Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nepovolené billboardy zmizí z hlavních tahů, likvidaci zaplatí vlastníci

  1:04
Pozornost řidičů rozptylují tisíce reklamních ploch, které lemují hlavní silniční tahy v Česku. Mnohé z nich tam přitom nemají co dělat. Nejvíce nepovolených billboardů, přesně 522, najdeme podél nejdůležitější české dálnice D1, která spojuje českou a moravskou metropoli. Celkem má zmizet na tři tisíce billboardů.
Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto

Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Poutače podél nejdelší české dálnice teď musí zmizet. Nejpozději do konce letních prázdnin. Podle zjištění MF DNES ale zatím většina provozovatelů reklamy nechává billboardy na svých místech a čeká na další vývoj situace. Ta může být po uplynutí lhůty dramatická.

„Hned 1. září začnou pracovníci Ředitelství silnic a dálnic situaci podél hlavních tahů kontrolovat. Neodstraněné billboardy nejprve zahalí plachtou a vyzvou jejich majitele, aby splnili svoji povinnost a urychleně je odstranili,“ prozradil další postup tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Studecký.

Likvidace na náklady vlastníka

Pokud ani po zahalení billboardů jejich majitelé nezareagují, pracovníci Ředitelství silnic a dálnic poutače rozřežou nebo rozmontují a odvezou k likvidaci. Veškeré náklady pak naúčtují vlastníkovi. „Pokud se zjistí, že firma, které odstraněný billboard patřil, už zanikla, zaplatí náklady na likvidaci stát,“ uvedl Jan Studecký.

Další pokus o delší život billboardů, tentokrát přes poslance Bendla

„Pro likvidaci billboardů využijeme naše zaměstnance i výškovou techniku,“ dodal mluvčí. Jediné externí náklady podle něj může představovat pronájem jeřábu, a to v případě, že bude k likvidaci nějakého většího billboardu nutný.

Organizace zabývající se bezpečností dopravy chystaný postup vítají. „Billboardy jsou jedním ze zdrojů, které odvádějí pozornost řidičů. Proto jejich odstranění vítáme,“ konstatoval pro MF DNES vedoucí BESIP Martin Farář. „Při rychlosti 130 km/h ujede řidič každou sekundu 36 metrů. Za pouhé dvě vteřiny, což je čas potřebný k pohledu na billboard a letmé zjištění jeho obsahu, urazí vozidlo 72 metrů, aniž by řidič věděl, co se před ním děje. Pokud ho obsah zaujme, pohled na poutač se opakuje a řidič tak může ztratit pozornost na delší čas,“ dodal Farář.

Zákaz platí i v Německu

„Silnice má být bezpečná, což znamená také s dobrým rozhledem, a ne zaplavená stovkami reklam, které rozptylují pozornost. Náraz do nich je většinou smrtelný,“ doplňuje mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Zákaz billboardů u dálnic už mimo jiné platí třeba v Německu a řadě dalších evropských zemí.

Tuzemský zákaz reklamních poutačů v ochranném pásmu u dálnic a silnic I. třídy vyplývá z novely zákona o provozu na pozemních komunikacích z roku 2012. Poslanci tehdy kvůli obavě z možných sporů s provozovateli venkovní reklamy ponechali pětileté přechodné období, po které mohou u silnic billboardy zůstat. A to uplyne s koncem letních prázdnin.

Zdaleka ne všichni ale se striktním zákazem billboardů souhlasí. „Tento zákaz by se krásně vyjímal v učebnici ekonomie regulace. Jedná se o dokonalou ukázku regulační neefektivity,“ uvedl Aleš Rod, ředitel výzkumu Centra ekonomických a tržních analýz. „V devadesátých letech, kdy u silnic rostly tisícovky reklamních nosičů jak houby po dešti, nikdo nic neřešil. To trvalo skoro 20 let. Česko se stalo rájem billboardů. A nyní namísto dílčího odstranění nosičů z nevhodných míst přišla zcela nesmyslná regulace v podobě totálního zákazu ekonomické aktivity,“ dodal Rod.

Obce přijdou o příjmy

Zdeněk Mandík ze Svazu měst a obcí ČR zase upozorňuje na to, že silnice první třídy představují pro obce často značnou zátěž. Naproti tomu platby provozovatelů venkovní reklamy a útraty projíždějících řidičů jsou jedny z mála benefitů, které za to mohou čerpat. Svaz měst a obcí proto preferuje, aby o umístění venkovní reklamy mohly rozhodovat samotné radnice, které nejlépe posoudí bezpečnostní i estetickou situaci na konkrétních místech.

„I sami provozovatelé venkovní reklamy mají zájem, aby černé billboardy zmizely, ale v řadě případů nabízí současné znění zákona více možností výkladu, a tak je umístění řady reklamních poutačů sporné a ještě bude předmětem dalších jednání,“ podotýká prezident Svazu provozovatelů venkovní reklamy Marek Pavlas. Vlastníci billboardů podle něj budou po volbách usilovat o zmírnění legislativy, aby se mohla alespoň část billboardů legálně vrátit. Někteří provozovatelé navíc zvažují, že se budou soudit s českým státem o ušlý zisk (psali jsme zde).

Na zákaz billboardů se v předstihu chystají i velké firmy, pro které byly venkovní poutače významným inzertním nástrojem. „Billboardy u dálnic a silnic I. tříd nahradíme vhodnou kombinací ostatních kanálů. Posílíme tedy jak on-line, PPC inzerci, ale i print či televizní a rozhlasovou reklamu,“ uvedl ředitel marketingu skupiny AAA AUTO Daniel Šturm.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Soud vyhlásil nad firmou Kovosvit MAS moratorium. Má závazky přes miliardu

3. května 2024  20:10,  aktualizováno  20:35

Českobudějovický krajský soud v pátek v insolvenčním řízení se strojírenskou společností Kovosvit...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

USA a eurozóně se nedaří překonat inflační trápení. Snížení sazeb je v ohrožení

3. května 2024

Rok 2024 se měl mimo jiné nést v postupném snižování úrokových sazeb v eurozóně i Spojených státech...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...