Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

České děti milují šmouly a Dobu ledovou. A řetězce to dobře vědí

  4:00
Šmoulové, hrdinové z Doby ledové, ale taky Garfield nebo ovečka Shaun. Tyto postavičky se v průzkumu mezi českými dětmi a jejich matkami umístily na dobrých pozicích. Znamená to, že budou dost pravděpodobně ještě nějakou dobu útočit z věrnostních programů v obchodních řetězcích.
Postavičky z Doby ledové jsou mezi dětmi velmi oblíbené. Proto se využívají často i v marketingu.

Postavičky z Doby ledové jsou mezi dětmi velmi oblíbené. Proto se využívají často i v marketingu.

Lezou už vám na nervy všudypřítomní šmoulové nebo například hrdinové ze série Doba ledová? Tak to máte asi smůlu. České děti je totiž milují a marketéři to dobře vědí. 

Maloobchodní řetězce se přes ně budou dál dostávat do peněženek jejich rodičů. Skrze samolepky, sběratelské kartičky nebo odměny ve formě plyšáků či povlečení. 

Zmíněné motivy a postavičky zabodovaly v průzkumu provedeném loni firmou TCC Global na skupině 404 českých matek a dětí. A od tohoto průzkumu už vede vcelku přímá cesta k nálepkám na věrnostní kartičky rozdávané u pokladen českých obchodů. TCC Global totiž pro klienty z řad řetězců podobné akce „na klíč“ připravuje. V minulosti takto „přiměla“ děti soutěžit o ceny s jejich oblíbenými postavičkami v české Bille, Albertu nebo drogeriích Rossman.

Nejpopulárnější a nejznámější motivy

Čelo žebříčku potvrdilo současné trendy a zároveň načrtlo další možnosti do budoucna. Na špici oblíbenosti se ocitli šmoulové, kteří se v minulosti stali základem už několika věrnostních soutěží.

Nebudou nejspíš jediní, kteří se v blízké době v obchodech „protočí“ znovu. „Motivy vycházející z filmů jsou vždy populární. V roce 2016 nás čeká řada premiér, například Doba ledová 5, třetí díl Šmoulů i Angry Birds. Ty budou bezesporu patřit mezi nejpopulárnější,“ říká regionální obchodní ředitel TCC Manfred Litschka. 

Kromě nich přední příčky v očích dětí okupují stálice jako Tom a Jerry nebo kocour Garfield. Hodně vysoko se umístili rovněž hrdinové animovaného filmu Jak vycvičit draka.

Průzkum ukazuje znatelné regionální rozdíly, které odrážejí jak aktuální televizní programy v dané zemi, tak některé historické okolnosti. „Samozřejmě, že některé trhy mají své výrazné lokální hrdiny, v Rakousku je to Heidi, v Německu Wickie. Ale takový Tom a Jerry jsou dlouhodobě populární skoro všude,“ dodává Litschka. V Česku je zase velmi zakořeněná, původem německá, Včelka Mája. Vysoko se totiž drží v povědomí dětí a zároveň jejich matek. 

Podle Ondřeje Obluka z reklamní agentury Ogilvy & Mather je výběr motivů jedním z klíčových prvků kampaně cílené na děti. „Podobných promo akcí je mnoho, a tak je potřeba se odlišit,“ říká. Druhým důležitým momentem je podoba programu, která často kombinuje zábavné, herní a sběratelské prvky. „Funguje to i z druhé strany, kdy akci rodiče, ač je to smutné, využívají jako jakési odpustky. Když nemají na dítě dost času, přinesou mu aspoň kartičku nebo plyšáka do sbírky,“ říká. 

Marketérům dětská reklama neetická nepřijde

Lidem, kteří reklamu na děti cílí, ale možné kontroverze příliš nevadí. Agentura Ogilvy & Mather loni na podzim provedla mezi českými marketéry výzkum, ve kterém se jich ptala také na etiku dětské reklamy. Více než čtyři pětiny oslovených se shodly na tom, že na propagačních akcích a merchandisingu, tedy na prvcích, které jsou podstatné pro věrnostní akce v obchodech, nic špatného nevidí. 

Černé svědomí by podle průzkumu měla většina z oslovených marketingových manažerů jen z reklamních akcí na základních a mateřských školách a u dětského lékaře.

A konečně: Akce cílící na děti se zamlouvají i samotným maloobchodníkům.  Podle komerčního ředitele výzkumné společnosti Nielsen Karla Týry jsou tyto akce jedním ze tří hlavních prostředků, kterými se nyní firmy působící na českém trhu snaží prosadit. Kromě toho sází i na slevové akce a vlastní privátní značky. „Většina marketingových akcí se totiž snaží do obchodů přivést rodiny, které jsou nejatraktivnějšími zákazníky,“ dodává Karel Týra.

Úspěch věrnostních programů s využitím dětských motivů potvrzuje i mluvčí Billy Lucie Borovičková. „Jakmile jedna kampaň skončí, jsme zavaleni dotazy, kdy bude další. O zájmu ze strany zákazníků svědčí i množství vydaných plyšáků, které již dávno překonalo milionovou hranici,“ říká zástupkyně řetězce, který v poslední době lákal děti na Angry Birds a aktuálně ponouká děti potenciálních zákazníků motivy z filmů Příšerky s. r. o. od studia Pixar.

6. srpna 2013

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...