Ukazují to poslední data o přepravě lidí za letošní první čtvrtletí, které zveřejnilo ministerstvo dopravy.
Českým drahám začali opět přibývat cestující, ministr je chválí |
Podle nich přepravily autobusy v Česku za první tři měsíce 86 milionů lidí, což je o 3,8 % méně, než ve stejném období před rokem. Ještě větší pokles je vidět v pětiletém srovnání, kdy počty pasažérů klesly o téměř sedminu.
Zdaleka přitom neplatí, že se nedaří všem typům autobusové dopravy. Mezinárodní pravidelná vykázala růst o deset procent, především díky nástupu nových dopravců a rozšířené konkurenci na trasách z Česka do okolních zemí. Jedná se o linky, na nichž autobusy úspěšně konkurují vlakům - jak časem, tak cenou. Naopak výrazně klesá počet cestující v autobusech objednávaných ve veřejném zájmu. Ty objednávají kraje.
„Tento trend potvrzuje, že veřejnou dopravu nelze stavět na levné autobusové dopravě, která je ze strany veřejnosti dlouhodobě odmítána, ale na kvalitní, rychlé, pohodlné a bezpečné dopravě,“ říká prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. Tou je podle něj moderní železniční doprava.
Úspěch sedmý rok v řadě
Železnice je v Česku v počtech cestujících ale stále zhruba na polovině počtu zákazníků autobusů. Na rozdíl od autobusů však počet lidí ve vlacích stále roste: za první čtvrtletí o 1,2 %. Podstatně důležitější je ovšem ukazatel nárůstu přepravního výkonu, tedy počtu cestujících násobeného ujetými kilometry. Ten narostl o 9,5 %, průměrná přepravní vzdálenost se zvýšila ze 43 na 46,6 kilometrů. Počty cestujících po železnici rostou sedm let v řadě.
Bez ohledu na účel cesty - čím raději cestujete?
„To potvrzuje, že lidé postupně mění své cestovní návyky a stále více cestujících využívá možnosti aktivního využití času během jízdy vlakem. Rozhodujícím faktorem není cena, protože i přes nízké ceny pohonných hmot lidé ve vlacích dále přibývají,“ dodal Vyka. Podle něj je teď důležité modernizovat i regionální tratě a vozidla, která na nich jezdí.