Vyplývá to ze statistik, které ve středu zveřejnily České dráhy. Statistiky berou za zpožděný vlak každý spoj, který přijede či odjede nejméně o pěti minut jindy, než stanoví jízdní řád. Takové jsou standardy Mezinárodní železniční unie (UIC).
Soukromí dopravci zatím údaje o svých zpožděních nezveřejnili, podle celkových statistik Správy železniční dopravní cesty jsou ale mírně přesnější: celkový průměr za všechny osobní vlaky byl 90,11% přesných jízd, v roce 2015 to bylo 86,8%.
Výrazně přesnější zůstávají spoje na regionálních tratích, kde stoupla přesnost vlaků na 90,9 %. U dálkových vlaků stoupla přesnost ze 72,1 % na 77,8 %, přestože došlo k výraznému zkrácení cestovních časů a zrychlení dopravy na některých tratích. Výrazně klesl počet zpožděných vlaků, a to na 325 tisíc spojů za rok z celkového počtu téměř 2,5 milionu.
Nejčastějšími příčinami zpoždění zůstává křižování vlaků nebo čekání na předjetí vlakem vyšší kategorie, vliv výluk nebo čekání na přípoj a také zvýšená frekvence cestujících, tedy prodloužení pobytu na stanicích z důvodu výstupu a nástupu.
Podle mluvčího Českých drah Petra Štáhlavského mohl dopravce ovlivnit přesnost pouze z 15 %, na straně infrastruktury vzniklo 30 % zdržení a více než 50 % zpoždění připadá na další vlivy mimo železnici. Jde například o střety s vozidly na přejezdech či sražené osoby v kolejišti. Dvě procenta zpoždění si přivezly mezinárodní vlaky ze zahraničí.