Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Volkswagen má novou značku. Moia nebude konkurencí Toyoty, ale Uberu

  15:10
Netradičně nikoli akvizicí, ale vytvořením nové divize rozšířila portfolio svých značek německá automobilová skupina Volkswagen. Nový brand Moia se liší ještě v něčem - nemá jít primárně o výrobce aut, ale o poskytovatele služby podobné kontroverznímu Uberu.

Automobilka Volkswagen založila novou divizi, která má pod značkou Moia konkurovat společnostem typu Uber a nabídnout moderní způsoby přepravy jako je pronajímání aut, spolujízda nebo carsharing, tedy sdílení auta. | foto: ČTK

Volkswagen, Škoda Auto, Seat, Audi, Scania... a nyní i Moia. Wolfsburská automobilka představila třináctou značku koncernu v pondělí na londýnské akci TechCrunch Disrupt. Poprvé se skupina nerozšiřuje akvizicí, nýbrž založením nové divize.

To není jediná neobvyklost. Už podle toho, že Moia premiéru nezažila na žádném z předních autosalonů, ale na start-upové přehlídce, dává tušit, že nepůjde o klasického výrobce automobilů. A opravdu - cílem je vyvinout a hlavně rozšířit službu podobnou dnešním populárním „taxiaplikacím“.

Nebude tak soutěžit o to, kdo prodá víc aut s Toyotou nebo jinými přímými konkurenty ostatních koncernových značek. Spíš bude soutěžit s firmami, jako je Uber nebo Lyft o to, kolik lidí bude mít v mobilu jejich aplikaci. A hlavně kolik lidí bude využívat a platit za jejich služby.

Dodávky si přivolá aplikace

Podle šéfa nové značky Oleho Harmse se v první fázi má jednat o systém tvořený vlastními dodávkami na elektrický pohon, virtuálními zastávkami na vymezených trasách a uživateli „přivolávacích“ mobilních aplikací. Tedy o něco mezi Uberem, taxi a tzv. shuttlebusy.

Pro službu Moia, která momentálně zaměstnává padesát lidí, by měly alespoň zpočátku obstarat „hardware“ sesterské automobilky.

Plány nejsou malé. Do konce příštího roku by chtěl VW, potažmo Moia, spustit službu ve dvou velkých evropských městech. Vzhledem k tomu, že nová značka má sídlo v Berlíně, dá se očekávat, že se rozjede právě tam. „Chceme do několika let generovat obrat v miliardách eur a patřit do trojice největších poskytovatelů služeb individuální mobility na světě,“ řekl podle Bloombergu v Londýně Harms.

VW už dříve během letoška investovala 300 milionů dolarů do izraelské aplikace Gett, která se na různých trzích (hlavně v USA) snaží konkurovat Uberu. Harms v pondělí uvedl, že má Moia v plánu s Gett dále spolupracovat a investici navýšit.

Diskuse o tom, že dnešní model vlastnictví osobního auta je zejména ve větších městech přežitý a neudržitelný, zaznívají čím dál častěji a hlasitěji. Chtě nechtě tak na tuto vlnu museli naskočit i hráči z autobyznysu. Kromě slibů či předvádění studií elektromobilů je právě vstup do oblasti „nové mobility“ jeden ze způsobů, kterým se automobilky snaží budovat image moderních firem.

Snaha zlepšit image po dieselgate

Koneckonců samotnému VW v tomto ohledu už doma vyrostla velká konkurence. Hlavně BMW čím dál tím víc cílí na mladé tím, že se hlásí k novým trendům. BMW v létě investovalo do aplikace Scoop a shodou okolností v pátek podle Reuters oznámilo, že příští rok začne v ulicích Mnichova testovat samořiditelná auta.

To je další z akcí, ke kterým se klasické automobilky uchylují pod tlakem výsledků technologických společností, jako je Google, nové konkurence v podobě Tesla Motors a koneckonců opět i Uberu.

A ani Moia nemá zůstat stranou. „Až se technologie opravdu rozšíří, bude to důležitá součást našich služeb,“ cituje Harmse server Autonews s tím, že by rád vyzkoušel samořiditelnou flotilu v roce 2019.

Pokud by se tento model rozšířil, uvedl by očekávanou změnu v dnešním modelu „taxiaplikací“. Ty dnes využívají buď aut taxikářů nebo jako Uber (často proti lokálním zákonům) amatérských řidičů. Harms ale očekává, že v budoucnu - s nástupem samořiditelných aut - budou technologické společnosti provozovat tuto službu za pomoci vlastních aut.

Představení značky Moia lze konečně také vnímat jako snahu zlepšit si velmi pošramocenou pověst celého koncernu. Děje se tak rok a čtvrt od vypuknutí aféry dieselgate, která odhalila bezprecedentní klamání zákazníků i regulátorů tím, že VW (a další značky včetně české Škody) instaloval do řidicích jednotek aut s dieslovými motory software, díky kterému se motor choval jinak na zkouškách (produkoval méně emisí) a jinak v reálném provozu (o dieselgate jsme psali zde).

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

To není rozbité. Hyundai umí krabí chůzí zaparkovat i otočku na místě

Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně...

VIDEO Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně stojících vozů,...

Hasiči řešili mimořádný počet zásahů, trápí je „neuhasitelné“ elektromobily

Oheň zachvátil brzy ráno nízký průmyslový objekt v Otrokovicích. (23. srpna...

VIDEO Přes šest tisíc případů za loňský rok museli řešit hasiči ve Zlínském kraji. Statisticky jde o...

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...