Stav nádražních budov by se mohl vylepšit. Státní společnost Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) totiž začne v červenci od Českých drah (ČD) postupně kupovat za celkem 3,3 miliardy korun zhruba 1 500 nádražních budov po celé republice. V Plzeňském kraji se přitom jedná o čtyřiašedesát výpravních budov.
„Převod je dobrý nápad. SŽDC totiž hovoří o tom, že některé vybrané budovy zmodernizuje. České dráhy se staraly o provoz, ale ne o budovy,“ uvedl Pavel Hruška z Regionální rozvojové agentury Plzeňského kraje. Ta před třemi lety pomáhala Sdružení měst a obcí Plzeňského kraje při jednání o odkupu nádražních budov obcemi.
Marek Illiaš z tiskového odboru SŽDC uvedl, že na rozdíl od původního vlastníka bude tato společnost schopna čerpat finanční zdroje i z Evropské unie. Kterých budov v kraji se budou opravy či prodeje týkat, nechtěl zatím upřesňovat.
Při vytváření seznamu objektů, které potřebují stavební zásah nejnutněji, podle něj SŽDC vychází z jejich technického stavu i z míry rozpracování projektové přípravy.
Mluvčí ČD Radka Pistoriusová uvedla, že stav předávaných budov v kraji není špatný, protože podél nového železničního koridoru se nádraží opravovala.
„Sem patří třeba Rokycany a další budovy směrem na Prahu. Dále také Domažlice. Před několika lety se rekonstruovalo nádraží v Plzni,“ uvedla Pistoriusová.
Opravu potřebují nádraží v Tachově či Klatovech
Investici si podle ní zaslouží třeba Tachov nebo památkově chráněné nádraží v Klatovech. Lze předpokládat i to, že budovy, které SŽDC nebude potřebovat, rozprodá.
Hruška uvedl, že v roce 2013 mělo v Plzeňském kraji zájem o nádraží a pozemky SŽDC 38 obcí. SŽDC ale nakonec vybrala jen 12 z nich, kterým by mohla majetek odprodat.
„V ostatních případech SŽDC majetek potřebuje kvůli tomu, že se tam bude trať modernizovat nebo má v místech nějaká důležitá zařízení,“ dodal Hruška.
Jednou z obcí, které o majetek usilovaly, jsou Trpísty. Šanci k odkupu dostaly i Blížejov, Dobřany, Domažlice, Horažďovice, Klatovy či Pačejov.