Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Někteří řidiči autobusů pracují 350 hodin. Jsou přepracovaní, říká odborář

  19:57
Ve čtvrtek má stávka dopravních odborů ochromit linkovou autobusovou dopravu na území celé republiky. Zatím se ke stávce hlásí stovky řidičů ve čtyřech krajích. Šéf odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík říká, že kraje a zaměstnavatelé už teď zastrašují řidiče, aby je od stávky odradily. „Bez zásadního navýšení mezd se systém linkových autobusů zhroutí,“ dodává odborářský boss.

Předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík v diskusním pořadu iDNES.tv Rozstřel (21. února 2017) | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Co od čtvrteční stávky očekáváte?
Změnu stávajícího systému, tedy že se začnou plnit dohody, které měly vést k zásadnímu navýšení mezd ve veřejné linkové dopravě. Nebyli jsme to my, kdo z televize sliboval řidičům, že dostanou přidáno osm až devět tisíc, to byl premiér Sobotka...

Stávka řidičů autobusů

O kolik byste si představovali, že se mzdy navýší?
Zatím se navýšily jen na zaručené minimum, tedy 98,10 hrubého na hodinu (dříve 71,60 Kč) a poté došlo k dalšímu navýšení příjmu řidičů za čekání (88 Kč namísto 50 Kč za hodinu) a nový příplatek za ztížené pracovní prostředí (6,60 Kč za hodinu). Ale v reálu mzdy nijak výrazně nenarostly. Bavit se o tom, jestli má mít řidič na hodinu 98, nebo 105, to je mimo diskusi, musíme se bavit o jiných částkách.

Byla tedy podle vás chyba vylobbovat si na ministerstvu práce a na vládě navýšení minimálních mezd? Teď všichni argumentují tím, že řidiči dostali, co chtěli, a nemají tedy důvod si stěžovat...
Je určitě dobře, že nepodkročitelná mzda byla navýšena, ale nemůžeme se držet minim. Rozhodně musíme mít prostor pro navýšení, a ne aby zaměstnavatelé tvrdili, že nemohou přidat, protože jim na to kraj nedá.

Když dopravní firma zakázku na dopravu řádně vysoutěžila a kraj jí víc nedá, jak říkáte, kde jinde by na to mohla vzít?
To je otázka pro ně. Podle zákona o veřejných službách v přepravě cestujících mají dopravci garantovanou tříprocentní rentabilitu, která by měla sloužit k obnově parku a k řadě dalších věcí, ale náklady na pohonné hmoty a personální náklady jsou dvě největší položky. Každý musí pochopit, že autobusy bez řidičů jezdit nemohou.

Kde si tedy představujete, že na to firmy vezmou?
Zaměstnavatel může podle metodiky ministerstva pro místní rozvoj požadovat po kraji či městu, které si službu platí, aby došlo ke změně smlouvy z důvodu uzavření nové kolektivní smlouvy nebo její změny. Pokud by se tam nesetkal s pochopením, pak bude muset asi vypovědět smlouvu s objednatelem z důvodu nemožnosti plnění. Pokud nebudou řidiči oceněni jako ostatní, tak odejdou k jiné firmě nebo z oboru. To už se teď masově děje.

Vraťme se k tomu, o jakých částkách pro řidiče se tedy bavíme. Stovka na hodinu je podle vás málo?
Mluvíme minimálně o 130 korunách, čehož jsme měli dosáhnout při nárůstu minim. Ale došlo k tomu, že se některé pohyblivé složky mzdy přesunuly do minimální hodinové mzdy, takže navýšení na 130 korun není naplněno. Proč v některých městských podnicích mají řidiči autobusů 200 a víc korun na hodinu a řidiči příměstských autobusů se dohadují, jestli jezdit za 98, nebo 101?

Pokud není konkrétní řidič spokojen s výší své mzdy, nic mu přeci nebrání jít dělat jinam. Ostatně po řidičích je na trhu velká poptávka, nebo ne?
Dopravní obslužnost krajů zajišťuje 11 tisíc řidičů a je to systémová záležitost. Pokud se nebude systémově řešit, tak to systém ohrozí. V okamžiku, kdy odejde několik set řidičů ze systému, tak dopravní obslužnost zkolabuje. Už teď jezdí řidiči, kteří jsou 300 až 350 hodin v práci, což snižuje kvalitu jejich života, ale také bezpečnost cestujících a silničního provozu. Řidiči jsou přepracovaní.

Takže by podle vás měla tato veřejná služba být ze strany objednavatelů, krajů, lépe ohodnocena?
Určitě. Kraje mzdy zdevastovaly tím, že v minulých letech soutěžily jen na nejnižší cenu a vůbec je nezajímalo, že uzavírají smlouvy na deset let a chyběla v nich indexace mezd podle inflace. Nechceme, aby se to opakovalo, aby se to zabetonovalo na stávajícím minimu a abychom se každoročně dostávali do takovýchto problémů.

Už víte, kolik řidičů se stávky zúčastní?
Stávka je vyhlášena jako celorepubliková, ale zatím ty informace sbíráme. Skutečně se to pozná až v průběhu stávky, teď by to bylo věštění z křišťálové koule. Odbory nepůsobí všude, z 11 tisíc řidičů je členů asi osm tisíc. K aktivní účasti na stávce jsme vyzvali všechny členy a zaměstnance, ale nikoho do ní nenutíme. Bohužel už se z druhé strany setkáváme s tím, že jsou zastrašováni různými nevybíravými způsoby, aby se jí nezúčastňovali, a to jak ze strany krajů, tak zaměstnavatelů.

Rozmyslete si, zda stávkovat, vyzvali v pondělí firmy i řidiče:

3. dubna 2017

Jak jsou zastrašováni?
Je jim vyhrožováno, že případné škody a sankce půjdou za nimi, že budou mít exekuci, přijdou o majetek a podobné nesmysly. Bohužel když je to správně podáno, může to mít odstrašující účinek. Naprosto to odmítáme, je to nelegitimní, neetické a je protiprávní bránit někomu ve výkonu ústavního práva na stávku. Vyhlašovatelem stávky je odborový svaz dopravy, který celou akci zaštiťuje.

Chystáte přehled linek, které v den stávky nevyjedou?
Nemáme přehled o tom, který člověk kterou linkou jezdí, jsou jich v Česku desetitisíce. Zaměstnavatelé ale budou od našich kolegů vědět, kdo se aktivně zúčastní a nepojede.

Stávkovat se má ve čtyřech krajích - Jihočeském, Jihomoravském, Ústeckém a Olomouckém. Máte informace, že by tyto kraje chystaly náhradní způsoby dopravy?
Nemám, ale z jiného kraje mám informace, že řidičům vyhrožují, že je po dobu stávky nahradí armádní autobusy. Takový přístup patří spíš do skupiny kriminálních činů, protože takhle vyhrožovat zaměstnancům, aby nestávkovali, to je pro nás nepřijatelné.

Tomu říkáte výhrůžka? Není to spíš řešení, jak pomoci cestujícím dostat se kam potřebují?
Mám na mysli stávkokaze. Je tady vidět hysterie - místo, aby se hledalo řešení k odstranění problému, tak se hledá cesta, jak případné stávkující řidiče nahradit. Tak ať se předvedou, chtěl bych vidět, jak lidé, kteří neznají linky, jízdní řády, místní poměry, budou plně nahrazovat stávkující řidiče.

Poslední celorepubliková stávka v dopravě byla v roce 2011, nejezdily vlaky, autobusy, metro. Připomeňte, za co se stávkovalo...
Bylo to proti asociálním reformám tehdejší vlády (zrušení režijních jízdenek a stravenek, zavedení důchodového spoření, nadstandardů ve zdravotnictví či sjednocení DPH na 17 procentech, pozn.red.). Nikdo nevyhrožoval, že za každý nevypravený spoj budou sankce a že to zaměstnavatelé přenesou na stávkující. Část těchto reforem se neuskutečnila.

Stávku nemůžu vyloučit, řekl už v únoru v Rozstřelu odborář Pomajbík:

20. února 2017

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Elektrifikace flotil zásilkových firem v USA vázne. Výrobci aut nemají baterie

28. dubna 2024

Zásilkové služby ve Spojených státech se obávají nedostatku elektroaut, které potřebují k nahrazení...

Vídeňští restauratéři se bouří proti rozvozu jídel, připadají si vykořisťovaní

28. dubna 2024

Na vídeňské gastroscéně to vře. Provozovatelé tradičních restaurací se bouří proti expanzi...

Luxusní šperk skoro zadarmo. Cartier omylem prodával náušnice se slevou 99 procent

28. dubna 2024  7:32

Šperky se slevou 99,9 procenta. Za tolik koupil mexický lékař náušnice v luxusním francouzském...

Průmysl stagnuje, některých surovin bude nedostatek, varuje ruská organizace

28. dubna 2024  7:18

Průmyslová výroba a investice v Rusku stagnují, zhoršuje se vývoz zboží a ziskovost většiny...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...