Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kultovní reklamy: Nejlepší spot všech dob měl namále. Prosadil si ho Jobs

  17:05
Žádná reklama se neproslavila tak, jako spot oznamující nástup počítače Macintosh z roku 1984. Snímek natočený režisérem filmu Blade Runner Riddley Scottem se manažerům Applu zpočátku nelíbil, nakonec se však o jeho komerčním nasazení nechali přesvědčit. Udělali dobře. Stal se z něj reklamní zázrak, ke kterému stačilo jediné vysílání - během utkání Super Bowlu.

V roce 1984, kdy byly pro drtivou většinu Američanů osobní počítače nepochopitelnou anomálií, hodnou jen pozornosti profesionálů a velkých korporací, přinesla společnost Apple revoluci. Na trh vstupoval první Macintosh, o kterém se během jediného dne dozvěděla polovina Spojených států. Zásluhu na tom měla ikonická reklama, která je podle mnohých odborníků i žebříčků nejlepším spotem, jaký kdy dosud vznikl.

Velkorozpočtovou reklamu v ceně kolem milionu dolarů, která líčí vzpouru proti totalitě orwellovského světa z románu 1984, si lidé vykládali mimo jiné jako metaforu revolty proti tehdejšímu hegemonovi IBM, přezdívanému Big Blue. Explicitně tento význam sice mít neměla, nicméně když Steve Jobs představoval reklamu těsně před odvysíláním obchodníkům, přirovnal největšího rivala k Velkému Bratrovi. Ten ve spotu promlouvá z obří obrazovky k poddajnému obyvatelstvu, podobně jako v Orwellově knize při každodenních „dvou minutách nenávisti“.

Seriál Kultovní reklamy

Redakce iDNES.cz připomíná slavné domácí i světové reklamy. V seriálu najdete i vybrané spoty z dob ČSSR a vánoční reklamy.

Dnes tolik oslavovaný spot, který získal přes čtyřicet reklamních cen včetně Grand Prix v Cannes, měl nicméně při svém zrodu několikrát namále.

„Nejdřív se tehdejšímu řediteli firmy Apple Johnu Sculley nelíbil storyboard, bál se, že bude příliš radikální. Jobs ho ale přesvědčil: přesně tohle značka Apple potřebuje. Uprostřed natáčení pak hrozilo, že klient kvůli rozpočtu zruší druhý natáčecí den a britský režisér Ridley Scott, známý ze svých filmů Vetřelec či Blade Runner, reklamu nedokončí. Když byla nakonec hotova, pustili ji Jobs a Sculley ostatním členům představenstva – a ti málem padli do mdlob,“ napsal marketingový expert Vladimír Bystrov v magazínu Marketing a Media.

Nakonec byla přesto reklama odvysílána uprostřed finále Super Bowlu, celostátní televizí však komerčně proběhla jen jednou. Těžko říct, do jaké míry to byl geniální tah, nicméně dostavil se dosud nevídaný efekt. O reklamě referovaly všechny hlavní televizní sítě a na pět desítek lokálních stanic. První večer vidělo spot 46 procent všech Američanů a obrovská vlna publicity trvala ještě několik týdnů.

Reklama na Apple je i zajímavou přehlídkou uměleckých jmen, a to nejen z reklamního světa. Režijní taktovku držel již zmíněný Ridley Scott, hrdinku se sportovním kladivem, která vytváří jedinečný kontrast barev na ponurém modro-šedém pozadí, ztvárnila britská herečka a modelka Anya Major, která si o rok později zahrála v klipu Eltona Johna Nikita.

Reklamu napsal Steve Hayden (současný šéf Ogilvy), který řídil kreativní týmy agentur Chiat/Day a později BBDO, kde dlouhodobě pracoval na reklamách pro Apple a za svou práci získal řadu cen. Hayden je jednou z nejdůležitějších postav světové reklamy konce tisíciletí. Najal také tehdejší hvězdu televizních talk show Dicka Cavetta, aby propůjčil hlas televizním reklamám Applu a zajistil jim masové přijetí.

Apple se za několik málo let stal jedničkou v prodeji osobních počítačů, když v roce 1992 předstihl IBM. Agentura BBDO, která byla dvorním tvůrcem reklam firmy s nakousnutým jablkem, za Haydenova působení trojnásobně vyrostla.

Lee Clow, nyní ředitel agentury TBWA Worldwide, který je experty z oboru označován za reklamního guru, zase na dlouhou dobu propojil Apple se sloganem „Think Different“. Podobně jako reklama sama, se také jeho jméno objevuje v reklamní síni slávy. Clow byl dlouhá léta blízkým přítelem Steva Jobse. Velkého Bratra promlouvajícího z obrazovky zosobnil herec David Graham.

Kolem slavné reklamy se také rozběhla velká právní bitva. Dědicové George Orwella napadli tvůrce reklamy z porušování autorských práv a ochranných známek. Tvrdili, že spot opisuje knihu například větou „Uvidíte, proč 1984 nebude jako 1984,“, postavou Velkého Bratra, nebo mrštěním kladiva na obrazovku (v románu letí na monitor kniha).

O mnoho let později se spot objevuje na televizních obrazovkách znovu, avšak s jediným rozdílem. Anya Major se pokusí zopakovat svou revoluci, tentokrát s iPodem, zavěšeným u pasu.

Slavný spot z roku 1984 nesporně ovlivnil celý reklamní svět i vnímání reklamy. „Jednalo se o první využití principu, kdy samo uvedení reklamy bylo reklamní událostí. Agentura Chiat/Day připravila velkorozpočtovou filmovou reklamu a pak ji oproti všem zvyklostem nechala odvysílat jednou jedinkrát. Tím nejen založila tradici reklam speciálně připravovaných výhradně pro Super Bowl, ale vlastně úplně změnila pravidla a vnímání toho, co reklama je a jak funguje,“ popsal kreativní ředitel agentury Konektor Martin Charvát.

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Německá výhodná jízdenka slaví rok. Obliba však zaostala za původními plány

3. května 2024  15:44

Už jeden rok platí v Německu nová jízdenka na regionální a městskou dopravu jen za 49 euro na...

Gazprom žaluje ČEZ a další firmy. Chce zabránit arbitráži o miliardy v Ženevě

3. května 2024  13:55

Ruská plynárenská společnost Gazprom Export požádala ruský arbitrážní soud, aby zakázal české...

Praha koupí bateriové trolejbusy z Turecka, ÚOHS zamítl rozklad

3. května 2024  12:06

Zakázku na sedmdesát nízkopodlažních trolejbusů za více než miliardu korun pro pražský dopravní...

Lidé stále používají až 250 000 kotlů nejnižší emisní třídy, od podzimu budou zakázané

3. května 2024  11:19

V České republice je stále až 250 000 kotlů nejnižší emisní třídy, jejichž provoz bude od letošního...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...