Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jedna práce nestačí. Strojvůdci jsou muži se dvěma směnami denně

  5:12
Mnozí tuzemští strojvedoucí zneužívají chybějícího dohledu a přivydělávají si prací u konkurence v době, kdy by měli mít bezpečnostní přestávku. Zaměstnavatelé takové melouchaření často zakazují, systém, který by řidiče vlaků kontroloval, však neexistuje. České dráhy naléhají na Drážní úřad, aby nevyhovující stav napravil.

Zda strojvedoucí dodržují pravidelné bezpečnostní přestávky, zatím nikdo nekontroluje | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Práce pro jednoho dopravce už v Česku některým strojvedoucím nestačí. Jakmile dojedou svoji směnu u jedné firmy, místo odpočinku jezdí u konkurence. Stát je zatím na takové počínání krátký: na rozdíl od řidičů kamionů totiž neexistuje žádná kontrola, zda dodržují bezpečnostní přestávky.

„Obracejí se na nás hlavně České dráhy a ČD Cargo, že by tento problém chtěly řešit,“ říká ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. „Zjistili jsme, že hlavně malé firmy zneužívají strojvedoucí na jízdy bez přestávky, například že skončí noční u jednoho dopravce a přejdou na denní směnu u jiného dopravce,“ dodal Kolář.

Švédi testují šestihodinovou pracovní dobu

Zaměstnanci jsou výkonnější

Experti zjistili, že u lidí, kteří v práci tráví 55 hodin týdně, hrozí o 33 procent vyšší riziko mrtvice. O 13 procent je u těchto lidí také pravděpodobnější vznik infarktu. více

České dráhy a jejich dceřiná firma zaměřená na nákladní dopravu ČD Cargo zakazují pracovat pro jiné dopravce bez povolení zaměstnavatele. Těch ročně vydávají kolem desítek, většinou jde o práci pro různé spolky zabývající se nostalgickými jízdami, nikoliv přímé konkurenty.

„Pokud by byl zjištěn případ, že zaměstnanec porušil zákoník práce a že jezdí bez souhlasu Českých drah u jiného dopravce, bude takový případ řešen podle zákoníku práce jako závažné porušení pracovní kázně se všemi možnými dopady. Vzhledem k charakteru vykonávané činnosti jsou na to strojvedoucí důsledně a opakovaně upozorňováni,“ tvrdí mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Za měsíc mohou najezdit strojvedoucí u Českých drah okolo 150 hodin.

„Doufám, že se to u nás netýká nikoho. Je to problém hlavně různých agentur, které strojvedoucí půjčují menším dopravcům,“ uvádí prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas. Jenže menší firmy přiznávají, že strojvedoucí od státních dopravců využívají.

Karty nejsou, počítá se s pravdomluvností

Zatímco každý řidič kamionu má vlastní kartu, která přesně zapisuje, jak dlouho jede a zda neporušuje předpisy, u strojvedoucích se počítá s pravdomluvností. Podle Jiřího Koláře by byl řešením speciální elektronický systém podobný tomu v kamionech.

V každé lokomotivě by byla čtečka a strojvedoucí by se musel přihlásit před jízdou čipem, který by sčítal jeho dobu jízdy. Namontování takového systému do všech vlaků v Česku by však vyšlo poměrně draho.

Kvůli režijkám hrozí stávka

Průkaz, který opravňuje více než sto tisíc lidí k téměř bezplatnému cestování po české železnici, začíná být čím dál větší rozbuškou ve sporu mezi odboráři a ministerstvem dopravy. více

Jako levnější řešení se jeví úpravy systému Správy železniční dopravní cesty, v němž musí dopravci hlásit číslo vlaku, délku a jeho hmotnost a telefonní číslo na strojvedoucího. Kdyby se nově hlásilo rovněž číslo licence strojvedoucího, dalo by se zjistit, zda nepracuje příliš dlouho. Podle Koláře by však kvůli tomu bylo přinejmenším nutné změnit legislativu.

Oficiálně se v tuzemsku zatím nestala ani jedna nehoda, kterou by měla na svědomí únava strojvedoucího kvůli přepracování. Podle Jana Kučery z Drážní inspekce se však těžko někdo přizná, že byl v práci déle, než měl. „Je navíc otázkou, jaký je rozdíl v odpočatosti strojvedoucího, který třeba před službou nejezdil u jiného dopravce, ale pracoval v jiných profesích,“ dodal Kučera.

V Česku má licenci strojvedoucího nebo průkaz způsobilosti k řízení lokomotivy dohromady přes 19 tisíc lidí. Dlouhodobě strojvedoucích podle dopravců ubývá. Podle statistik Drážního úřadu nicméně letos zájem o zkoušky na strojvedoucího mírně roste. Počet pokusů na získání licence je přitom neomezen, zkoušky jsou bezplatné. „Máme rekordmana, který u nás dělal zkoušku jedenáctkrát,“ dodal sekční ředitel Drážního úřadu Ondřej Fanta.

Zajištění bezpečnosti provozu vlaků chce Drážní úřad s dopravci více řešit. Po vzoru Německa a Švýcarska chystá například bodování dopravců podle toho, jak dbají na bezpečnost a kolik měli nehod. Hlavními kritérii pro udělení bodového hodnocení by podle úřadu byly počty nehod a způsobených úmrtí na počet ujetých kilometrů. Jiří Kolář soudí, že by měl být žebříček veřejný. V České republice aktuálně působí 102 dopravců.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...