Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rychlovlaky z Prahy do Drážďan hned tak nepojedou, Česko plán brzdí

  5:12
Správa železniční dopravní cesty opět zpomalila přípravu vysokorychlostního spojení z Prahy do Drážďan. A to kvůli námitkám největší projekční firmy na železnici v Česku.

Případ zakázky na studii proveditelnosti pro tuto trasu přitom ukazuje, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) používá dvojí metr. Zatímco například při zakázce na studii polohy brněnského nádraží nelenila a smlouvu uzavřela i přes probíhající šetření u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, v případě zakázky na rychlé spojení do Německa zakázku rovnou přerušila a na několik měsíců nechala soutěž u ledu. Česko přitom s vysokorychlostními tratěmi zaspalo, otevření rychlé tratě chystají například už i v Maroku.

Oproti zakázce na studii v Brně je u soutěže na rychlovlaky do Drážďan podstatný rozdíl - zakázku by měla v Česku poprvé získat francouzská společnost Egis, která patří k největším projektantům v Evropě a má za sebou přípravu části tratí pro francouzské rychlovlaky TGV.

Soutěž však napadla tuzemská společnost Sudop Praha patřící do skupiny Sudop Group, která v Česku získává většinu projekčních zakázek na dráze a z velké části tak ovlivňuje podobu železnice včetně nákladných modernizací, které však rychlejší spojení často nepřinášejí.

Sudop se ve své námitce snažil napadnout, že SŽDC stanovila hodnotu zakázky příliš nízko, sám přitom nabídl o více než pětinu nižší cenu, než SŽDC odhadovala. Podle Sudopu byla navíc zadávací dokumentace neúplná a neurčitá. Požadoval zrušení soutěže a předběžné opatření, které by zabránilo uzavřít smlouvu s vítězem. SŽDC v odpovědi úřadu dodala seznam ještě levnějších studií proveditelnosti z minulosti. Antimonopolní úřad nakonec návrh Sudopu zamítl a správní řízení ukončil.

Vzniká další komise

Generální ředitel Sudopu Tomáš Slavíček uvedl, že další postup zvažuje ve spolupráci s právníky. Odmítl, že by šlo o obstrukci proti vstupu jiných zahraničních firem. „Zahraniční konkurence na trhu projektování železničních staveb v České republice působí více než 20 let. Je v zájmu všech účastníků tendru, ale především v zájmu zadavatele, aby podmínky zadání byly přesně specifikovány, což podle našeho názoru nebyly,“ řekl Slavíček.

Námitka zpozdila soutěže nejméně o čtvrt roku. To vše v době, kdy politici čím dál častěji připouštějí, že s vysokorychlostními tratěmi zaspali čas a na ministerstvu dopravy vzniká další komise, která má jejich přípravu urychlit.

„Smlouva nebyla podepsána, protože hodnotící komise zatím nerozhodla o výběru nejvhodnější nabídky. Z důvodu správního řízení před ÚOHS se celý proces dočasně pozastavil,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Podle ní je výhodnější vyčkat na rozhodnutí ÚOHS, že postup byl zákonný. Odmítá, že by se přístup SŽDC k napadeným zakázkám u antimonopolního úřadu nějak změnil.

Sbírky rozhodnutí ÚOHS však ukazují opak. V roce 2015 se zkoušela prosadit na železnici společnost Helika. V zakázce na studii proveditelnosti Železničního uzlu Brno dceřinou firmu velké německé projekční společnosti Obermeyer SŽDC vyloučila z formálních důvodů kvůli nedodání jednoho z podkladů. Neohlásili, že se změnilo jejich vedení a nedoložili nové výpisy z trestního rejstříku. Firma podala námitky k ÚOHS. Ten však nevydal předběžné opatření a SŽDC rychle uzavřela smlouvu s jinou firmou. ÚOHS nakonec nerozhodl ani ve věci samotného sporu, jen řízení zastavil pro bezpředmětnost kvůli uzavření smlouvy.

V případě drážďanské trati SŽDC odhadla cenu studie na 9,85 milionu korun. Nejnižší nabídku dalo sdružení Egis Rail a Cedop, požaduje 6,75 milionu korun. Stejné sdružení dalo nejlevnější nabídku i loni v soutěži na studii proveditelnosti na všechny rychlotratě u nás, tu však SŽDC zrušila.

Spojení do Drážďan může být první vysokorychlostní železnicí u nás. První plány počítají s tím, že v Praze vznikne například nový tunel z Balabenky až za Letňany, trasa pak vede přes Litoměřice a Ústí nad Labem a dlouhým tunelem pod Krušnými horami.

Z rychlých vlaků se stává čím dál větší politické téma a různé strany začínají čím dál častěji mluvit o tom, jakou jsou pro ně prioritou.

Zatím jde ale spíše o rétorické cvičení či utrácení peněz za různé konference. Kvůli pomalé přípravě rychlých tratí má jít příští týden k premiérovi šéf SŽDC Pavel Surý, příští týden se má sejít poprvé i nová pracovní komise k rychlotratím.

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...