Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

První test pohonu superrychlé potrubní dopravy pro lidi byl úspěšný

  7:52
První veřejný test systému Hyperloop proběhl ve středu v nevadské poušti ve Spojených státech. Test měl ukázat pokrok, jaký dosáhla jedna z firem, která chce myšlenku potrubní dopravy pro lidi uvést v život.

Tým Hyperloop Technologies se stal prvním, kdo veřejnosti představil alespoň nějakou část budoucího dopravního systému Hyperloop. Firma se v předvečer prvního veřejného testu ještě stihla přejmenovat na Hyperloop One. To patrně jednak proto, aby se odlišila od konkurenční Hyperloop Transportation Technologies a také asi proto, aby dala najevo, že chce být první.

Byť se Hyperloop One chlubí řadou fotografií ze stavby testovací dráhy pro nový transportní systém, aktuální test nepředvedl kompletní prototyp, ale „jen“ způsob pohonu. Společnost neponechává nic náhodě a tak před středeční veřejnou zkouškou proběhly opakované zkoušky v soukromí.

Ostatně chyb si moc dovolit nemůže, protože peníze získává ze soukromých zdrojů, jako jsou investiční firmy. Právě tento týden ohlásila nové příspěvky ve výši 80 milionů dolarů (cca 1,9 miliardy korun).

Test spočíval ve vyslání kovových saní poháněných lineárními elektromotory zabudovanými v dráze, Délka dráhy byla asi sto metrů. Tu podle plánu přejely saně za zhruba dvě sekundy s maximální rychlostí až téměř 200 kilometrů v hodině. Místo brzd použili konstruktéři hromadu písku, do níž saně narazily. Zařízení zrychlilo z nuly na sto mil v hodině (160 kilometrů v hodině) za 1,1 sekundy.

„Hyperloop je reálný a vzniká právě teď,“ řekl před zkouškou médiím šéf společnosti Rob Lloyd.

Práce na systému však bude ještě mnoho. Pohon je sice základní věc, ale dokud nebude v testovacím provozu dráha s dopravními kapslemi, která ukáže reálné problémy a náklady, lze zatím o životaschopnosti projektu jen spekulovat.

Stavba testovací dráhy pro systém Hyperloop

„Chceme zredukovat náklady tak, aby dosáhly nejvýše dvou třetin ceny systému rychlovlaků a přitom nabídnout trojnásobnou rychlost,“ slibuje Lloyd. Firma již v úterý uvedla, že zakončila v pořadí druhou investiční fázi, během níž vybudovala zkušební centrum a výrazně zvýšila počet zaměstnaných techniků, kteří pracují na vývoji materiálů pro kapsle a potrubí.

Na vzduchovém polštáři

Podle původní myšlenky se v Hyperloopu lidé či náklad budou pohybovat jako náboj v hlavni elektromagnetické pušky. Hyperloop je totiž nízkotlaká trubice s dopravními kapslemi, které se v jednu chvíli pohybují po celé délce tubusu. Původní projekt počítal s tubusem o průměru 2,3 metru (3,3m nákladní verze). V něm má být tlak vzduchu šestkrát menší, než je tlak atmosféry na Marsu. Konkrétně 100 pascalů, což v pozemských podmínkách zhruba odpovídá tlaku vzduchu ve výšce 45 kilometrů nad mořem. Z provozních důvodů byl využit právě nízkotlaký a ne vakuový systém se zcela odčerpaným vzduchem, který by si vyžádal vyšší náklady.

Pohyb kapslí mají zajišťovat lineární elektromotory na stěnách tubusu. Měly by pokrývat jen zhruba jedno procento délky tunelu a pravidelně kapsle urychlovat. Baterie jsou podle Muska příliš těžké, než aby mohly být přímo v kapslích.

Kabiny se budou pohybovat na vzduchovém polštáři, který bude vytvořen stlačeným vzduchem a aerodynamickým vztlakem. Každá kapsle má 28 ližin, na kterých má „plout“ po vzduchovém polštáři. To se však může změnit, pokud nějaká firma nebo studentský tým vyvine lepší kapsli.

Klíčovou součástí návrhu je kompresor na palubě každé kapsle. Zaprvé vytváří vzduchové polštáře, po kterých kapse klouže, a za druhé řeší největší aerodynamický problém Hyperloopu, tedy správné obtékání.

Rychle se pohybující kapsle by totiž v podobné relativně úzké trubici před sebou tlačila vzduch. Proudění není tak hladké, aby vzduch unikal podél stěn, i když na pohled je tam místa dost. Kapsle by za normálních okolností prostě fungovala jako píst ve válci. Vzduch před kabinou by pak samozřejmě vedl ke zpomalení jízdy.

Právě proto má mít každá kabinka Hyperloop v přídi kompresor, který odsává vzduch natlakovaný před kapslí, používá ho k udržení vzduchového polštáře a zbytek vypouští za kapslí.

Systém je navržen tak, aby odolal zemětřesení a byl odolný vůči povětrnostním vlivům. Každý pylon, který potrubní dráhu podpírá, má být schopen unést sedm kapslí s cestujícími.

Zajímavé je, že nápad počítá s určitou energetickou soběstačností. Přebytky získané solární, větrné a kinetické energie přeměněné na elektrickou se mají vracet do sítě a přinášet další příjem.

12. srpna 2013

Autoři: ,
  • Nejčtenější

V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou

v diskusi je 7 příspěvků

5. května 2024

Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi je 11 příspěvků

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Malý bojovník na Měsíci zvládl, co se nečekalo. Přežil tamní kruté noci

v diskusi jsou 2 příspěvky

3. května 2024  14:32

Japonské zařízení Smart Lander for Investigating Moon (SLIM) bylo prvním, které letos úspěšně...

Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce

v diskusi je 20 příspěvků

4. května 2024

Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Připomeňme si květnové povstání a konec druhé světové války v Evropě

v diskusi je 16 příspěvků

5. května 2024

Výročí květnového povstání v Českých zemích a konec druhé světové války v Evropě si připomeneme...

První start lodi Boeing Starliner se odkládá kvůli závadě na raketě Atlas

v diskusi je 10 příspěvků

6. května 2024  17:50,  aktualizováno  7.5 5:34

V bolestech rozené dítě společnosti Boeing v podobě lodi Boeing CST-100 Starliner mělo v úterý nad...

Nejmenší jaderné útočné ponorky vyrobili Francouzi. Byly hlučné jako sovětské

v diskusi je 1 příspěvek

7. května 2024

Francie se stala druhou zemí světa vyvíjející ponorky s jaderným pohonem. Kvůli úsporám financí...

VIDEO: Poprvé startovala raketa na parafín. Chce zlevnit dopravu na orbitu

v diskusi nejsou příspěvky

6. května 2024  17:41

Německá společnost HyImpulse vůbec poprvé provedla testovací start prototypu rakety, kterou pohání...

Baterie Energizer zbarví jazyky domodra, od konzumace odradí i hořká chuť

v diskusi je 13 příspěvků

6. května 2024  12:35

Knoflíkové baterie nalezneme v nepřeberném množství drobné elektroniky a manipulace s nimi tak není...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...