Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Doprava po moři prudce zlevňuje, rejdaři se snaží uměle držet ceny

  13:58
Ceny za námořní přepravu klesly o tři čtvrtiny kvůli přetlaku lodí i poklesu zakázek. Může za to větší konkurence, zpomalující čínský export, a také ochlazení obchodu s komoditami. Rejdaři se snaží menší objem přepravovaného zboží vyrovnat zpomalováním lodí nebo parkováním.
Kvůli rostoucí světové ekonomice se dopravní firmy pustily do nákupu nových lodí, jenže když se dostaly do provozu, začal zpomalovat čínský export, který tyto lodě tradičně nejvíc živí

Kvůli rostoucí světové ekonomice se dopravní firmy pustily do nákupu nových lodí, jenže když se dostaly do provozu, začal zpomalovat čínský export, který tyto lodě tradičně nejvíc živí | foto: Reuters

Je to jeden z indikátorů světové ekonomiky a jejího vývoje. A nepřináší zrovna nejrůžovější vyhlídky. Nákladní námořní lodě jsou čím dál méně vytížené a jejich majitelé spíše řeší, kam je odložit do doby, než mezinárodní obchod opět oživne. Ceny za námořní přepravu totiž prudce padají.

„Vývoj cen za poslední rok vykazuje drastický pokles, který začal loni v létě,“ říká Tomáš Drgo, manažer námořní a letecké přepravy tuzemské společnosti C .S. CARGO.

Jako příklad uvádí cenu za přepravu standardního kontejneru mezi Šanghají a Hamburkem. Ještě loni stál kolem 2 000 dolarů, dnes je cena pod 500 dolary.

„Příčinou poklesu cen není ani tak snížení celkového objemu přepravovaného zboží jako uvedení nových velkých námořních lodí do provozu na této trase,“ míní Drgo.

Jeho slova potvrzuje Baltic Dry Index, který měří cenu, za niž se pronajímají různé typy lodí. Od srpna klesl o 76 procent na rekordně nízkou hodnotu.

Příčina je zjevná: kvůli rostoucí světové ekonomice se dopravní firmy pustily do nákupu nových lodí, jenže když se dostaly do provozu, začal zpomalovat čínský export, který tyto lodě tradičně nejvíc živí.

Kromě obchodníků, kteří si užívají nízké ceny, na současné situaci vydělávají majitelé přístavů, kam vlastníci lodě na delší dobu odstavují, protože se jim nevyplatí vyplout. Agentura Bloomberg uvádí jako příklad malajsijský ostrov Labuan, u něhož se počet námořních lodních kolosů za rok zdvojnásobil na více než sto.

„Rejdaři se snaží udržet ceny tím, že uměle parkují kapacity, zpomalují lodě, zvyšují lokální poplatky. Snaží se také reorganizovat, fúzují a šetří interní náklady,“ říká Tomáš Holomoucký, šéf české pobočky společnosti DB Schenker. Podle něj současná situace vede k tomu, že je námořní doprava nejen dostupnější, ale také přesnější. Lodní přepravě zboží z Číny navíc čím dál úspěšněji konkuruje kratší železniční spojení, které je rychlejší.

Za poklesem stojí kromě zpomalení čínského exportu také ochlazení obchodu s komoditami. Výrazně spadla přeprava ropy tankery a stejně tak dalších surovin.

Čísla z přístavů potvrzují, že problémem je klesající objem převáženého zboží: Singapur loni klesl o 8,7 procenta, Hongkong o 9,5 procenta. Pokles námořní dopravy pociťují i loděnice: objednávky nových lodí klesly podle Bloombergu loni o 40 procent na 69 miliard dolarů, největší propad hlásí především výrobce lodí v Číně. Požadavky na šrotaci naopak stouply o 15 procent.

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...