Akcie německé automobilky Volkswagen kvůli skandálu s emisemi se ve středu dopoledne stabilizovaly a jejich hodnota mírně rostla. V úvodu středečního obchodování na burze ve Frankfurtu sice ztrácely dalších téměř sedm procent, ale posléze nastala nejvýznamnější korekce směrem nahoru za poslední dny.
Akcie tak po jedenácté hodině dopoledne připisovaly oproti úterní zavírací hodnotě okolo tří procent (vývoj hodnoty kmenových akcií můžete sledovat například zde). Podle analytika BH Securities Jiřího Zendulky je po dvoudenních ztrátách takové chování trhu přirozené.
O co jde v aféřeAmerická Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) minulý týden Volkswagen obvinila, že použil software, kterým při testech měření toxických emisí oklamal americké úřady. Uvedla také, že Volkswagen za to může čelit pokutě až 18 miliard dolarů (435 miliard korun). Volkswagen, který je největší automobilkou na světě podle počtu prodaných vozů, prý vědomě podváděl zhruba sedm let. |
„I když aféra může hospodaření firmy zasáhnout poměrně tvrdě, tak Volkswagen stále není firma před krachem,“ říká Zendulka. Signálem pro investory mohlo podle něj být, že co do tržní kapitalizace předehnaly Volkswagen i reálně (podle vyrobených aut a tržeb) mnohem menší automobilky jako Daimler a BMW.
Čeká se na potvrzení množství závadných aut
Vzhledem k tomu, že dosud se od prvotních víkendových zjištění aféra vyvíjela veskrze k horšímu, bude zajímavé sledovat, co přinese středa a jak budou reagovat akcionáři.
Podle Zendulky bude kurzotvornou informací zejména úprava údaje, kolik aut je do aféry opravdu zapojeno. V úterý totiž poslala akcie dolů informace, že závada může být až u 11 milionů vozů (více zde). „Vývoj tohoto odhadu může s akciemi hýbat oběma směry,“ předpovídá Zendulka.
Za půl roku odepsaly akcie dvě třetiny hodnoty
Od pondělí, kdy se aféra na ceně akcií začala projevovat, klesla jejich hodnota už o více než 33 procent. Oproti letošnímu rekordu z března už akcie ztratily dokonce přes 65 procent.
Rodiny Porsche a Piech, které ovládají dohromady přibližně poloviční podíl v automobilce, tedy od víkendu „na papíře“ přišly dohromady na ceně akcií o více než 13 miliard eur (tedy přes 350 miliard korun).