Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Do tří let budeme opět jedničkou, říká šéf Čedoku. Pomůže fúze s Poláky

  18:08
Koupě Čedoku byla největší transakcí na českém trhu se zájezdy v loňském roce. Mluví se o částce 1,4 miliardy korun, kterou zaplatila polská cestovní kancelář Itaka. Nejstarší i nejznámější česká cestovka dlouhou dobu patřila skupině Odien Capital, za jejího působení však stagnovala a ztrácela tržní podíl. „Spojením s Poláky se dostaneme u hotelů na úplně jiné ceny,“ říká nový šéf Čedoku Jan Koláčný.

Nový ředitel Čedoku Jan Koláčný | foto:  David Neff, MAFRA

Stál u raketového růstu Exim Tours jako obchodní ředitel, pak pracoval pět let právě pro Itaku. Jan Koláčný má od polských majitelů jasné zadaní – vrátit do tří let Čedok na post největší tuzemské cestovky.

Jan Koláčný (58)

Do čela Čedoku se dostal na konci listopadu loňského roku, kdy dozorčí rada odvolala z postu předsedy představenstva Radka Drechslera.

Vystudovaný právník působí v cestovním ruchu dlouho, stál například u velkého vzestupu Exim Tours. S polskou Itakou spolupracoval posledních pět let.

Koláčný už působil v Čedoku od srpna jako zástupce Itaky, nakonec se stal i šéfem Čedoku.

V čem se liší polský a český trh se zájezdy?
Poláci už cestují více než Češi. Když se podíváte na data z polského trhu, počet lidí využívajících cestovku je už v Polsku mírně vyšší. Přitom tamější trh začal růst mnohem později než český. Češi začali cestovat hned po pádu komunismu, Poláci nejprve jezdili do zahraničí vydělávat. V Polsku trh stále roste, v Česku několik let stagnuje. A také platí, že v Polsku jsou zájezdy mírně levnější než u nás. A pokud se říká, že Češi jsou citliví na cenu zájezdu, u Poláků to platí ještě více.

Čím to je?
Především velkou konkurencí nízkonákladových leteckých dopravců, ta v Česku příliš není. Cestovky v nich mají konkurenci, lidé s lowcosty mohou letět sami a hledat si ubytování sami. Proto musí cestovky nabídnout takové služby a ceny, aby lidé neměli důvod letět s levnými aerolinkami na vlastní pěst. V Česku u zájezdů k moři zdaleka taková konkurence mezi aerolinkami není. I proto jsou zájezdy v Polsku trochu levnější.

Trend opouštění cestovek a přesun k individuální turistice je patrný i u nás, nebojíte se toho, že váš byznys „vymírá“?
Je to otázka některých skupin zákazníků, kteří si myslí, že ušetří. Někdy možná ano, většinou ne, nepočítají do toho čas, který hledání věnují. Velké skupiny klientů budou stále dávat přednost tomu, aby za ně dovolenou zařídil někdo jiný. Určitě nezmizí například rodiny s dětmi a další zákazníci, kteří zajištění dovolené prostě nechtějí věnovat tolik svého času. Spousta lidí chce, aby za ně dovolenou zařídil někdo jiný.

Česko-polské dovolenky

Koupě Čedoku Itakou není jediným případem propojení českého a polského kapitálu v byznysu s dovolenými. Dlouhé roky spoluvlastnili polští investoři největšího on-line prodejce zájezdů v Česku Invia, loni ji koupil Rockaway Capital. Opačným směrem se vydala CK Alexandria, ta loni koupila sedmou největší polskou cestovku Net Holiday.

Trh se zájezdy v Česku dlouho stagnuje, jak chcete dosáhnout, abyste byli opět jedničkou?
Je to jednoznačně cesta navyšováním tržního podílu. Rozšiřujeme výrazně nabídku zájezdů, která v minulých letech u Čedoku spíše zaostávala oproti konkurenci. První novinky máme už v novém katalogu, nově začneme létat například na Egejskou riviéru v Turecku, kam se od nás dosud příliš nelétá. Na rozdíl od Polska.

V čem pro vás bude výhodné být ve spojení s největší polskou cestovkou?
Dostaneme se na jiné ceny zejména při nákupu ubytovacích kapacit. Itaka je větší, a tím se dostává na úplně jiné ceny. Dostaneme se i do hotelů, které se u nás zatím neprodávají. Poláky například překvapilo, že české cestovky jsou velmi konzervativní a v destinacích nabízejí stále stejné hotely, i když mezitím vyrostly jiné, nové a lepší. To je cesta, kterou chceme jít my. Musíme navýšit investice do marketingu, chceme také změnit vnímání některých destinací.

Jakých například?
Třeba letos bylo velkým hitem Bulharsko, ale lidé tam jezdili spíše do méně vybavených hotelů. Z Polska do Bulharska nejvíce lidí míří do čtyř- a pětihvězdičkových hotelů, rozdíly v ceně nejsou příliš velké. Velký potenciál vidíme například i v Albánii, která je u nás stále považována spíš za exotiku.

Češi letos váhali s nákupem dovolených kvůli obavám o bezpečnost, co čekáte od příští sezony?
Myslím, že by mohl nastat částečný návrat do Turecka a Egypta. Vidíme to už teď v předprodejích. Stále to nejsou čísla z nejlepších let, ale růst tam je. Myslím, že pokud se nestane nic, co by mělo ohrozit bezpečnost turistů, dost lidí se tam vrátí.

Proč si myslíte, že o ně najednou bude opět zájem?
Lidé jeli letos jinam, třeba do Itálie či Španělska. Za stejné peníze nebo i více dostali menší rozsah služeb, než na které byli zvyklí v Turecku či Egyptě. To je skupina zákazníků, která se může vrátit.

Budete s Itakou koordinovat například i dětské kluby? Stane se, že například animační programy poběží v polštině?
Ve většině klubových hotelů povedou program výhradně čeští animátoři. V několika hotelech budou kluby společné, ale vždy tam bude i česky mluvící personál. Hodně jsme investovali do nového konceptu Scooby Doo, koupili jsme licenci od Warner Bros., čímž se chceme hodně odlišit od konkurence. Navíc nám to otevře i dveře při jednání s hotely. Je to exkluzivní záležitost.

Přinese změna majitele Čedoku i nového dopravce na charterové lety z Prahy?
Zůstaneme u Travel Service. Itaka je ostatně přivedla i do Polska v době, kdy tam byl trh velmi rozkolísaný a charteroví dopravci krachovali. Myslím, že jde o oboustranně dobrou dlouhodobou spolupráci.

Čedok je univerzální cestovka, budete nějak omezovat některé typy zájezdů?
Chceme dál zůstat cestovkou pro široké spektrum lidí. Tento týden jsme rozhodli o nákupu dalších autobusů pro poznávací zájezdy a incoming, což je jasný důkaz, že chceme dál působit i v těchto oborech. Nepatrně chceme rozšířit i pobočkovou síť a zlepšit podmínky pro provizní prodejce. Na ty se v Čedoku dlouhodobě příliš nehledělo, teď prodejcům vyplácíme provize hned po prodání zájezdu. To u nás nikdo na trhu nedělá a věříme, že to může dál zvýšit prodeje.

Do Čedoku patřil dříve Eso Travel, který odkoupil původní majitel. Jaké plány máte se zájezdy za exotikou?
Trh zde prošel velkým úpadkem, chybí tu širokotrupé letadlo, které zde dříve měly České aerolinie. Létat do Karibiku s Boeingem 737 není zjevně nejlepší nápad, proto se trh výrazně zmenšil. Myslím, že hlavním cílem je získat na další zimu takové letadlo, které by umožnilo lety do exotiky bez mezipřistání. Travel Service ho na zimu letos má, ale v Česku nelétá, místo toho létá pro Itaku v Polsku.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

No nekupte to. V Amsterdamu nabízejí parkovací místo za půl milionu eur

4. května 2024  13:06

Není tohle výhodná koupě? Jeden realitní portál v Nizozemsku nabízí v centru Amsterdamu prodej...

Sektorová daň by podtrhla nohy rozvoji Česka, říká šéf Komerční banky

4. května 2024

Diskutovaná sektorová daň, která by zdaňovala veškeré zisky v tuzemsku působících domů, by podle...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...