.

Hodnota reklamy

Hodnota reklamního prostoru venkovní reklamy (v mld. Kč)

2011 4,09
2012 4,06
2013 4,45
2014 4,48

Pozn.: Hodnota vychází z ceníkových cen Pramen: Admosphere

Naopak fatální důsledky bude mít zákaz nejspíš pro americkou společnost A. C. E. Media Ventures. Ta své podnikání v Česku postavila právě na plochách u dálnic, zatímco ve městech žádné reklamní plochy nemá. Společnost už dříve českému státu pohrozila mezinárodní arbitráží a soudy.

„Vzhledem k probíhajícím jednáním v této věci v souvislosti s arbitráží nemohu k tématu podávat žádné bližší informace,“ uvedla pouze Monika Jarolímková, obchodní ředitelka společnosti A. C. E. Media. Majitel firmy, americký podnikatel George Nussbaum, už dříve vyčíslil škodu způsobenou odstraněním ploch na zhruba 400 milionů korun. Firma měla v Česku kolem stovky billboardů.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...