Celou analýzu najdete v pondělní MF DNES, kde zároveň startuje série rozhovorů s některými byznysmanů. Rozhovory najdete v regionálních mutacích MF DNES i na iDNES.cz.
K nejoptimističtějším kapitánům průmyslu patří hlavně ti, kteří šéfují velkým automobilkám či fabrikám, které jim dodávají součástky. Poptávka po autech se totiž po hubených letech zvedá v Česku i za hranicemi. Plánují rozšiřování kapacit i nabíraní nových zaměstnanců.
Oslovené firmy úhrnem plánují přijmout přes tři tisíce nových lidí, potřebují obsadit zejména pozice ve výrobě. Díky lepší ekonomické kondici firem si polepší i zaměstnanci. Firmy nabízejí obvykle dvou- až tříprocentní vzestup platů.
Prosperita velkých firem, která je z velké části závislá na vývozu, dokáže přitom nakopnout celou ekonomiku. „Oživení už je dostatečně dobré, aby se od velkých průmyslových podniků přelilo k menším firmám a živnostníkům. Znatelně by si mohli polepšit také ti, co podnikají ve službách,“ předpokládá ekonom David Marek.
Nabírat plánují firmy hlavně ve výrobě. „Nabíráme jak v technických, tak i v dělnických profesích. Předpokládám, že do konce letošního roku to bude více než dvě sta lidí,“ říká generální ředitel firmy Hella Autotechnik Mohelnice Marek Ryšavý.
Z oslovených čtyřiceti tří firem o propouštění hovoří jen důlní společnosti - OKD a Severní energetická na lomu ČSA. Důvodem jsou klesající ceny světového uhlí a předpokládaný útlum těžby.