Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co s Opelem? Francouzská automobilka PSA řeší miliardový rébus

  17:11
Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën koupí evropskou divizi americké General Motors za 2,2 miliardy eur. Bude tak stát před otázkou, jak uřídit tři velkoobjemové značky na velmi konkurenčním evropském trhu. Jednou z možných cest je specializace německé značky na elektromobily.

(Ilustrační foto;) | foto: AP

Opel Astra se stal loni evropským autem roku, v těchto dnech po něm přebírá na ženevském autosalonu prestižní ocenění Peugeot 3008. Vavříny z novinářské ankety ovšem nejsou tím, co oběma výrobcům momentálně vrtá hlavou. Jde o to, aby se dvoumiliardový automobilový byznys dekády podařil nejenom na papíře.

„Pro PSA jde o náročný úkol, jak zvládnout řídit tři velkoobjemové značky na velmi konkurenčním evropském trhu,“ říká Olivia Walkerová z konzultantské firmy Frost & Sullivan.

Jak bude vypadat spojení PSA Peugeot Citroën a Opelu

Vyřešit rébus tří velkých značek v jedné skupině může být nakonec pro PSA Peugeot Citroën jednodušší, než se zdá. Už před potvrzením o prodeji evropské části General Motors francouzskému koncernu za 2,2 miliardy eur se objevily zprávy, že šéf Opelu Karl-Thomas Neumann vidí budoucnost značky v elektromobilech. Opel by se tak mohl stát značkou PSA právě pro auta na baterky. A Neumann zůstává v čele německé značky i s novými majiteli.

Už brzy navíc Opel čeká velká sláva. Na evropském trhu se začne prodávat nový elektromobil Opel Ampera-e (což je v podstatě Chevrolet Bolt uvedený v USA na konci loňského roku). Praktické rodinné auto má mít dojezd až 385 kilometrů, základní cena začíná v přepočtu pod milionem korun a díky podpoře elektromobility v mnoha evropských státech by mohl sklidit výrazný úspěch.

Jenže to jsou záblesky šťastné budoucnosti, která nemusí dorazit. PSA Peugeot Citroën se totiž nejdřív potřebuje vypořádat s tím, že za posledních sedmnáct let Opel ani jednou nebyl v zisku. A jenom od roku 2011 ztráty evropské divize General Motors přesáhly pět miliard eur.

Menší, zato ziskovější

Francouzský koncern, který vyrábí značky Peugeot, Citroën a od roku 2013 luxusní DS, věří, že se mu Opel podaří vzkřísit podobně, jako se podařilo vstát z hrobu jemu samotnému. Ještě před třemi lety byl v potížích, takže mu musel pomoci francouzský stát společně s čínským investorem, automobilkou Dongfeng Motor. Následovalo zavírání továren a rušení pracovních míst. Z loňského zisku už však PSA plánuje výplatu dividend.

Koncern očekává od spojení s Opelem úspory v následujících letech ve výši 1,7 miliardy eur, což vede k velkým obavám mezi zaměstnanci německé automobilky. Transakce by měla být vypořádána do konce roku, musí ji nicméně schválit ještě evropské regulační úřady.

Pokud vše vyjde, vznikne skupina, která se velikostí výrazně přiblíží Volkswagenu a bezpečně si s tržním podílem okolo patnácti procent zajistí post evropské dvojky.

Analytici však zatím označují obchod za logický zvláště z pohledu General Motors. Nejenže se GM zbaví dlouhodobě prodělečné divize, navíc za ni dostane 1,3 miliardy eur (zbývající podíl v transakci představují peníze za finanční divizi Opelu, kterou bude provozovat PSA společně s bankou BNB Paribas).

Odchod General Motors z Evropy ostatně trvá už pár let. Automobilka se nejdřív zbavila značky Saab, poté v Evropě skončila se značkou Chevrolet a teď GM odchází i ze samotného Opelu.

Současná šéfka skupiny Mary T. Barraová tak ukazuje, že chce stát raději v čele menší, ale ziskovější automobilky než soupeřit o post největšího výrobce aut. General Motors přesto nezmizí z Evropy úplně, ponechá si vývojové centrum na dieselové motory v italském Turíně.

Prezident GM Dan Ammann tvrdí, že evropský trh je tak odlišný od jiných, že Opel má s ostatními značkami v portfoliu GM společných pouze dvacet procent modelů. Nelze proto dosáhnout takových úspor při výrobě. Jako další důvod prodeje přidává, že se americký koncern hodlá soustředit více na Čínu a Severní Ameriku. GM se každopádně s PSA Peugeot Citroen dohodl na pokračování spolupráce.

Pětimilionový cíl

Námluvy PSA Peugeot Citroën a Opelu začaly už v únoru 2012, kdy se koncerny dohodly na vzniku aliance a Američané získali v PSA sedmiprocentní podíl. O rok později však koncern General Motors podíl prodal a spolupráce se nerozvíjela přislíbeným tempem.

Přesto nyní v Ženevě Citroën vystavuje dva modely, které se začaly vyrábět v továrně Opelu ve Španělsku. „PSA se touto transakcí stane ještě evropštější než dosud,“ dodává analytička Walkerová.

Předpokládá se přitom, že do budoucna počet společných modelů poroste. Měl by, pokud chce nově zformovaná skupina vyrábět přes pět milionů aut ročně, jak tvrdí zástupci PSA. Loni jich značky Peugeot, Citroen, DS a Opel daly dohromady „pouze“ 4,3 milionu po celém světě.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Poptávka po elektroautech je nižší, než se čekalo, přiznává žena z vedení VW

Imelda Labbé, členka představenstva značky Volkswagen zodpovědná za „prodej,...

„Poptávka po bateriových vozech v celém průmyslu a v celé Evropě v současnosti není tak silná, jak...

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Ministr Výborný oznámí výsledky jednání s ovocnáři o možné pomoci

2. května 2024  11:22

Přímý přenos Ministr zemědělství Marek Výborný se sešel se zástupci ovocnářů a vinařů. Jednali o možné pomoci...

Situace v průmyslu se zhoršila, poklesla výroba i nové zakázky

2. května 2024  10:55

Podmínky v českém zpracovatelském průmyslu se v dubnu výrazně zhoršily. Útlum táhl silný pokles ve...

ČEZ snížil fixované ceny energií. Od léta zlevní i smlouvy na dobu neurčitou

2. května 2024  10:50

Energetická společnost ČEZ zlevňuje dodávky elektřiny a plynu. Tento měsíc snižuje ceny u...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...