Maloobchodní řetězec Žabka se nedávno rozhodl lákat zákazníky na časově omezenou věrnostní akci, kdy za nákupy dostávají body a za ně potom mohou získat odměnu. Za tu si, stejně jako v minulosti Billa či Tesco, vybrala Žabka plyšové hračky z populární finské videoherní série Angry Birds.
Na rozdíl od svých dvou nepřímých konkurentů (přičemž Tesco je zároveň přes svou firmu Tesco Franchise Stores ČR majitelem řetězce Žabka) si ale tematickou odměnu věrnostního programu neobjednala od nadnárodní firmy TCC Global, ale od společnosti Spirit goods.
„Vzápětí se nám ale ozval držitel licence s tím, že náš dodavatel ji nemá,” popsala Kateřina Dlouhá z obchodního oddělení Žabky. Oním držitelem byla právě TCC Global, která využití předmětů s tématikou Angry Birds pro spotřebitelské akce zajišťuje. A smlouvu má přímo s finskou firmou Rovio, která hru vyvinula a práva k postavičkám vlastní.
Ačkoli Žabka původně inzerovala, že má akce trvat od 25. března do 2. června, nakonec ji musela ukončit již asi po týdnu a smlouvu dodavatelům vypovědět. „Bohužel se omlouváme, ale nejsme schopni dostát závazkům, které by nám z toho vznikly,” říká Dlouhá a stejnou zprávu zákazníkům sdělovaly i plakáty na prodejnách.
Chybu připouští i Martin Lošť, jednatel firmy Spirit Goods sídlící ve Šlapanicích u Brna. „Nevěděli jsme, že na velké akce pro spotřebitele má Rovio exkluzivní smlouvu s TCC Global. Museli jsme to tedy zastavit a řešíme teď, jestli bude v budoucnu něco takového možné,“ vysvětluje.
Hlavním byznysem Spirit goods jsou podle něj dodávky nápojů s logem Angry Birds do obchodů a kromě toho ještě e-shop, který prodává hlavně plyšové hračky a další předměty s logy populárních ptáků.
V tom podle něj není problém a za pravdu mu dávají i zástupci společnosti Rovio. „V tomto případě byl problém opravdu pouze ve věrnostní kampani. Pokud totiž jde o kampaň využívající naší značky, nelze ji spustit bez našeho souhlasu,“ říká Hanna-Mari Nurmikolu z komunikačního oddělení firmy Rovio.