Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Spotřeba kojenecké vody strmě roste, mnohem víc ji pijí dospělí

  5:00
Prodej kojeneckých vod strmě roste, a to i přesto, že je tento typ sortimentu na trhu s nealkoholickými nápoji okrajovou kategorií. Za vyšší poptávkou může být lepší ekonomická situace českých domácností nebo také loňské havárie, které odřízly od vody desetitisíce lidí a způsobily jim zdravotní potíže.
I když je kohoutková voda stále levnější, v posledních letech zdražila a část spotřebitelů se přesunula k dražší vodě balené, protože i jejich příjmy jsou vyšší.

I když je kohoutková voda stále levnější, v posledních letech zdražila a část spotřebitelů se přesunula k dražší vodě balené, protože i jejich příjmy jsou vyšší. | foto: SXC

Kojenecké vody se v tuzemsku loni prodalo 29,4 milionu litrů, což je o 22 procent víc než předloni, jak uvádějí data společnosti Nielsen.

Kojenců ale přibylo podstatně méně. Podle posledních dostupných dat se loni za prvních devět měsíců narodilo 83,6 tisíce dětí, což naznačuje trend asi 1,5procentního přírůstku oproti roku 2014.

Čím si vysvětlit nárůst prodeje vody, pro kterou platí přísnější limity než pro ostatní balené vody či vodu kohoutkovou?

Ještě v roce 2012 byla tuzemská spotřeba kojenecké vody přibližně poloviční. Od té doby ale šla strmě nahoru každým rokem, i když porodnost kolísala. Vše tak nasvědčuje tomu, že kojenecké vody ve větší míře konzumují i dospělí.

„Kojenecké vody již nejsou jen doménou novorozenců nebo budoucích maminek. Rychle si razí cestu k mnohem širší skupině spotřebitelů,“ říká ředitel stáčírny vod značky Toma Pavel Vacek.

Malý, ale rostoucí

Kojenecké vody se podílejí na celkových prodejích nealka jen ze tří procent. Dohromady za ně zákazníci loni utratili 204 milionů korun, za minerálky přitom vydali téměř 4,7 miliardy. Mezi balenými vodami jde však o nejrychleji rostoucí kategorii, a tím pádem je to pro výrobce atraktivní segment.

Vyhlédla si ho i skupina PepsiCo. Ta zatím kojenecké vody nenabízela, počátkem března by se ale měla voda ze stáčírny v Teplicích nad Metují objevit poprvé pod značkou Toma Natura v prodejnách. Podle Pavla Vacka je krok společnosti logickou reakcí na rostoucí poptávku. Cílem PepsiCo je do roka se přiblížit desetiprocentnímu tržnímu podílu.

Na zájem o kojenecké vody reagují i další výrobci. S rozšířením produktové řady své značky Rajec přišla nedávno Kofola, která nově nabízí kojeneckou vodu v balení o objemu 0,33 litru s uzavíratelným uzávěrem. „Uvedení formátu 0,33 litru je reakcí na poptávku spotřebitelek, které vyžadovaly balení, jež padne do dětských rukou a zároveň bude mít praktický uzávěr, takže se děti nepolijí,“ vysvětluje manažer pro vodní portfolio Kofoly Pavol Chalupka.

Vedro, zdraví, havárie

Minerální a kojenecké vody v akci

Víte, že při nákupu minerálek a kojeneckých vod můžete výrazně ušetřit? Stačí využívat akční nabídky a prohlížet akční letáky.

Ty nejlepší nabídky najdete zdarma na AkčníCeny.cz.

Co zákazníky k vyšší spotřebě kojeneckých vod vede, nedokážou jednoznačně vysvětlit ani odborníci na maloobchodní trh. „Nemůžeme spolehlivě říct, co za tím stojí. Máme tvrdá data o prodejích, ale žádnou studii, která by to vysvětlila,“ přiznává Jitka Fialová ze společnosti Nielsen.

Jako jeden z možných důvodů uvádějí výrobci loňské mimořádně horké léto. Statistky ukazují, že kvůli vedrům šly nahoru i prodeje dalších nealkoholických nápojů. Zvýšení spotřeby stolních a minerálních vod ani ochucených nápojů však nebylo zdaleka tak výrazné jako vod kojeneckých.

Navíc zatímco spotřeba jiných typů nealka v předchozích letech spíše skomírala, takže loňský růst může být pouze jednorázovým výkyvem, poptávka po kojenecké vodě rostla vytrvale rok od roku bez ohledu na teploměr.

Podle Vacka je možné, že se kojenecké vody svezly na vlně zdravého životního stylu díky tomu, že při jejich výrobě není dovolena žádná chemická úprava. Také výrobci jiných potravin, které mají mezi spotřebiteli nálepku zdravé, totiž už několik let hlásí vyšší poptávku.

Jiným zdůvodněním může být zlepšující se ekonomická situace tuzemských domácností. „Vedle toho, že Češi více přemýšlejí o svém životním stylu a zdraví, je dalším vlivem podporujícím poptávku po kojenecké a pramenité balené vodě vůbec nárůst kupní síly domácností,“ míní Vacek.

I když je kohoutková voda stále levnější, v posledních letech zdražila a část spotřebitelů se přesunula k dražší vodě balené, protože i jejich příjmy jsou vyšší. Roli nicméně mohly sehrát i loňské havárie, které tisíce domácností odřízly od vody či lidem způsobily zdravotní potíže, a nalomily tak důvěru spotřebitelů ve vodu z kohoutku.

Autor:

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Klimatické změny zasáhly i liči. Letošní sklizeň ovoce v Číně bude poloviční

18. května 2024

Čínská úroda liči doplatila na extrémní počasí. Tamní pěstitelé nyní po vleklých deštích sčítají...

Michelina získal stánek s tacos v Mexiku. Dá se v něm najíst za stovku

18. května 2024

Mexický stánek, kde dostanete pouze tacos a ani si nebudete mít kam sednout. I tak může vypadat...

Daňová kouzla jsou pryč, firmy si to už nedovolí. Expertka o změnách v daních

18. května 2024

Premium Konsolidační balík, který loni schválila vláda, změnil řadu daní. Novinky se týkají třeba daně z...

Superhrdinové jsou out. Hollywood zaměřil pozornost na svět videoher

18. května 2024

Období, v němž američtí filmoví producenti posledních několik let přetavovali vesměs marvelovskou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...