Nakupující se tak po ukončení modernizace dostanou suchou nohou z prodejny nábytku do vedlejší budovy, kde sídlí obchodníci jako Tesco, Datart, H&M a další. Investor má v plánu stavět za plného provozu celého nákupního centra, začít by chtěl ideálně už příští rok.
„Termín začátku stavby a celkovou výši investice je možné zveřejnit až po získání všech potřebných povolení a vyřešení dalších souvisejících náležitostí,“ řekla iDNES.cz Zuzana Mizerová ze sekce rozvoje firmy IKEA Centres, která nákupní centra Avion v Brně, Praze a Ostravě provozuje.
V sekci pro dětský koutek, fitness či restaurace a fastfoody má mít jinak dvoupatrová přístavba i částečné třetí patro. Uvnitř půlkruhového objektu vzniknou také nové obchody a své působiště tam rozšíří právě i nábytkářský gigant. Do jiných prostor přesídlí prodejna Electroworld, aby do areálu mezi dálnicí D2 a cyklostezkou mohla IKEA přesunout i svůj sklad ze Slatiny.
Přístavbou i zvětšením stávajících budov investor zlikviduje velkou část povrchových parkovacích stání, garáže proto zapustí pod zem, kde vznikne celkem 780 parkovacích míst, což je v součtu o 32 víc, než je k dispozici teď.
Čtyři stovky nových pracovních míst
Dokumentaci pro řízení o posouzení vlivu na životní prostředí investor předložil v srpnu. „Na konci září příslušný úřad konstatoval, že vliv je natolik nízký, že není třeba dalšího posuzování,“ řekl iDNES.cz jeden ze zpracovatelů záměru Stanislav Postbiegl.
Nyní bude následovat podání žádosti o územní rozhodnutí stavebnímu úřadu městské části Brno-jih.
Nákupní centrum prošlo modernizací již deset let po svém otevření v roce 2008. „Nynější záměr představuje další etapu modernizace centra, která je primárně zaměřena na zvýšení atraktivity areálu a tím i prodloužení doby pobytu nakupujících a hostů,“ píše se v dokumentaci pro řízení EIA.
IKEA hlásí za poslední rok rekordní tržby, nejrychleji roste v Číně |
Hotovo by mohlo být v roce 2020, v areálu má po přestavbě vzniknout zhruba 400 nových pracovních míst. Zda má do nových prostor předběžně nasmlouvané nájemce, případně jaké, společnost odmítla komentovat.
V Česku je nyní podle údajů společnosti Cushman & Wakefield dohromady 158 prodejen s nábytkem a bytovými doplňky. Z hlediska jejich počtu vede dánský Jysk, v tuzemsku provozuje sedmdesát prodejen. S ohledem na rozlohu je však největším nábytkářským hráčem právě IKEA, její čtyři české prodejny se nyní rozprostírají na zhruba 100 tisících metrech čtverečních.
Z českých řetězců s nábytkem disponuje největší plochou značka Jamall s přibližně 50 tisíci metrů čtverečních v pětadvaceti prodejnách.
Plocha maloobchodních prostor v nákupních centrech loni v Česku dosáhla hranice 2,5 milionu metrů čtverečních. Stoupá i zájem investorů o takzvané nákupní parky - obchody v jednom objektu, kdy každý má samostatný vchod zvenku. V Brně typicky třeba Campus Square, který letos převzal nový majitel.
Podle údajů společnosti Cushman & Wakefield má Česká republika hned po Slovensku v přepočtu na obyvatele největší rozlohu nákupních parků ve střední Evropě - ke konci roku bude činit asi 775 tisíc metrů čtverečních.