Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Stát má plán na nástup samořiditelných aut, bude je testovat v provozu

  6:00
Stát má první představu, jak se zapojit do celosvětového trendu samořiditelných aut. Ministerstvo dopravy již dříve oznámilo, že chce postavit testovací okruh, přičemž o podobné investici v tuzemsku uvažuje i automobilka BMW. Především ale stát hodlá zkoušet tyto vozy v běžném provozu. Posloužit by k tomu měl česko-slovenský projekt testování na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou.

Samořídící automobil od Volva | foto: Volvocars

Ministerstvo to uvádí v materiálu nazvaném Vize rozvoje autonomní mobility, který rozeslalo do meziresortního připomínkového řízení. MF DNES ho má k dispozici.

„Ve druhé polovině roku 2017 budou známy technické i legislativní podmínky, za nichž bude možné tento přeshraniční projekt realizovat,“ uvádí se v dokumentu. Zájem o testování mají také v Ústí nad Labem a Mladé Boleslavi. Do konce příštího roku se chce Česko domluvit s Německem na zkoušení vysoce automatizovaných vozidel na úseku dálnice D8 mezi Ústím nad Labem a hranicí s Německem.

Podle současného právního systému je za řízení vozidla zatím vždy odpovědný řidič. Materiál nepočítá s tím, že by se provoz autonomních aut bez řidiče legalizoval.

„Zkušenosti a výsledky z praktického testování na zkušebních tratích nebo testování v reálném silničním provozu budou mít hlavní podíl na tom, jaké konkrétní legislativní úpravy budou pro provoz autonomních vozidel navrženy,“ tvrdí ministerstvo.

Je potřeba upravit pravidla

V některých státech světa, zejména v USA, provozují výrobci vozidel a technologické firmy v testovacím provozu dopravní prostředky úrovně čtyři a pět, jak se označují jednotlivé stupně autonomního řízení (viz box). Úroveň 4 je označována za vysokou automatizaci a automat řídí vždy s výjimkou nebezpečného počasí, úroveň 5 pak znamená plnou automatizaci, kdy řidič nemá na řízení vliv za žádných podmínek.

Jak samostatná jsou auta

  • Bez automatizace (úroveň 0) - vozidlo neřídí systém, ale řidič.
  • Asistence řidiče (1) - automaticky mohou probíhat složitější funkce (parkovací asistent), řidič musí být schopen kdykoli řídit.
  • Částečná automatizace (2) - automat řídí, zrychluje i brzdí. Řidič musí sledovat provoz.
  • Podmíněná automatizace (3) - v definovaném prostředí (např. dálnice) se řidič nemusí věnovat řízení.
  • Vysoká automatizace (4) - s výjimkou nebezpečného prostředí (velmi špatné počasí) řídí automat. Řidič nezasahuje.
  • Plná automatizace (5) - automat řídí do libovolného legálního cíle, řidič jen zadá cíl.

Aby bylo vůbec možné testování těchto aut na vybraných úsecích silniční sítě s běžným provozem, je potřeba upravit zákony.

„Pokud by ve městě při rychlosti 20 km/h došlo u autonomního vozidla k chybě, je možné kolizi vzhledem k rychlostem vozidel v městském provozu odvrátit. Na dálnici je dovolen jen provoz motorových vozidel a jízdních souprav, jejichž nejvyšší povolená rychlost není nižší než 80 kilometrů za hodinu. Při takových rychlostech je riziko při nezvládnutí kritické kolizní situace vysoké,“ vysvětluje materiál.

Podle ministerstva je zatím možné testovat pouze funkci „autopilota“. Podmínky na testování autonomních vozidel úrovní 4 a 5 je však potřeba připravit. Materiál zatím nestanovuje konkrétní sumy, které by taková příprava měla stát, uvádí však několik podrobností.

Stát chce pro testování využít infrastrukturu, kterou buduje v rámci evropského projektu C-Roads. Na některých úsecích dálnic tak vznikne infrastruktura, která umožní přenos dat mezi jednotlivými vozidly.

Informace o provozu rozhodují

Česko se zatím nejvíce věnuje takzvaným C-ITS kooperativním inteligentním dopravním systémům, které mají řidičům pomáhat s informováním o provozu. Kvůli tomu instaluje na celkem 360 kilometrů dálnic 50 zařízení - například na D1, D5, D11 nebo D52 - která budou přenášet data do informačních portálů nad dálnicemi.

Díky nim by měli řidiči například vědět, že po dálnici jede sanitka nebo kde přesně se stala nejnovější nehoda. Nově se budou zařízení testovat i na odpočívadlech, aby řidiči kamionů včas věděli, zda je na parkovišti místo a má vůbec smysl na ně zajíždět.

Profesionální řidiče nahradí „stupeň 5“. Otázka je, kdy se to stane

Kvůli samořiditelným autům vznikla už nová evropská aliance, ve které se spojily automobilky s telekomunikačními operátory. Chce se zaměřit v počátku testování na dálkově řízené parkování a autopilota na dálnicích, zejména pro konvoje nákladních vozidel.

Ministerský materiál je spíše úvahou, co vše autonomní řízení znamená a jaká jsou jeho rizika. Tvrdí přitom, že se nové technologii nedá vyhnout. „Autonomní vozidla představují významnou a nevyhnutelnou inovaci v automobilovém průmyslu. Dopady na ekonomiku, mobilitu a společnost jako celek budou dalekosáhlé,“ stojí v materiálu.

Stát zatím neví, kolik bude podpora autonomního řízení stát. Připouští ale, že ho bude zpočátku dotovat.

Video z testování samořiditelného auta (12/2016):

10. února 2017

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...