Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Řídící výbor ČD kývl na převod nádraží, podle právníků je ale riskantní

  5:00
Řídící výbor Českých drah ve čtvrtek souhlasil s převodem nádraží na Správu železniční dopravní cesty. Právníci státního dopravce ale pár týdnů před plánovaným prodejem upozorňují, že převod je příliš rizikový. Transakci ještě musí schválit dozorčí rada a představenstvo ČD.

Ilustrační foto | foto: Martin Veselý, MAFRA

České dráhy přišly před časem s nápadem, že nádraží ke svému byznysu nepotřebují a že by bylo nejlepší je prodat Správě železniční dopravní cesty (SŽDC).

Zdánlivě jasná transakce, kterou už schválila vláda, se však nečekaně protahuje a v posledních dnech se dokonce před klíčovým hlasováním představenstva ČD objevují hlasy, aby železniční stanice zůstaly dál dopravci.

Poprask na železnici vzbudil především materiál ředitelky právního odboru ČD Daniely Kovalčíkové s názvem Rizika převodu železničních stanic, který převod výrazně nedoporučuje.

Převod potvrdil už i řídící výbor Českých drah složený ze zástupců jednotlivých ministerstev. Jenže jeho verdikt není zdaleka tak jednoznačný pro převod, jak by se mohlo zdát. Kromě souhlasu totiž uložil představenstvu, aby pokračovalo v přípravě převodu, jestliže to bude pro akciovou společnost ČD ekonomicky výhodné i s ohledem na budoucí strategii rozvoje společnosti.

Příliš levný prodej

Souhlas řídícího výboru je jen jedním z prvních kroků - transakci musí schválit dozorčí rada a představenstvo. A v obou orgánech sedí lidé, kteří se netají odporem k plánu. Zejména pak v pětičlenném představenstvu nejsou na jeho podmínky úplně shodné názory. Panují totiž obavy, že nádraží se prodávají příliš levně a že taková transakce může státní firmu poškodit.

„Znalecký posudek, který stanovil v roce 2015 tržní hodnotu převáděných stanic, je v roce 2016 již překonaný. Pro potřebu finančního úřadu platí maximálně jeden rok,“ varuje například materiál.

Dráhy ho však zatím neberou jako oficiálně závazný. „Je jedním z řady podpůrných materiálů a posudků k prodeji části závodu, které bude představenstvo při rozhodování v této věci brát v potaz,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Podle informací MF DNES zavládlo kvůli materiálu zděšení zejména na ministerstvu dopravy a SŽDC, které s převodem stále počítají a připravují se na datum 1. dubna, kdy by k němu mělo dojít. Termín se opakovaně posouval a může se znovu zpozdit.

Začíná se mluvit například o tom, že někteří členové představenstva před klíčovým jednáním onemocní, podobně jako to udělali při zásadních rozhodováních někteří členové dozorčí rady firmy.

Zklamání drah s převodem souvisí i s cenou – když firma s nápadem přišla, počítala s osmi miliardami korun. Posudek znalců z PwC však stanovil cenu lehce nad tři miliardy korun. Jako argument proti převodu se dnes drahám hodí žaloba RegioJetu, ve které rozporuje převod tzv. mrtvé dopravní cesty na SŽDC a uvádí ho jako nedovolenou veřejnou podporu.

Hlavní nádraží za 150 milionů

Pětistránkový materiál varuje, že převodem firma ztratí konkurenční výhodu i že jí stoupnou náklady, protože bude muset platit nájemné SŽDC a tyto náklady zvýší cenu za poskytovanou kompenzaci objednateli. „V předvečer ukončení většiny smluv o vlacích v závazku veřejné služby je to obzvláště citlivé,“ uvádí materiál. Jako problém uvádí i hlavní nádraží v Praze, kde platí developerská smlouva s Grandi Stazioni, posudek ho ocenil jen na 150 milionů korun.

Podle materiálu navíc jde o vyvedení majetku ze společnosti bez restrukturalizačního projektu. Transakce navíc může vést k předčasné splatnosti dluhopisů.

„Rizika zvažované transakce jsou tak vysoká, že reálně hrozí poškození postavení Českých drah jako národního dopravce na trhu veřejné osobní dopravy,“ uvádí materiál v závěru. Ministerstvo dopravy na dotazy k materiálu jako vlastník firmy nereagovalo. Podle náměstka ministra a šéfa dozorčí rady Milana Ferance jsou některé problematické body v materiálu vyřešeny a nejsou aktuální.

Převod s napětím sledují zejména stavební firmy. Nádraží jsou ve špatném stavu, dráhy nemají na jejich opravy peníze. Ty má poskytnout až SŽDC, která chystá rekonstrukce za miliardy korun. Ty budou lákavým soustem pro řadu stavbařů. Setrvání nádraží u Českých drah může vyhovovat naopak stávajícím nájemcům prostor na nádražích či dodavatelům firmy, například úklidovým firmám.

Podívejte se na vítěze soutěže o nejhezčí nádraží u nás v roce 2015:

11. listopadu 2015

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...