Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vlaky nabíraly zbytečné zpoždění. Správci tratě totiž chyběla výhybka

  15:16
Do českých železnic se letos investice jen hrnou. Správa železniční dopravní cesty proto naplánovala velké množství oprav tratí. S tím souvisí i zvýšení počtu výluk. Opravy se často prodlužují, protože náhradní díly nejsou skladem. Kvůli tomu se například čekalo dva měsíce na jednu výhybku.

Na výluky doplácejí nejvíce České dráhy. Lidé totiž často nerozlišují, kdo za zpoždění může; ilustrační foto | foto: České dráhy

Jen málokdy najdou soukromí dopravci na české železnici společnou řeč s Českými drahami. Když však přijde řeč na způsob, jakým organizuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) výluky a jak pomalu řeší některé potíže, těžko byste našli rozdíl. Soukromníci hovoří bez obav, České dráhy reagují oficiálně opatrně, mimo zápis však jejich manažeři mluví jako soukromníci.

Česká železnice zažívá letos rekordní rok investic a kvůli tomu i výluk. Jenže podle dopravců SŽDC provoz zbytečně zdržuje špatným plánováním výluk i pomalým řešením běžných oprav.

Během října se například na hlavní trati mezi Prahou a Ostravou jezdilo pomaleji dohromady na více než 42 kilometrech. Zdaleka nešlo jen o plánované modernizace. „Velká část je výsledkem špatné údržby tratě. SŽDC ji není schopna udržet v normovém stavu ani v době, kdy je tolik výluk,“ říká provozní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt. Podle něj se navíc výluky navzájem vůbec nekoordinují.

Zpomalení na trati = zpoždění

Dopravci letos nemohli přijít SŽDC na jméno především kvůli závadám na dvou místech hlavní tratě Praha – Česká Třebová. V Záboří u Kolína a v Chocni musely několik týdnů vlaky zpomalit z více než stokilometrové rychlosti na padesátku jen kvůli tomu, že se zde porouchala část tratě. Na banální opravu však správce kolejí neměl díly.

V případě Chocně pomalá jízda trvala dokonce dva a půl měsíce, a to kvůli porouchané výhybce. Mimochodem, shodou okolností v Chocni zrušil své vysílání portál Chocen.tv, který přenášel provoz na železniční trati – prý hlavně kvůli bezpečnosti. SŽDC vysvětluje dlouhou dobu oprav tím, že má jen určitý rozsah skladových zásob pro potřeby operativních odstraňování vzniklých technických závad.

„Velikost stavu zásob je limitována jednak ekonomickými možnostmi a jednak značným rozsahem jednotlivých náhradních dílů,“ řekl Marek Illiaš z tiskového oddělení státní organizace, která letos hospodaří s více než čtyřicetimiliardovým rozpočtem.

„To platí zejména pro výhybky. Jsou případy, že některé náhradní díly je nutno u výrobce zadat do výroby – což je i případ Chocně,“ dodal s tím, že se omezení snaží vždy odstranit co nejrychleji.

Podobně to dopadlo i v Záboří, kde dokonce musely vlaky zpomalit na 30 kilometrů v hodině. Sami strojvůdci si ze SŽDC začali dělat legraci a po ukončení pomalé jízdy se po internetu začal šířit obrázek s ironickým nápisem – Tak rychlé opravy by nám svět záviděl.

Každé zpomalení přitom ovlivní propustnost trati. Koridor mezi Prahou a Českou Třebovou je přitom bezkonkurenčně nejvytíženější v Česku a každé zpomalení znamená další zpoždění, které velká část vlaků na této trati nabírá kvůli jiným výlukám. Zpoždění se pak z hlavního koridoru přenáší na vlaky a další spoje po celé zemi.

SŽDC letos čelí i jiným problémům. Ne všechny stavební akce se daří dodavatelům kvůli obrovskému přetlaku zakázek dokončit včas. Například na trati mezi Valašským Meziříčím a Frýdlantem nad Ostravicí vyjedou letos vlaky o téměř dva měsíce později, protože dodavatel nestíhá. Na trati chybějí přejezdy.

Dodržování jízdních řádů se zhoršilo o desetinu

Podle statistik SŽDC se letos zhoršilo plnění jízdního řádu oproti minulému roku o desetinu. „Vzhledem k tomu, že počet závad na infrastruktuře a závad dopravců je v těchto letech přibližně stejný, lze celých 10 procent zhoršení přičíst na vrub zvýšené intenzitě výlukové činnosti,“ dodal Illiaš.

Extrémní stavební rok způsobil i stát tím, že nebyl schopen v minulosti plynule čerpat evropské peníze a teď se je snaží na poslední chvíli dočerpat. „Vzhledem k vysokému počtu a délce výluk pro investiční akce bylo nutno redukovat plánování výluk pro opravy a běžnou údržbu zařízení železniční dopravní cesty v místech s intenzivní investiční činností,“ dodal Illiaš.

Na výluky letos doplácejí hlavně České dráhy. Musí nahrazovat vlaky autobusy, jenže ani těch se nedostává. Lidé navíc často vůbec nerozlišují, kdo za zpoždění může.

„Pověst Českých drah, objednatelů i veřejné dopravy jako celku se tím neustále poškozuje. České dráhy navíc mají se zajištěním obslužnosti v době výluk značné náklady,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík. Deset procent činí nárůst zpoždění v porovnání s minulým rokem. Mohou za to výluky.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Auto by se mohlo stát stabilizačním prvkem soustavy. Místo baterie, říká Daniel Ševčík

1. května 2024  5:36

Dodává SW pro řízení dobíjecí infrastruktury do Norska, Švédska, Itálie a dobíjecí stanice...

Češi si na důchod šetří na „spořáku“, o možnostech investic nemají dostatek informací

1. května 2024,  aktualizováno  7:52

Advertorial Sedm z deseti Čechů tuší, že jim výše jejich budoucího starobního důchodu nebude stačit na pokrytí...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

V kuchyni jsem i brečela, ale zocelilo mě to, říká kuchařka Nemčková

1. května 2024

Premium Vždy ji bavilo vařit. A od vítězství v MasterChefu se odrazila do nejlepších restaurací ve Velké...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...