Evropské orgány na ochranu spotřebitele označily 235 stránek, tedy dvě třetiny ze všech zkoumaných webů, po kterých bude EU chtít nápravu. Pokud chyby nenapraví, zakročí proti nim úřady v jejich státě.
„Tyto weby klamou spotřebitele. Musí respektovat evropská pravidla na ochranu spotřebitele, stejně jako to dělají cestovní kanceláře či agentury,“ cituje eurokomisařku pro spravedlnost a ochranu spotřebitele Věru Jourovou BBC.
EU loni v říjnu zkoumala 352 webů z 28 členských zemí, které nabízejí ubytování nebo dopravu. Některé z nich byly jen srovnávače cen.
Úřady zjistily, že v jedné třetině případů neodpovídala prvně zobrazená cena té konečné. U skoro jedné třetiny zkoumaných nebylo zřejmé, jak portál došel ke konečné ceně. Pětina inzerovaných nabídek nebyla ve skutečnosti dostupná. V jedné čtvrtině neodpovídala upozornění na téměř vyprodaný stav realitě: ve skutečnosti weby zobrazovaly jen zbývající počet dostupný právě přes ně.
V rámci akce prošlo kontrolou i osm webových stránek zaměřených na české spotřebitele. U pěti z nich našla Česká obchodní inspekce určité nedostatky, které dále řeší. „Případy stránek provozovaných českými podnikateli řeší přímo ČOI, pokud se jedná o stránku provozovanou z jiné země EU, používá k řešení systém přeshraniční spolupráce a žádá o pomoc dozorový orgán v zemi sídla provozovatele. Cílem probíhajících opatření je náprava nedostatků ze strany provozovatelů, která postupně probíhá,“ upřesnila za ČOI Jana Sobotková.
Vzhledem k tomu, že žádný z případů není zatím uzavřen, nechtěla ale konkretizovat, o které stránky jde.
„Na základě našich zjištění můžeme každopádně spotřebitelům doporučit, aby si při porovnávání jednotlivých nabídek dávali pozor na to, podle jakých kritérií jsou vlastně seřazeny; jestli srovnávač zobrazuje skutečně konečné ceny včetně DPH a všech poplatků a jestli je zřejmé, kdo srovnávač provozuje a s kým budou spotřebitelé uzavírat smlouvu,“ radí Sobotková.