Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Spor o lokomotivy vrcholí. Škoda a České dráhy hrají o miliardu

  12:46
Arbitráž mezi Českými drahami a Škodou Transportation kvůli lokomotivám řady 380 míří do finále. Rozhodčí soud už vyslechl všechny argumenty i návrhy obou stran a obě firmy čekají jen na rozhodnutí. Státní dopravce může přijít až o miliardu korun.

Lokomotiva Škoda 380. | foto: Škoda Transportation

Spor mezi oběma firmami se táhne od roku 2011. Vítězem budou především advokátní kannceláře na obou stranách, u kterých obě strany sporu musely zaplatit miliony korun. České dráhy zastupuje Weil, Gotshal & Manges, Škodu firma Pokorný, Wagner & partneři.

Lokomotivy řady 380 převzaly České dráhy s více než čtyřletým zpožděním, podle smlouvy z roku 2004 měla firma zaplatit 2,7 miliard korun bez DPH. Škoda navíc stále ještě nedodala veškerou dokumentaci potřebnou pro provoz v Německu a Rakousku. Zpoždění dodavatel vysvětlil zásadní změnou norem TSI, kvůli kterým musel lokomotivu v podstatě nově zkonstruovat.

České dráhy za zpoždění žalují Škodu o 940 milionů korun jako smluvní pokutu za pozdní dodávku lokomotiv. Jenže výrobce chce nakonec v arbitráži ještě více: 1,425 miliardy korun. Největší část z této sumy je 760 milionů korun jako inflační navýšení kupní ceny, převážně za dobu, kdy lokomotivy nebyly dodány. Téměř 300 milionů korun je nájemné za dobu, kdy byly lokomotivy ve zkušebním provozu.

„V rámci rozhodčího řízení strany přednesly své návrhy a důkazy, bližší podrobnosti nelze s ohledem na probíhající rozhodčí řízení poskytnout,“ řekl mluvčí drah Radek Joklík.

Rozhodčí soud nemá termín na vydání rozhodnutím, návrhy byly předneseny už v červenci. Dráhy mají v účetnictví pro případnou prohru vytvořenou rezervu.

Prohlédněte si lokomotivu Škoda 380:

27. června 2013

Snaha dohodnout se už je minulostí

Obě firmy přitom ještě na konci roku 2013 deklarovaly snahu se dohodnout. „Společnosti Škoda si vážíme jako našeho tradičního dodavatele a rádi bychom naše vzájemné vztahy narovnali. Nejlépe ještě do konce roku, ale to bude záležet na průběhu vzájemných jednání,“ řekl tehdy mluvčí drah. „Pro nás není dobré být ve sporu se svým zákazníkem, a proto uvítáme jakoukoliv možnost spor urovnat,“ potvrdila v listopadu 2013 jednání mluvčí Škody Lubomíra Černá.

Škoda sice získala povolení k provozu v Rakousku a Německu, které bylo nejsložitěší získat, podle Českých drah ale stále není plnohodnotné, protože nedodala dokumenty potvrzující údajně již vyřešený problém se sběrači proudu. A podobné je to i v Německu.

V květnu se ale firma chlubila tím, že už všechna povolení pro provoz v Německu má. Pro České dráhy je zajištění povolení pro Německo klíčové: od prosince mají jezdit na trase z Prahy do Hamburku.

Nákup lokomotiv od Škody je už tak pro České dráhy značně nevýhodný, firmu vyšel dráž, něž kolik na trhu stojí lokomotivy od Siemensu, levněji vyšla i dodávka stejných strojů na Slovensko. Případným rozhodnutím v neprospěch Českých drah se stroje ještě výrazně prodraží.

Škoda by měla být vděčná

Samotná arbitráž je paradoxní i kvůli tomu, že Škoda Transportation může být v podstatě Českým drahám vděčná za svoji další existenci. Několik let měl totiž dopravce více než poloviční podíl na všech zakázkách Škody Transportation. Jen těžko se navíc dá mluvit o transparentních soutěžích: miliardy korun utratily České dráhy v zakázkách bez soutěže (například dodávky CityElefantů nebo Regionov), v dalších tendrech ohnuly podmínky tak, že se přihlásila jen Škoda. Za pět let tak uzavřely se Škodou smlouvy za 25 miliard korun.

Vztahy obou firem ale výrazně ochladly poté, co se České dráhy rozhodly utratit další miliardy nákupem jednotek railjet od Siemensu, stejně tak nemohla plzeňská firma rozdýchat některé zakázky vyhrané polskou společností Pesa. Škoda šla dokonce tak daleko, že přes najaté lidi rozesílala do redakcí pomlouvačné dopisy o kvalitě produktů Pesa.

Přesto dál Škoda patří mezi hlavní dodavatele Českých drah: aktuálně dodává dopravci například další elektrické jednotky nebo za miliardu modernizuje vozy pro spojení do Německa.

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...