Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Studie na rychlovlaky popřela fyziku. Rychlejší trať = pomalejší cesta

  21:44
Nová studie proveditelnosti pro trať mezi Brnem a Přerovem výrazně preferuje postavení železnice s maximální rychlostí 200 kilometrů v hodině místo dráhy pro vlaky o rychlosti až 350 kilometrů v hodině.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Reuters

Podle studie by preferovaná varianta měla vyjít celkem na 35 miliard korun, při rychlosti 350 kilometrů v hodině ale už 68 miliard korun. iDnes.cz má studii proveditelnosti k dispozici. 

Velkou záhadou je ale způsob, jakým autoři studie ze společnosti Sudop Brno dospěli například k jízdním dobám na trase i jiným údajům. Ty nakonec dávají větší šanci ke schválení právě variantě na nižší rychlost. 

Studie předpokládá, že by expresy mezi Brnem a Ostravou zvládly na trati s dvoustovkou cestu za 77 minut, na  rychlejší trati s maximální rychlostí 350 kilometrů za hodinu by jely o čtyři minuty déle. Rychlejší trať je navíc o šest kilometrů kratší.

„Něco takového nedává absolutně smysl,“ říká Michal Drábek z Centra pro efektivní dopravu (Cedop), které dlouhodobě lobbuje za rychlovlaky u nás.

Hlavní inženýr projektu Radoslav Molák ze Sudopu Brno uvedl, že záleží na typu vlaků, se kterými projekt počítá. „Je velký rozdíl v zastávkové politice mezi expresy, rychlíky a osobními vlaky,“ dodal. Více neuvedl s odkazem na časové vytížení kvůli finiši jiného projektu.

Novostavba trati na 350 kilometrů v hodině vyšla ve studii jako ekonomicky neefektivní. Podle Cedopu jsou ale náklady ve studii nadsazené: kilometr trati v ní vychází na více než miliardu korun, v Evropě se staví ale výrazně levněji. „Máme pocit, že jde o záměrně nadsazená data, aby varianta rychlejší trasy neprošla,“ řekl Drábek.

Materiály mezinárodní železniční federace UIC ale mluví o výrazně nižších průměrných cenách v rozmezí 10-30 milionů euro. Například nově otevíraný úsek Lipsko - Erfurt v Německu na 300 kilometrů v hodině vede náročnějším terénem než na Moravě, je na něm i nejdelší německý most a přesto stojí 675 milionů na kilometr. Vysoké náklady mohou být způsobené i tím, že autoři do ceny nové rychlotratě zahrnuli i finance na optimalizaci stávající tratě. Je to tedy podobné, jako kdyby se stavěla nová dálnice a do nákladů se zahrnula i oprava stávající silnice. 

Studie má i další nejasnosti: například u varianty novostavby počítají s delšími výlukami, ačkoliv by se nová trať stavěla na „zelené louce“ se stávající dráhou by neměla nic společného. 

Materiál má příští týden schvalovat ministerstvo dopravy. O vysokorychlostních tratích se u nás mluví dlouho, zatím má ale převahu lobby jejich odpůrců. Ti mají silné zastánce u řady tuzemských firem v železničním byznysu: nemají vlastní výrobky pro vysokorychlostní železnice a díky tomu by se nemusely mít šanci se na výstavbě podílet, stejně tak i na výrobě samotných vozidel.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

No nekupte to. V Amsterdamu nabízejí parkovací místo za půl milionu eur

4. května 2024  13:06

Není tohle výhodná koupě? Jeden realitní portál v Nizozemsku nabízí v centru Amsterdamu prodej...

Sektorová daň by podtrhla nohy rozvoji Česka, říká šéf Komerční banky

4. května 2024

Diskutovaná sektorová daň, která by zdaňovala veškeré zisky v tuzemsku působících domů, by podle...

Z kurtu mezi finanční elitu. Serena Williamsová investuje do začínajících firem

4. května 2024

Serena Williamsová je jednou z nejúspěšnějších tenistek světa, vítězila na Grand Slamech, zlato má...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...