Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Stát křísí plány na tunel Praha - Beroun, stará trať se rozpadá

  4:59
Přestože se v Česku investovaly miliardy do modernizace lokálních železničních tratí, hlavní tah do Německa z Prahy přes Beroun zůstává velkých vylepšení jaksi ušetřen. Jen na trase Praha - Beroun loni došlo ke dvěma stovkám poruch na zabezpečovacích zařízení, často tudy vlaky musí jezdit omezenou rychlostí.

ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Stěží najdete v Česku místo, kde by vlaky nabíraly zpoždění tak často kvůli technické závadě na trati. Počty cestujících ve vlacích mezi Prahou a Berounem neustále rostou, České dráhy v posledních letech zlepšily kvalitu vozů, jenom trať stále připomíná spíše počátky budování železnice než moderní infrastrukturu.

Spolehlivější cestování je přitom v nedohlednu. Letos čekají cestující především výluky, zásadnější modernizace nastane nejdříve v roce 2025. Jde přitom o úsek evropského tranzitního koridoru, kterému by měl stát dát prioritu.

Jen loni zaznamenala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) mezi smíchovským nádražím a Berounem přes 200 poruch zabezpečovacích zařízení, 82 mimořádných výluk kvůli stavu kolejí (například lom koleje), dalších 36 závad bylo na trolejovém vedení. Kvůli špatnému stavu hlavní koridorové trati musí vlaky jezdit na některých místech padesátkou.

Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové neeviduje správce železnice větší množství závad v porovnání s jinými tratěmi. Závady však více obtěžují cestující. „Rozdíl je v dopadu mimořádností na dopravu, neboť u takto vytížené tratě máme v případě jednokolejného provozu poměrně větší vzdálenosti na křížení vlaků,“ vysvětlila Šubová.

Počet závad na trati v roce 2016

118 - závad traťových zabezpečovacích zařízení (poloautoblok) a přejezdových zabezpečovacích zařízení (poruchy zabezpečovacích zařízení v mezistaničním úseku)

85 - poruch staničních zabezpečovacích zařízení

82 - mimořádných výluk kolejí z důvodu lomu či jiné závady v geometrické poloze kolejí

22 - závad trolejového vedení

14 - výpadků napájení trolejového vedení z napájecí stanice

Pozn.: závady, které měly vliv aspoň na provoz jednoho vlaku
Pramen: SŽDC

Cestující často nerozeznávají důvody zpoždění a automaticky házejí vinu na České dráhy. Ty jsou v tom však ve většině případů nevinně. I když je už dnes kapacita trati prakticky přetížená, stát hodlá provoz ještě zahustit. Od prosince mají na trase jezdit nové expresní vlaky Praha–Plzeň.

Jen mezi Prahou a Berounem projede v osobních vlacích podle statistik Ropidu 25 tisíc lidí denně. Jde totiž o trať, kde vlak umí být při cestě do centra hlavního města rychlejší a pohodlnější než auto. Pokud tedy zrovna nestojí kvůli závadě.

„Technické závady na trati se opakují, SŽDC se v rámci opravných prací snaží udržet trať v přijatelném technickém stavu,“ říká mluvčí Ropidu Filip Drápal.

SŽDC dříve přemýšlela o tunelu, který by propojil Prahu s Berounem vysokorychlostní tratí. Myšlenka na něj padla, a tak vlaky stále jezdí sice malebným, ale pro rychlejší jízdu nevyhovujícím údolím Berounky.

SŽDC se přitom zaseklo v začarovaném kruhu. Chce trať modernizovat, jenže naráží na odpor některých obcí, které se obávají většího provozu. „A tak probíhají každoroční nekonečné opravy,“ říká Drápal.

Pro cestující na této trati může být nepochopitelné, že se v Česku investovaly miliardy korun do modernizace lokálek, zatímco hlavní tah zůstává bez zlepšení. „Nejedná se o upřednostňování jiných akcí,“ vysvětlila Šubová. Podle ní jde o problém se získáním souhlasného stanoviska vlivu na životní prostředí, výraznou roli hraje rovněž zmíněný odpor obcí a jejich občanů proti modernizaci.

Varianta tunel se vrací

Ministerstvo dopravy na začátku roku zveřejnilo materiál, podle nějž by měla být trať uvedena do lepšího stavu v roce 2025. Nejprve půjde o modernizaci současné trasy, ve druhé fázi bude potřeba na řadě míst vybudovat trať novou, protože pouhé úpravy nemohou zajistit požadovaný objem provozu.

Na první části zlepšení se má začít pracovat příští rok. Ve hře do budoucna je opět tunel do Berouna. „Dálková doprava bude výhledově vedena v úseku Praha–Beroun v nové, převážně tunelové trase,“ prohlašuje Šubová. Už letos chce SŽDC vypsat studii proveditelnosti. Současná modernizovaná trať bude sloužit regionální dopravě.

SŽDC chystá letos větší výluku od konce dubna do poloviny června, kdy bude měnit kolejnice mezi smíchovským nádražím a Radotínem. Ve druhé půlce roku pak má proběhnout oprava mostu mezi Dobřichovicemi a Řevnicemi, kde je již delší dobu rychlostní omezení. Již v půlce dubna navíc začne více než dvouměsíční výluka jedné koleje mezi Karlštejnem a Berounem, která povede k nahrazení některých vlaků autobusy.

Podle náměstka generálního ředitele pro řízení provozu SŽDC Josefa Hendrycha by bylo řešením elektrifikovat druhou trať z Berouna přes Rudnou do Prahy. Ta prošla sice nedávno nákladnou rekonstrukcí, ale zůstala nadále bez „drátů“. Mohla by tak být alternativou pro případ problémů na trati podél Berounky. „Dopravci nemají k dispozici tolik motorových lokomotiv, aby se daly použít okamžitě,“ vysvětlil Hendrych.

Jenže takový plán naráží na jiný problém: trať se opravovala z evropských peněz, takže výraznější zásah kvůli pravidlům dotací není 10 let možný. Přes Rudnou by ale mohly začít jezdit rychlíky do Písku a Českých Budějovic.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Skončí v Česku lyžování? Snad se tak extrémní výkyv počasí už neobjeví, říká expert

4. května 2024

Premium Prosincový sněhový příděl velmi rychle vystřídala obleva, která začala s počátkem jarních prázdnin...

Návyková jako cukr. Aplikace Temu vábí uživatele na psychologické triky

4. května 2024

Čínské internetové tržiště Temu válcuje svět. Důvodem je nadčasový obchodní model. Aplikace využívá...

Soud vyhlásil nad firmou Kovosvit MAS moratorium. Má závazky přes miliardu

3. května 2024  20:10,  aktualizováno  20:35

Českobudějovický krajský soud v pátek v insolvenčním řízení se strojírenskou společností Kovosvit...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...