Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Protihlukové království. Místo krajinou jezdí vlaky mezi betonem

  1:00
Pokud se při cestování vlakem rádi rozhlížíte do krajiny, čím dál častěji uvidíte jen beton. Rozsáhlá modernizace české železnice totiž přináší i výstavbu kilometrů nových protihlukových stěn. Stěny se nelíbí ani železničářům, požadují je však hygienici.
Nové protihlukové stěny u rekonstruované trati v pražských Běchovicích. (15....

Nové protihlukové stěny u rekonstruované trati v pražských Běchovicích. (15. července 2015) | foto: Yan Renelt, MAFRA

Nové stěny vznikají na místech, kde jezdí desítky let vlaky. I když se rozsáhlou modernizaci trati výrazně hluk z vlaků sníží tím, že se vymění železniční spodek a svršek, vzniknout stejně musí.

„Je to požadavek hygieniků a stavebního povolení. Jako železničáři z toho radost rozhodně nemáme,“ říká Pavel Mathé, vedoucí oddělení technické přípravy na SŽDC. Podle něj modernizace snižuje hluk o pět až osm decibelů, aniž by se stěny stavěly.

Například na nově modernizovaném úseku mezi Běchovicemi a Úvaly na nejfrekventovanější železniční trati v zemi Praha – Kolín už teď budí mezi cestujícími údiv, proč vznikají stěny například i mezi kolejemi nebo v místech, kde ještě není zástavba.

Stěny mezi kolejemi vznikají u odbočky Blatov. Podle mluvčího Jakuba Ptačinského je důvodem vzniku stěny i mezi hlavní kolejí a krajní kolejí fakt, že se krajní později výrazně odklání od hlavní trati. Ke stěně mezi nimi přibude ještě stěna, která bude krýt přípojnou kolej od Malešic. „Ve výsledku dojde k překryvu protihlukových stěn tak, aby překryv zajistil, že hluk neuniká z prostoru hlavní trati směrem k zástavbě,“ řekl Ptačinský.

Protihlukové stěny u Běchovic vznikají částečně i v místech, kde ještě není zástavba a chrání tak jen lesy či pole. To SŽDC vysvětluje požadavky obcí a měst. „Mohou mít v územním plánu, že jde o území určené k zástavbě. I když tam ještě nic není, musíme tam stěnu postavit,“ dodal Mathé.

Vyměnit okna by vyšlo levněji

Kromě „estetického“ problému přináší stěny další komplikace: jsou drahé, v průměru stojí kilometr kolem 17 milionů korun. To je stejná cena, kolik stojí svršek kilometru jednokolejné trati. Také mohou být nebezpečné v případě nehody na železnici. Dostat se záchranářům přes stěnu trvá déle, než když je trať volně přístupná.

O tom, kde se postaví protihlukové stěny a kde ne, rozhoduje akustická studie. Její zpracování mají na starost externí firmy najaté SŽDC. Právě na jejich měřeních a výpočtech pak v podstatě i závisí, o kolik se modernizace tratí prodraží o stěny.

„Bohužel je to výsledek přísné legislativy, kvůli které se musí dělat často velmi rozsáhlá opatření,“ říká Libor Ládyš ze společnosti Ekola, která akustické studie dělá. Podle něj by často levněji vyšlo vyměnit okna, to ale zákony neumožňují.

Vysoký hluk ze železnice způsobují hlavně starší vozidla s pístovými brzdami a kovovými špalky. Tím, jak se však mění vozový park, přibývá i tišších vlaků. „Teoreticky se může stát, že za pár let zjistíme, že stěny nejsou potřeba,“ dodal Mathé.

Němci staví stěny ještě vyšší

Přístup k protihlukovým stěnám po Evropě se výrazně liší. Například kolem tras pro rychlovlaky TGV ve Francii jich je minimum, je to ale i proto, že na nich nejezdí nákladní vlaky. „Jsou země, kde dělají ještě vyšší stěny, například v Rakousku a Německu,“ říká Jiří Kalčík z Centra pro efektivní dopravu. Podle něj by měly zákony umožňovat stavbu stěn jen v místech, kde vzniká nová trať nebo výrazně stoupne modernizací provoz a hluk.

„Proto si myslím, že je třeba zbytečné, aby se stěny stavěly u připravované trati na letiště v Ruzyni. Modernizací a nasazením nových elektrických vlaků bude hluk zanedbatelný v porovnání s hlukem na souběžné Evropské třídě,“ dodal Kalčík, který celý život bydlí u hlavní železniční trati.

SŽDC na dvou místech testuje i nízké stěny. „ Všechna měření prokazují velmi dobrou účinnost, srovnatelnou s vysokými protihlukovými stěnami,“ řekl Jan Eisenreich z firmy Prokop Rail, která stěny vyvinula. SŽDC s nimi však počítá jen na jednokolejných tratích.

Hluk z vlaků je jiný

Podle Kalčíka je pro snížení hluku nutné důsledně odhlučnit oblast výhybek. „Osobní dopravu na starých tratích není nutné vůbec řešit. Modernizací vozového parku dojde k většímu snížení hluku, než zajišťují protihlukové stěny,“ říká Kalčík. Podle něj by stálo za to i zvážit, zda by peníze do stěn nebylo lepší převést jako dotaci nákladním dopravcům na nákup tišších vagonů. 

Hluk z vlaků je jiný než ze silnic. „Není souvislý, jako u silnic. Čím je člověk blíže u kolejí, tím je hodnota hluku vyšší, avšak výrazně se zkracuje doba expozice,“ dodal Kalčík. Podle něj by hlučnost snížila i pravidelná údržba kolejí, například broušení. 

Protihlukové stěny mají v síti SŽDC délku už 207 kilometrů, další kilometry přibývají letos s tím, jak se modernizují další úseky.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Vývoz českého nábytku klesá, na vině je Německo. Výrobci hledají nové trhy

27. dubna 2024

Export českého nábytku do zahraničí se v loni propadl. V porovnání s předchozím rokem se hodnota...

Na D1 přibudou další zákazy předjíždění kamionů. Chceme plynulý provoz, říká ŘSD

27. dubna 2024  12:27

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo u Velkého Meziříčí druhou etapu rozmísťování značek...

Draží se jedinečná sbírka mincí ze Skandinávie. Dědicové na ni čekali sto let

27. dubna 2024

Potomci dánského máslového magnáta čekali přesně sto let, než se mohli přihlásit o své dědictví v...

V Česku elektromobily netáhnou. Prodejům vládnou spalovací motory, říká průzkum

27. dubna 2024

Ekologické hledisko většina Čechů při nákupu auta nebo volby dopravního prostředku příliš neřeší....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...