Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Méně éček i exotická chuť. Limonádovým obrům přibývá konkurence

  5:00
V Česku roste obliba méně známých limonád ze zahraničí. Netradiční značka, produkt na přírodní bázi, který není k dostání v řetězcích. To je recept malých výrobců nealko nápojů, kteří ukusují stále větší část trhu velkým firmám.

V Česku roste například obliba limonády Fritz Kola. | foto: Fritz Kola

Produkty lídrů globálního trhu s nealkem Coca Cola a Pepsi lze nakoupit vysoko v himálajských horách i v nejzapadlejších koutech Afriky. V modních čtvrtích Berlína, jako je Kreuzberg nebo Prenzlauer Berg, se však shání jen velmi těžko. Trh tam totiž jednoznačně ovládá Fritz Kola.

Firma založená před 13 lety v Hamburku studenty Mirco Wolfem Wiegertem a Lorenzem Hamplem se profiluje jako pravý opak dvou nápojářských gigantů a to nejen proto, že sází na přírodní složení. Fritz Kolu definuje především příběh o tom, jak dva mladíci se 7 000 eury ze stavebního spoření prorazili v drsné konkurenci nápojového trhu, léta ovládaného nadnárodními koncerny.

S tím se přesně trefili do vkusu nové generace a alternativní nealko malých výrobců se i přes vyšší cenu rychle začíná zabydlovat i v Česku. Nejde přitom jen o Fritz Kolu, kterou lze podle Alexandera Suji ze společnosti Premier Wines & Spirits zakoupit už na tisícovce prodejních míst a za letošní rok očekává stoprocentní nárůst prodejů.

Poptávka po malinovce strmě roste. Její výrobce dělá limonády už 129 let

„Lidé už chtějí něco jiného než známé nealko značky, i když těm se to asi nikdy nevyrovná,“ myslí si Clinton Koch, spolumajitel společnosti Mexicali, která se zaměřuje na import mexických specialit a pro země Visegrádu je distributorem mexických limonád Jarritos. Značka díky přistěhovalcům už dobyla USA a před dvěma lety nastartovala expanzi na evropský trh.

V Česku se rychle šíří s rostoucí oblibou mexických bister, i když podle Kocha stoupá poptávka i ze strany barů a kaváren, které se jinak na středoamerickou kuchyni nespecializují.

„Zájem stále roste, netýká se přitom už zdaleka jen Prahy,“ dodává Koch. Také podle Suje se nápojům daří i mimo hlavní město, kde je tradičně nejvyšší kupní síla a i nejrychleji tam přicházejí trendy ze zahraničí. „Fritz Kola je k dostání ve všech krajských městech a i většině okresních měst,“ říká Suja.

Podle Milana Šouly ze společnosti EM Drinks má však zájem o netradiční a dražší nealko své hranice. „Na vesnici se nedostaneme. Kde to jde, jsou města nad 50 tisíc obyvatel,“ říká Šoula, který do Česka dováží britské „botanicky připravované nápoje“ značky Fentimans.

Zájem o netradiční limonády mají i „lepší“ bary

Poptávka po fermentovaných nápojích s minimálním obsahem alkoholu je podle něj především ze strany barů nabízejících prémiový alkohol. Ty dlouho nebyly schopny nabídnout svým hostům stejně prémiovou nealko alternativu a místo výběrových značek měly v nabídce jen sortiment běžně dostupný v obchodních řetězcích. Podle Šouly však návštěvník takových podniků nehledí na cenu a neobvyklá značka má pro něj prioritu.

I zástupci dalších značek potvrzují, že gastronomie je pro ně klíčovým prodejním kanálem. Vedle velkoobchodu Makro zaměřeného na provozovatele restaurací jsou k dostání pouze v obchodech se zdravou výživou nebo farmářských prodejnách typu Sklizeno. I když třeba Fritz Kole se v domovském Německu podařilo proniknout do regálů řetězců Edeka a Rewe, v Česku by takový krok mohl u cílové skupiny pracně budovanou image značky poškodit.

„Momentálně není značka na vstup do řetězců připravená a bylo by to kontraproduktivní,“ říká Suja. „V řetězcích bychom si jen kazili značku,“ souhlasí Šoula. Ze stejného důvodu nemá podle něj smysl investovat do tradičních typů reklamy, jako jsou billboardy.

Cílení na spotřebitele, pro které má větší váhu neobvyklý produkt, přírodní původ a příběh výrobce více než cena, je zřejmě důvod, proč se malí nápojáři zřejmě nestanou lídry trhu. Tomu v Česku už léta dominuje Coca Cola spolu s Kofolou, kterým v posledních době začíná díky rozsáhlé marketingové ofenzivě šlapat na paty Pepsi (více čtěte zde).

Své zákazníky však mají a podle deníku Handelsblatt si v Německu dokázaly ukousnout sice nedominantní, přesto významnou část trhu. Jejich postavení je tak srovnatelné třeba s minipivovary.

Server iDNES.cz nechal lidi poznávat, zda poznají obsah kelímku:

22. června 2016

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...