Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Státní ČD Cargo ztrácí, nejvíce mu berou Poláci. Odbory chtějí dotace

  20:57
Tržní podíl státem ovládaného dopravce ČD Cargo na trhu s železničními nákladními vlaky od uvolnění konkurence dál strmě klesá, firma propadla do ztráty. Z tuzemského trhu nejvíce ukusuje především Poláky vlastněná konkurence. Ukazují to data zveřejněná Správou železniční dopravní cesty.

Železniční dopravce ČD Cargo. | foto: ČD Cargo

Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) trvá pokles podílu ČD Cargo již několik let a firmu dostává do čím dál horší hospodářské situace. To i v době, kdy objem zboží na železnici roste.

Podíl ČD Cargo na celkových výkonech nákladní dopravy u nás klesl na 68 % v celkových výkonech (v roce 2013 to bylo 73,47 %), v podílu podle hrubotunokilometrů (přeprava jedné hrubé tuny nákladu v nákladní dopravě na vzdálenost jednoho kilometru) na 69,9 % (2013 - 76,33 %).

„V nákladní dopravě se po minulých letech podařilo zastavit klesající trend výkonů,“ uvádí výroční zpráva SŽDC. Výpadek ČD Cargo plně výkonově nahradili ostatní dopravci, kteří získávají čím dál větší podíl na české železnici.

Dvojkou na českém trhu je AWT, které letos ovládlo polské PKP Cargo. Jeho podíl vzrostl loni o 57 % na téměř deset procent celého trhu. Rostlo i samotné PKP Cargo, nahoru jde i podíl Unipetrol doprava. Tu polský majitel PKN Orlen prodává, favoritem je opět PKP Cargo.

Procentní podíl nákladních dopravců na české železnici podle výkonů (Zdroj: SŽDC)
DopravcePodíl hrubotunokilometrů (%)
ČD Cargo 69,9
Advanced World Transport12,43
Unipetrol Doprava4,21
IDS Cargo 2,99
SD-Kolejová doprava 1,88
Rail Cargo Austria2,26
LTE Logistik a Transport Czechia1,23
Metrans Rail 1,51
BF Logistic0,94
PKP Cargo 0,95

Státní nákladní dopravce sice loni vydělal, byla to však jen účetní operace. Firma odložila například některé opravy, aby si nezvýšila náklady. Dopravce dlouho neinvestoval prakticky do žádných nových vozů, průměrné stáří lokomotiv přesahuje 30 let, podobné je to s vagony. 

 Letos firma prodělává, po výsledcích prvního čtvrtletí očekává za celý rok ztrátu 198 milionů korun, plán počítal se ziskem. „Je tu stále určitá míra přezaměstnanosti,“ říká předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik. Firma chce propustit do konce roku až 560 lidí.

Kromě klesajících zisků firmu trápí i propadající se objem zakázek. Za první čtvrtletí státní přepravce nenaplnil plán tržeb o 130 milionů korun, za celý rok čeká výpadek nejméně 400 milionů korun oproti plánu. Tržby se mají dostat pod hranici deseti miliard korun.

Do ztráty se firma dostala i kvůli zvýšení mzdových nákladů. Náklady na zaměstnance tvoří přitom téměř 40 procent všech nákladů. Pětiprocentní zvýšení mezd znamenalo nárůst nákladů zhruba o 180 milionů korun.

Chceme dotace, zní z odborů. Kamiony mají výhodu

Odboráři mluví o kritické situaci a chtějí prosadit, aby stát začal částečně firmu dotovat. Chtějí vzkřísit myšlenky na to, zda by si stát nezačal objednávat některé nákladní vlaky. Jde o takzvané vozové zásilky o velikosti třeba jediného kontejneru, do kterých se soukromým dopravcům pro jejich ztrátovost nechce. Díky nim se však daří udržet část zboží na železnici místo toho, aby je podniky nechaly vozit kamiony.

Objednávka by znamenala, že by stát ztráty doplácel. „Je to zhruba pět set milionů korun ročně,“ řekl Radek Nekola z Odborového svazu železničářů. Podle něj by chystané propouštění znamenalo, že firma nedostane šanci na provozování takových zakázek. 

Stát už vozovým zásilkám jednou ulevil výrazným snížením poplatku za použití kolejí, ani to však nestačí k tomu, aby se ČD Cargo v jejich provozování dostalo do zisku, a musí je tak dotovat ze zisku z ucelených vlaků.

Ministr dopravy Dan Ťok nechce o finančních injekcích do firmy slyšet. „V tuto chvíli je otázkou, kolik národních dopravců v Evropě zůstalo v nákladní železniční dopravě a zda je tento stav udržitelný. Nejsme tu od toho, abychom jenom lili do jakékoli státní firmy další peníze,“ řekl Ťok.

Podle něj tkví problém ČD Cargo v tom, že je to státní firma na plně liberalizovaném trhu, kde vládne velká konkurence. V tom ČD Cargo připomíná situaci Českých aerolinií, které na konkurenčním trhu přivedl management najatý státem prakticky ke krachu.

V oboru se stále častěji řeší, zda se stát nesnaží ČD Cargo přivést do stavu, kdy se bude muset privatizovat. To už dříve vyloučil na sjezdu železničních odborářů premiér Bohuslav Sobotka. „Nechci spekulovat o tom, že bychom řešili privatizaci. Ale nemůžeme se tvářit, že ČD Cargo není v tuto chvíli problém,“ dodal však Ťok, který by chtěl nastartovat odbornou debatu o tom, zda chceme dostat zboží z kamionů na železnici. „Pokud ano, bude potřeba řešit i výši poplatku za železniční dopravní cestu, ale současně i řešit možný výpadek příjmů u SŽDC,“ dodal ministr. Poplatek za použití kolejí je v Česku pro nákladní vlaky nad evropským průměrem. 

Kamiony navíc zvýhodňuje fakt, že platí mýto jen na vybraných úsecích, zatímco u železnice je zpoplatněný každý kilometr.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

K proměně jihokorejského průmyslu přispěl i Doosan, využívá turbíny z Česka

6. května 2024

Premium Firma Doosan Enerbility je symbolem dynamické transformace jihokorejského průmyslu. Její úspěch je...

Bohatí mileniálové překonávají majetkem své předchůdce. Roli hraje i dědictví

5. května 2024

Přestože se naprostá většina amerických mileniálů potýká se studentskými dluhy, nízkými platy v...

Nevídaný podvod na Wall Street. Zbožný investor Hwang míří před soud

5. května 2024

Šedesátiletý investor Bill Hwang, který připravil světové banky o miliardy, míří v New Yorku před...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....