Železnice na čínském území vede v současnosti až do vysokohorských oblastí Tibetu a „na žádost Nepálu“ se již chystá její prodloužení až k nepálské hranici, píše list The Guardian s odvoláním na čínská média.
Oznámení přichází v době, kdy Čína výrazněji prosazuje své zájmy v Nepálu, což znepokojuje další regionální velmoc Indii, všímá si britský list. Železnice pod Mount Everestem by také lépe propojila čínský trh právě s indickým.
Čínský ministr zahraničí Wang I v prosinci navštívil Káthmándú, kde podle nepálských zpráv prohlásil, že by železniční linka mohla být případně protažena až do nepálské metropole a dál. Tento plán by mohl zahrnovat i tunel vystavěný pod Mount Everestem, napsal tento čtvrtek deník China Daily.
„Tato trasa bude pravděpodobně muset vést pod Mount Everestem, takže dělníci budou muset razit velmi dlouhé tunely,“ řekl listu inženýrský expert Wang Meng-šu.
„Vzhledem k náročnému terénu v Himálaji, jehož součástí jsou podstatné změny nadmořské výšky, by vlaky na jakékoli trase do Káthmándú mohly jezdit maximální rychlostí 120 kilometrů v hodině,“ dodal Wang.
Minulý rok jiný čínský deník Peking Times informoval o neméně ambiciózním projektu. Čínská vláda podle něj zvažuje výstavbu vysokorychlostní železnice do Spojených států. Součástí by byl i podmořský tunel v Beringově průlivu, který odděluje Rusko od Aljašky (více se dočtete zde).