Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Část obchvatu Frýdku-Místku má povolení, příští rok by stavba mohla začít

  18:15
Jedno ze tří potřebných povolení pro stavbu obchvatu Frýdku-Místku, na jejíž zahájení místní čekají několik desítek let, už má Ředitelství silnic a dálnic v kapse. O další dvě ještě bojuje. Pokud bude vše pokračovat bez dalších potíží, stavět se začne příští rok.

Na obchvat už ve Frýdku-Místku čekají desítky let. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Vyhráno ale ještě není, největší problém je u napojení nedaleko Olešné, připustila vedoucí projektového týmu ŘSD Ostrava Irena Krzyžánková.

V jakém stavu je teď obchvat?
Jde v praxi o jednu stavbu, ale s ohledem na to, jak byla zajišťována majetkoprávní příprava, v nějakých smysluplných celcích, byly podány tři žádosti o stavební povolení. Jedna část má vydané stavební povolení, je v právní moci a už se nemusí dále nic chystat. Jde o úsek prakticky od Olešné přes Bahno až po Morávku a pak ještě část od Dobré. Ve druhém povolení jde o přechod řeky Morávky a ve třetím povolení jde o kratičký úsek napojení na stávající R48 u Olešné, u tamních benzinových stanic. U přechodu přes Morávku bylo vydáno stavební povolení, ale bylo vráceno zpět k novému řízení.

Proč bylo vráceno? Kvůli studii EIA?
Ne. Toto řízení bylo vráceno kvůli formální chybě, kvůli dopočítávání lhůt stavebním úřadem.

To znamená co? Sundali oznámení moc brzy?
Nepočkali, až bude mít lhůtu splněno jedno z podpůrných stanovisek a o pár dnů dříve sundali rozhodnutí z úřední desky. Prostě došlo k formálnímu pochybení. Stane se, prostě lidský faktor.

Takže největší problém je u nejkratšího úseku, u napojení nedaleko Olešné?
Ano. Tam také bylo vydáno stavební povolení, proti němu se odvolali ekologičtí aktivisté s takovým svým odvoláním typu „něco tam bude špatně“.

To lze tak odvolání podat?
Oni nikdy nedávají konkrétní důvody. A to odvolání nyní řeší rozkladová komise.

A proč se odvolávají proti napojení, kde je provoz už dnes? Dá se pochopit odvolání u řeky Morávky, ale na křižovatce?
Oni se odvolávají proti všemu. Třeba i u Morávky jde jen o to, že tam je 0,8 procenta olšin a existuje tam možnost, že by tam mohla nějaká chráněná rostlina, která tam navíc vůbec neroste, mít vhodné stanoviště.

A časově to vypadá jak? Když nebudeme brát v potaz výběrová řízení, technicky by se dalo stavět už zítra?
Technicky ano. Pokud byste byl soukromník, mohl byste ten nejdelší úsek stavět již zítra. My musíme vybírat stavební firmy. U dalšího úseku není stavební povolení pravomocné, tam řeší odvolání ministerstvo, u napojení se čeká na rozhodnutí ministerstva dopravy.

Ale u stavby obchvatu se hovoří také o problémech s novým zákonem o vlivu stavby na životní prostředí EIA.
Ano. Vznikla novela zákona o vlivu stavby na životní prostředí a všechna nedokončená řízení musí byt doplněna dokumentací EIA, musí se vyhodnotit, jak se změnily podmínky od doby, kdy byla vypracována EIA ještě podle starého zákona. Jestli se nějak nezměnily podmínky, jestli nevedeme stavbu jinudy.

Nestačí napsat vše při starém?
Musí se vypracovat materiál, který posoudí příslušný orgán, v našem případě ministerstvo životního prostředí. To rozhodne, co se bude dít dál.

A už na tom pracuje? Má všechny potřebné podklady?
Samozřejmě, že pracuje. Všechny potřebné podklady od nás už ministerstvo má. Čekáme na jeho rozhodnutí.

A tento problém se týká přechodu přes řeku Morávku?
Ano. První stavební povolení bylo vydáno ještě před platností novely zákona, takže s tím problém nebyl, ten nastal až u dalšího.

Další zdržení stavby může znamenat ekologická zakázka Skatulův hliník.
K zahájení stavby jej nemusíme mít vyřešen, můžeme stavět i jinde a mezitím se může tato část vyřešit. Je to jen jedna z mnoha překážek, které se musí na takové dlouhé stavbě vyřešit. To je všude.

Politikům se nelíbí, že jde příští rok na stavbu málo peněz. Bude jich tedy dost?
Na začátku stavby až tak o peníze nejde. Než se stavba rozjede, s některými věcmi se musí čekat, až přijde zhotovitel, než se vypracují technologické předpisy, doměří se stavba, to trvá hodně dlouho. K tomu ještě musíme koordinovat, kdy tam chodí koroptve, kdy žáby, kdy srny, abychom zvířata nerušili.

To je to tak složité?
U některých objektů máme zhruba čtrnáct dnů v roce, kdy je můžeme začít stavět. A například přeložku plynu nesmíte dělat v zimě, ale bez plynu nemůžete dělat přeložku elektřiny, je to hodně složité. Navíc se rozpočet čtyřikrát, pětkrát za rok upravuje. Proto není na samotný začátek stavby až tolik peněz potřeba.

  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Třinecký šéf: Nad týmem žasnu. Zadinův výrok? To nebyl on. Štve ho liga juniorů

29. dubna 2024  6:58

Možná byste čekali, že za ty roky a po tolika titulech bude klidnější. Že se nemusí stresovat. Leč...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slíbil mistrům zájezd na NHL, bude jen výlet do Prahy. Hadamczik slovo nesplní

28. dubna 2024  9:29,  aktualizováno  14:12

Za extraligový titul zájezd na NHL. Tohle prezident hokejového svazu Alois Hadamczik loni slíbil...

Zrušený zájezd na NHL? Podpásovka. Kluky strašně zklamali, říká kouč Třince

28. dubna 2024  12:50

Dovedl třinecké juniory k extraligovému titulu. Nadšení propuklo i proto, že mistr měl od...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

Unikátní objev, stavaři odkryli pod Bredou neporušené stoleté schodiště

4. května 2024  7:29

Hledali, odkud do sklepů opravovaného obchodního domu Breda v Opavě vzlíná voda, a objevili...

Spor kvůli Liberty se prohlubuje. Tameh zpochybňuje restrukturalizaci

3. května 2024  17:38,  aktualizováno  21:07

Spor mezi společnostmi Tameh a Liberty se přitvrzuje. Podle zástupců Tamehu nemusí být dřívější...

Ostravar Aréna a okolí mění tvář pro hokejové MS, z Dolních Vítkovic bude Fandov

3. května 2024  19:01

Fanzóna na dvou parkovištích u ostravské hokejové arény o rozloze sedm tisíc metrů čtverečních už...

Škody po požáru v Mionší jsou malé, prales podle hasičů zřejmě někdo zapálil

3. května 2024  11:46,  aktualizováno  16:54

Hasičští experti se vrátili do terénu, aby vyšetřovali příčinu požáru v pralese Mionší v Dolní...

Advantage Consulting, s.r.o.
KVALITÁŘ V CHEMICKÉM PRŮMYSLU - ABSOLVENT (37-42.000 KČ)

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 37 000 - 42 000 Kč

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...