Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V Evropě se už testují konvoje kamionů s autopilotem. Šetří naftu i čas

  15:08
Poloautomatické konvoje nákladních aut jsou prvním krokem na cestě k autům bez řidičů. V roce 2025 by v nich mohla jezdit až polovina evropských kamionů. Technologie je připravená, je ale třeba vyřešit pravidla pohybu takových konvojů.

Kamiony Mercedes-Benz v propojeném konvoji používajícím autopilota. | foto: Daimler

Michael Kropp obvykle tráví dny za volantem velkého náklaďáku na evropských dálnicích a musí se celou dobu soustředit na cestu. Během své poslední cesty do Rotterdamu si ale mohl trochu odpočinout a pokochat se okolím. Byl jedním ze třiceti řidičů, kteří se účastnili pilotního testování nové automatizované technologie řízení kamionů jedoucích v konvojích. Při testu cestovalo šest konvojů, každý od dvou až třech vozidlech. Vyjely ze Švédska, Německa a Belgie právě do Rotterdamu.

Technologie využívá bezdrátovou síť wi-fi, GPS navigaci, senzory a kamery a kamiony jedoucí za sebou jsou napůl řízeny jakýmsi autopilotem. Auto v čele určuje rychlost a směr, vozidla za ním pak podle něj automaticky zatáčejí, zrychlují a brzdí, seřazená v blízkých vzdálenostech za sebou.

Ruce zůstanou na volantu

„Bylo trochu děsivé předat část své řidičské role,“ cituje agentura Bloomberg pětapadesátiletého Kroppa, který „řídil“ druhý kamion konvoje. „Ale bylo to opravdu pohodlné, zvlášť v dopravní špičce nebo na nudných úsecích,“ dodal.

„Ačkoli média jsou plná aut bez řidiče, může trvat několik desetiletí, než budou silnice brázdit opravdu samostatně jedoucí vozidla. Poloautomatické konvoje mohou výrobcům k vývoji technologie pomoci a snižovat emise a spotřebu pohonných hmot. Je to jeden z prvních kroků k automatickému řízení,“ říká Anders Kellström, který vedl test za automobilku Volvo.

Řidiči budou stále potřeba - podle zákona budou muset držet ruce na volantu. Ale svěřit část řízení automatu znamená podle automobilky Daimler méně nehod, rychlejší brzdění a pro auta v konvoji až desetiprocentní úsporu pohonných hmot.

Technologie také pomůže omezit dopravní zácpy. V některých zemích totiž musejí řidiči dodržovat od aut před sebou vzdálenost o délce poloviny fotbalového hřiště, aby mohli v případě nouze bezpečně zastavit. S automatickými konvoji se tato vzdálenost zkracuje na zhruba 15 metrů. „Doprava se celkově zklidní,“ tvrdí Andreas Renschler, šéf značek Scania a MAN z koncernu Volkswagen.

Technologie už existuje, jen ji doladit

Výrobci očekávají, že poloautomatické konvoje kamionů by mohly začít jezdit od roku 2020. Většina vozidel vyrobených v posledním desetiletí mají senzory, které upozorní řidiče když vybočí z jízdního pruhu nebo jedou moc blízko za jiným autem. Systém využívá kamery a radar podobné zařízením používaným v sedanech Mercedes-Benz a BMW vyšší třídy. Přidat k nim automatické řízení a brzdění už by nebylo tak složité, tvrdí výrobci.

Profesor logistiky na technologické univerzitě v nizozemském Delftu říká, že polovina evropské flotily nákladních aut - 750 tisíc kamionů - by mohla být okolo roku 2025 připravená jezdit v takových konvojích. „Technologie je připravená. Překážkou je zatím regulace a také je třeba najít způsob, jak by toho mohli dopravci komerčně využít,“ podotýká Erik Jonnaert, tajemník Evropské asociace výrobců automobilů.

Musí se upravit například celoevropská pravidla pro minimální povinnou vzdálenost mezi vozidly - třeba v Německu je to padesát metrů, kdežto nizozemské právo mluví jen o „bezpečné vzdálenosti“. Je také třeba stanovit pravidla pro pohyb konvojů na velkých silničních uzlech.

I když iniciativa vzešla z Evropy, podle výrobců budou konvoje nákladních aut efektivnější na větší vzdálenosti například v Austrálii nebo na západě USA.

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Češi si na důchod šetří na „spořáku“, o možnostech investic nemají dostatek informací

1. května 2024,  aktualizováno  2:10

Advertorial Sedm z deseti Čechů tuší, že jim výše jejich budoucího starobního důchodu nebude stačit na pokrytí...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

V kuchyni jsem i brečela, ale zocelilo mě to, říká kuchařka Nemčková

1. května 2024

Premium Vždy ji bavilo vařit. A od vítězství v MasterChefu se odrazila do nejlepších restaurací ve Velké...

Mangrovníky za lepší vzduch. V Dubaji se rodí další megalomanský projekt

30. dubna 2024  20:55

Pobřežní regenerační projekt Dubai Mangroves (Dubajské mangrovníky) má ambici stát se jedním z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...