Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vlastnictví auta ve městě bude ekonomický nesmysl, říká zakladatel taxi aplikace

  21:20
Přivolat taxi přes aplikaci je stále populárnější. Systém stažený do telefonu dokáže podle aktuální polohy najít nejbližší volné auto a zákazníka odvézt levněji než klasický taxík. Nejlépe hodnocenou taxi aplikaci u nás má české Liftago. „Volný trh funguje a sám si vybere ty nejlepší řidiče, technologie mu pomáhá,“ říká spoluzakladatel projektu Ondřej Krátký.

Ondřej Krátký, spoluzakladatel Liftago. | foto: Liftago

Jak bude vypadat taxislužba v Česku za deset let?
Za deset let nepůjde o taxislužbu, ale o platformu pro objednávání přepravní kapacity ve městě. Součástí nebudou jen řidiči taxi, ale celá veřejná doprava, její staré i nové druhy. Taxikáři, kteří nabízejí skvělé služby, přežijí a budou vytížení přinejmenším dvojnásobně. Ti mizerní se buď přizpůsobí, nebo mají smůlu.

To vše půjde přes aplikace? Přibude i lidí, co nechají svá auta doma?
Tou dobou už bude vlastnictví auta ve městě vyložený ekonomický nesmysl a užitné nepohodlí.

Budou mít taxikáři lepší pověst?
„Pověst“ bude individualizovaná na konkrétního řidiče, nikoliv na celý byznys. To, že má dnes celý taxi byznys nějakou pověst, je dané tím, že před námi nebyl nástroj pro tržní rating jednotlivých řidičů. Dnes těch ratingů máme na jednoho řidiče stovky a to význam slova „pověst” mění.

Ondřej Krátký (31)

spoluzakladatel služby Liftago

Vystudoval VŠE v Praze. V 28 letech vyhrál zlato v největší kreativní soutěži pro mladé na festivalu Cannes Lions.

Po 5 letech zaměstnání opustil korporátní kariéru, aby se přidal k duu Martin Hausenblas a Juraj Atlas a spolu s nimi založil oceňovaný český start-up Liftago, který má za cíl poskytnout alternativu k vlastním autům v centrech měst.

Říkáte, že je vaším cílem vystrnadit z centra Prahy a dalších měst osobní auta. Daří se to?
Ano, nejčastější zákazníci nám říkají, že už vlastní auto do centra dlouho nevytáhli. Jsou zatím ale v menšině. Moc lidí si náklady na údržbu a hodnotu svého času stále neuvědomuje. Při rozpočítání nákladů auta na několik let provozu - pořizovací cena, palivo, parkování, pojištění a ztráty vlastního času - děleno průměrnou cenou taxi jízdy vychází, že za stejnou hodnotu by člověk už dnes mohl měsíčně udělat řádově desítky jízd v taxíku. Tahle rovnice vychází ve prospěch spíš lidem, kteří žijí poblíž centra, kombinují MHD a taxi a pořídili si vůz vyšší a střední třídy.

Je pravda, že většinu zakázek dnes stále zajistí klasický dispečink?
Každý měsíc přibude hned několik řidičů, kteří pověsí klasický dispečink na hřebík a začnou jezdit na vlastní pěst s mobilní aplikací. Sníží se jim i náklady, protože zakázky dostanou z okolí nebo do cíle aktuální zakázky. Volný trh funguje a sám si vybere ty nejlepší řidiče, technologie mu pomáhá.

Vy jste v Česku rozjížděl službu Liftago, co vás k tomu vedlo?
Ke vzniku služby nás inspirovaly problémy a zároveň potenciál taxíků - měsíčně řidiči projedou v Praze několik milionů kilometrů úplně zbytečně a to je ztracená hodnota, kvůli které část řidičů podvádí a druhá část chce zvyšovat ceny v taxi.

S jakými průvodními problémy jste se potýkali a potýkáte?
Věříme, že kvalitní službu zákazníkům odvedeme jen když budou spokojeni řidiči. Protože je nenutíme jako dispečinky do ztrátových zakázek, tak se někteří zákazníci občas na některé trasy nesvezou. Je to problém, ale rosteme každý měsíc až o 30 % a tenhle problém překonáme.

Jaký podíl vozů má Liftago v Praze a kde všude jezdíte?
Rukou nám prošlo přes 2 000 řidičů. Celkový počet zní jako hezké marketingové číslo, zásadní je jejich aktivita. Nejaktivnější řidiči jsou v Praze, kde jich je měsíčně kolem 500, tedy něco k 10 % licencovaných řidičů. V Brně na Liftagu aktivně jezdí mezi 30-50 řidiči převážně přes noc a právě se začíná probouzet Ostrava.

Plánuje Liftago rozšíření služeb?
Ano, aktuálně rozšiřujeme služby na stranu řidičů. Začínáme spolupracovat s ČVUT například na technologii predikce poptávky. Ze strany zákazníků jednáme o návaznosti se službami dopravního spojení, ale také s přímo s přepravci, kteří do dalšího rozvoje investují. Přijde doba, kdy přes aplikace nebudou jezdit jen taxíky, ale jestli to bude za pár měsíců nebo let, to ukáže trh.

Co máte konkrétně na mysli?
Řidiče s komerční licencí za účelem výdělku, řidiče bez licence za účelem sdílení nákladů na jízdu, městská kola, létající koberce a časem samořízená auta. Poptávka roste tak rychle, že lze těžko předvídat.

Od založení Liftaga se netajíte tím, že máte ambice expandovat. Mluvilo se o Slovensku i Polsku. Jaké jsou v současnosti Vaše plány?
Ambice rostou. Praha je město s největším podílem taxi aplikací i taxíkářů na obyvatele v Evropě, přesto jsme mezi Pražany nejpopulárnější mobilní službou. Praha roste dál, ale musíme být o krok napřed. Na Slovensko jsme získali do týmu zkušeného rodáka a srdcaře, který s námi udělá Liftago úspěšné na Slovensku a postupně se s námi naučí být lokální v dalších městech střední Evropy během příštího roku.

Autor:
Témata: aplikace, Liftago

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Praha koupí bateriové trolejbusy z Turecka, ÚOHS zamítl rozklad

3. května 2024  12:06

Zakázku na sedmdesát nízkopodlažních trolejbusů za více než miliardu korun pro pražský dopravní...

Lidé stále používají až 250 000 kotlů nejnižší emisní třídy, od podzimu budou zakázané

3. května 2024  11:19

V České republice je stále až 250 000 kotlů nejnižší emisní třídy, jejichž provoz bude od letošního...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...