Počet cestujících v tuzemských vlacích roste už šestým rokem, loni zaznamenal nárůst o 0,33 procenta. To je zatím nejmenší růst za uvedené období, v posledním čtvrtletí navíc už cestující dokonce ubývali. Ve světle levného tankování a obřích výlukových prací je to přesto úspěch, růst minulý rok táhli především soukromí dopravci. Českým drahám počet cestujících nepatrně klesl, a tak celkového růstu dosáhla železnice díky soukromníkům, vyplývá z dat zveřejněných ministerstvem.
Statistiky ukazují, že nejvíc přibývají lidé ve vlacích na delší vzdálenost: přepravní výkon, tedy součin počtu cestujících a ujetých kilometrů, stoupl o 6,5 procenta. Za posledních pět let vzrostla průměrná přepravní vzdálenost ve vlacích ze 40 na 47 kilometrů.
„Lidé postupně mění své cestovní návyky, už je nebaví čekat v kolonách aut a kamionů. Proto na delší vzdálenosti stále častěji cestují pohodlně a bezpečně vlakem, kde mohou čas během cesty využít k práci, zábavě nebo odpočinku,“ říká prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.
Počty cestujících jsou nejvyšší od roku 1994, kdy lidé začali vlaky houfně opouštět, a stát začal škrtat v jízdních řádech. „Potvrzuje se, že cestující preferují vlak z jiných důvodů než je cena. Jejich počet by mohl růst ještě rychleji, pokud by se kraje odhodlaly objednat víc spojů i v regionální dopravě,“ říká Miloslav Zítka, člen prezidia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.
Vlaky | 176 632 000 | + 0,33 % |
---|---|---|
Autobusy | 345 603 000 | - 1,11 % |
MHD | 2 161 955 000 | + 0,88 % |
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR
Za růstem počtu cestujících je především růst kvality: České dráhy výrazně modernizovaly svůj vozový park, konkurence na trase Praha - Ostrava vede navíc ke snižování cen a vylepšování služeb. Začínají však přibývat hlasy, že vlaků na této trase je moc a je potřeba je proškrtat.
Vlaky také stále nedosahují počtu přepravených lidí v dálkových a regionálních autobusech, přepravují jich zhruba polovinu. U autobusů ale počet cestujících dlouhodobě klesá, loni o 1,1 procenta. Jediným výrazně rostoucím segmentem je mezinárodní dálková doprava, což souvisí především s velkým konkurenčním bojem více dopravců zejména na trasách do Německa a Rakouska. Přepravní vzdálenost u autobusů je v průměru podstatně kratší: 28 kilometrů na každou cestu.
Větší zájem měli lidé i o cestování městskou hromadnou dopravou. Počet cestujících stoupl o 0,8 procenta, největší skok zaznamenalo pražské metro s nárůstem o 3,6 procenta. To souvisí především s rozšířením trasy A.