Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Problém na D1 je disciplína řidičů, řekl v Rozstřelu ministr dopravy Ťok

  13:37aktualizováno  3. října 9:45
Hostem živého diskusního pořadu Rozstřel na iDNES.tv byl ministr dopravy Dan Ťok. Někdejší manažer, který prošel například skupinou KKCG nebo vedl Skansku, řídí jeden z klíčových resortů už téměř dva roky. Ministr musel čelit smršti dotazů ohledně neschopnosti dostavět dálniční síť či vypsat mýtný tendr.

Debatu s Danem Ťokem moderovala vedoucí ekonomické rubriky MF DNES a iDNES.cz Zuzana Kubátová.

Čtenáři měli možnost pokládat dotazy od pátku, výrazně nadpoloviční většina mířila k rozsáhlým opravám silnic a dlouhým kolonám, které kvůli nim vznikají. Ťok to vysvětluje tím, že se v minulosti opravy silnic zanedbaly.

„Hrozně nerad se na to vymlouvám, ale kdyby moji předchůdci opravovali více, tak je uzavírek méně. Je odpovědnější silnice opravit a mít je v dobrém stavu,“ řekl Ťok.

Odmítá, že by v Česku byly nejhorší silnice v Evropě. „Nemáme úplně nejhorší silnice, jsou úseky, za které se nemáme proč stydět,“ míní.

Podle něj výstavba trvá příliš dlouho i kvůli komplikovanému schvalování. „Jednoznačně máme složitější systém, než mají například Němci. Schvalování v Česku trvá podle ministra o jeden až dva kroky déle než v Německu. „Ti navíc mají začátek stavby řešený zákonem. U nás se stavebním řízením zabývá sedm ministerstev. Je potřeba celý systém zjednodušit,“ dodal Ťok.

Problém se schvalováním výstavby podle něj dobře dokladuje situace na Pražském okruhu. „Je tu mlčící většina 90 % lidí, která okruh chce. A pak zbytek, kteří proti němu bojují za každou cenu,“ míní ministr. Ťok ale odmítl konkrétně uvést, kdy se stavba okruhu posune. „Když vše dobře dopadne a nikdo se nebude odvolávat a my neuděláme chybu, tak v roce 2019 by se mohlo kopnout do země,“ dodal.

Problém na D1? Disciplína řidičů

Čtenáře zajímalo i to, jak dobře Ťok zná silniční síť. „Jsem na dálnici D1 minimálně jednou týdně nebo i častěji, znám tu situaci velmi dobře,“ tvrdí ministr. „Možná jsem měl štěstí, ale nikdy jsem tam dlouho nestál. Možná je to i tím, že sleduji situaci a když je tam dlouhá kolona, tak místo objedu.“

Podle něj v 80 % případů za kolony může nekázeň řidičů. „Chtělo by to větší kázeň řidičů a disciplínu. Vidíme to tam, kde jsme začali měřit rychlost v omezení, situace se tam výrazně zklidnila. Zpoždění o pět až deset minut nikoho nezabije,“ dodal.

Velkým tématem jsou práce v noci, řidičům vadí, že se stále nepracuje na stavbách v noci nebo o víkendech. Ťok to vysvětluje tím, že pravidla komplikují vyhlášky o hluku, protože dálnice jsou v blízkosti obcí. „S noční prací to není až tak divoké ani v zahraničí,“ podotkl. Podle něj řidiči často nevidí, že se pracuje na mostech a pak si z prázdných jiných částí dálnice dovozují, že se nestaví vůbec.

Mýto na menších silnicích se nevyplácí

Ťok se vrátil i k problematice mýtného systému, u kterého podepsal tříletý dodatek s Kapschem. Kvůli tomu čelí velké kritice opozice, zkoumá ho už Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

„Jsem první, kdo udělal kroky, abychom mýto dál vybírali,“ odmítá kritiku ministr, který ještě při svém nástupu tvrdil, že mýto není takový problém. I teď ale žádnou chybu v podstatě nepřiznal. Podle něj za to může i fakt, že se ministři dopravy měnili každých osm měsíců.

Podle něj ale už teď příprava na novou soutěž na mýto běží podle plánu, vybraný je už projektový manažer, běží jen odvolací lhůty. Nová soutěž by měla být vypsána v polovině příštího roku. Ťok není zastáncem rozšíření mýta na silnice nižších tříd. „Systém výběru na nižších třídách není efektivní. Na Slovensku jsou náklady 50 % z vybraného mýtného,“ řekl Ťok. Ten chce navrhnout, aby se mýto rozšířilo zhruba jen o tisíc kilometrů silnic první třídy, což podle něj povede i k tomu, že soutěž bude technologicky neutrální.

Trasování železnice v Česku? 25 let

Dalšího čtenáře zajímalo to, zda se v Česku dočkáme vysokorychlostních tratí. Podle Ťoka se musí udělat něco s přípravou, jen vytrasování podle něj zabere až 25 let, zatímco ve Velké Británie šest až sedm let. „Před příštími volbami je potřeba udělat návrh zákona, který by přípravu staveb zjednodušil a zrychlil,“ dodal.

Ťok se dotkl i tématu pražského hlavního nádraží, kde eskaluje spor s italskou Grandi Stazioni. „Je potřeba dodržovat zákon, máme smlouvy, které se už několikrát prodlužovaly. Říkal jsem jim, že zázemí udělali nádherné a nelíbí se mi, jak se vykašlali na ostatní části budovy. Zatím tam postavili lešení, na kterém sotva kdy někoho vidíte, to pro mě není průkazný krok, že situaci chtějí řešit. Budu se do té situace muset vložit, ale nechci překračovat své pravomoci. Nedodržování smluv občas vede k jejich vypovězení,“ dodal.

Diskusní pořad ROZSTŘEL
Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...