Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Na úzkokolejce jezdí přes 40 let. Přesto zažívá překvapení každý den

  7:27
Jiří Kolář už je součástí historie úzkokolejky. Jako strojvůdce mezi Jindřichovým Hradcem, Kamenicí nad Lipou, Obrataní a Novou Bystřicí jezdí přes čtyřicet let. Roky slýchal, že provoz nemá budoucnost a zanikne. Nestalo se. Z nákladních vlaků se však trať přeorientovala na osobní, vozící turisty.
Strojvůdce Jiří Kolář pracuje na úzkokolejce už přes 40 let. A pamatuje si, jak...

Strojvůdce Jiří Kolář pracuje na úzkokolejce už přes 40 let. A pamatuje si, jak dříve s kolegy vozili dřevo, cihly, brambory i ovoce. Také mazut, bavlnu či výrobky ze sklárny ve Včelničce. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Už více než čtyřicet let řídí lokomotivy na úzkokolejce. Strojvůdce Jiří Kolář by jen těžko spočítal, kolikrát přejel hranice mezi Vysočinou a Jihočeským krajem. I po tak dlouhé době zažívá v práci překvapení.

„Je to tak čtrnáct dní, jel jsem zrovna lesem. Najednou se přede mnou objevili dva nádherní jeleni. To jsem tady ještě neviděl. Jen jsem měl strach, aby mi nevlezli před mašinu,“ popisuje. Nakonec vše dobře dopadlo.

Kolář se dostal k lokomotivám už v roce 1969. Prvních pět let jezdil po běžných kolejích. Stihl ještě závěr éry parních lokomotiv, dělal topiče. Tehdy byl v práci třeba 23 hodin v kuse. Nebo čtrnáct dní pracoval a pak měl dva týdny volno. „To už je dnes nemyslitelné.“

Když se v polovině sedmdesátých let oženil, usadil se v Jindřichově Hradci a přesedlal na úzkokolejku. Dnes mu je osmašedesát, mohl by být v penzi, ale u Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) pracuje stále. Rád. Nejen proto, že mašinfírů je málo.

Ještě za minulého režimu slýchával, že dráha nemá budoucnost

Nepředstavoval si tenkrát ve svých začátcích, že na úzkých kolejích vydrží tak dlouho. Pravidelně před rokem 1989 slýchával, že tato dráha nemá budoucnost. „Moc sem neinvestovali a pořád přemýšleli, že to zavřou. Dělaly se jen drobné údržby. Kdyby to nepřešlo do soukroma, tak už to možná nebylo,“ míní strojvůdce.

Ještě za socialismu v osmdesátých letech existoval předpoklad, že provoz se postupně utlumí do roku 2000. Jako první měla skončit trať do Nové Bystřice.

Dnes po ní jezdí hlavně turisté, vlaky se tam šinou kupředu třicetikilometrovou rychlostí ve větší části. Rychlejší je to po kolejích do Obrataně, kde to sviští zpravidla padesátkou. „Tam to víc odsejpá,“ potvrzuje Kolář.

Když v minulosti dělal vedoucího provozu a seděl v kanceláři, tak se na kabinu strojvedoucího vyloženě těšil. „To pak byla pohádka, přijít z kanceláře na mašinu a vyjet do krajiny,“ usmívá se.

Parní vlaky v létě povezou malé návštěvníky pohádkové říše

Za směnu dnes zajede dvakrát z Jindřichova Hradce do Obrataně a zpět, což je 184 kilometrů. Má i jednu svoji oblíbenou zastávku v Benešově. A to hlavně po setmění, protože je dobově nasvícená.

Na parních lokomotivách už Kolář nejezdí. Jeho kolegové ale letos obnoví pravidelné parní výjezdy na Vysočinu. Po úzkokolejce zamíří do Kamenice nad Lipou každé pondělí v červenci a srpnu. JHMD domluvily spolupráci s Pohádkovou říší Fábula v Kamenici (více čtěte zde).

Vlaky tažené parní lokomotivou vyrazí vždy v pondělí o půl desáté z Jindřichova Hradce. Už ve vagonech budou dělat pasažérům společnost pohádkové postavy. Cestující si pak budou moci zajít do Fábulova rodinného zábavního parku. Po obědě pojede vlak zpátky do výchozí stanice. A na září se chystá ještě jedna speciální parní jízda do Černovic spojená s degustací čokolády.

Úzkokolejka potřebuje v letní sezoně desítky zaměstnanců navíc. Na lokomotivách vypomáhají i „srdcaři“, kteří slouží jako strojvůdci na běžných kolejích. A o své dovolené jezdí na těch úzkých.

Firmy by byly, ale po úzkokolejné železnici náklady už nevozí

JHMD provozují také nákladní dopravu, ale jen v minimální míře. Převážejí železný šrot z Kunžaku do Jindřichova Hradce. Jedná se ale jen o dva vlaky do měsíce. Vozili by mnohem víc, kdyby o to byl zájem. Přitom trať za Rakousko-Uherska vznikla hlavně pro přepravu zboží. Až za první republiky se začala posilovat osobní doprava.

Strojvůdce Kolář si pamatuje, jak dříve s kolegy vozili dřevo, cihly, brambory i ovoce. Také mazut, bavlnu či výrobky ze sklárny ve Včelničce. „Do sklárny jsme jim vozili i uhlí, než přešli na plyn. Ono je tady stále dost firem, ale zboží už si vozí auty,“ popsal Kolář.

Naopak zájem je o jinou službu. JHMD pronajímá železničním nadšencům na dovolenou šest nádražních budov ve formě apartmánů. „Teď na konci dubna měli jednu stanici pronajatou Pražáci. Když jsem tam přijel, měli všichni ajznboňácké uniformy, čepice a salutovali,“ usmívá se strojvedoucí.

13. května 2017

Autor:
  • Nejčtenější

Padělatel zfalšoval lístky na mistrovství za 600 tisíc. Podvedl i překupníka

16. května 2024  12:24,  aktualizováno  12:41

Policisté zadrželi muže z Pelhřimovska, který ve velkém falšoval a prodával vstupenky na...

Města na Vysočině nabízejí dřevo zdarma. Zájemci si ho musí sami nasekat

16. května 2024

Premium Palivové dříví na zimu nebo třeba na letní sezonu na chatě nemusejí lidé vždy draze kupovat....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Jihlavsku spadlo malé letadlo. Pilot na místě zahynul, škoda činí dva miliony

13. května 2024  16:34,  aktualizováno  14.5 8:58

V katastru obce Luka nad Jihlavou došlo v pondělí před půl čtvrtou odpoledne k pádu dvoumístného...

Je to Ještěd Vysočiny, hovoří o Medlově majitelé. Z hotelu dělají památku

12. května 2024  10:06

Hotel Medlov umístěný uprostřed Žďárských vrchů letos slaví dvě velká výročí. Jako honosné zařízení...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do Žďáru přijela druhá největší pouť v republice, atrakcí je přes stovku

15. května 2024  12:09

Dvacetitisícový Žďár se výrazně zalidní. Tento týden tam začala tradiční svatojánská pouť, která...

Kruhový objezd v Novém Městě vyřeší hned několik rizikových míst najednou

18. května 2024  9:10

Doprava v Novém Městě na Moravě bude o něco plynulejší, přehlednější a bezpečnější. Radnice s...

Dětský domov v Budkově bude za pár let končit. Přesto mu kraj opravil zámek

17. května 2024  16:56

Zámek v Budkově na Třebíčsku už přes 70 let slouží pro dětský domov. Přestože se tato jeho etapa...

František Harrach vezme návštěvníky muzea strojem času za majiteli zámku

17. května 2024  12:03

Nahlédnout do historie zámku, zjistit víc o osobnosti Františka Harracha nebo o regionu,...

Přestavba infekčního pavilonu se komplikuje. Cena roste, termíny zůstávají

17. května 2024  8:49

S nečekanými potížemi se potýkají stavebníci, kteří v areálu havlíčkobrodské nemocnice budují nový...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....