Speciální kontejnery pro odvoz kontaminovaného materiálu z jaderných elektráren nebo součástky pro ponorky bude v příštích letech vyrábět pro svého britského partnera, společnost TSP Engineering, ostravská firma Vítkovice Heavy Machinery (VHM). Smlouvu o spolupráci na pět let minulý týden podepsali zástupci obou firem.
„Smlouva zahrnuje činnosti a produkty spojené s řízeným ukončováním provozu jaderných elektráren a dodávky pro obranný průmysl,“ vysvětlila Eva Kijonková, tisková mluvčí společnosti Vítkovice.
„Celkem se počítá s pětiletou spoluprací v objemu zhruba 3,5 miliardy korun,“ upřesnil obchodní ředitel VHM Jiří Brož.
Budou vyrábět i součástky pro ponorky
Hlavní spolupráci zaměří obě firmy do sektoru jaderné energetiky, v němž se společnost TSP Engineering pohybuje už od padesátých let minulého století.
„První společné dodávky budou zahrnovat kontejnery pro transport kontaminovaného materiálu v areálech jaderných elektráren odstavovaných z provozu ve Velké Británii,“ řekla Kijonková.
„Naší výhodou je uzavřený výrobní cyklus, od ocelárny přes hi-tech kování k finálnímu výrobku, například kontejneru,“ dodal generální ředitel VHM Martin Bednarz. „Dohoda zahrnuje také speciální zařízení nutné pro odstavování jaderných elektráren včetně trenažérů pro výcvik personálu.“
Další částí dohody o spolupráci je výroba součástek pro ponorky, v současnosti hřídelového vedení. Vítkovice se tak vracejí ke své tradici, kdy dodávaly – dříve hlavně lodní pancéřové plechy – nejen rakouskému námořnictvu, ale i pro britské loďstvo, například pro stavbu letadlové lodi Illustrious, která jako jediná z letadlových lodí za druhé světové války přežila zasažení šesti pumami.
Výroba válcovaných plechů je dnes ale doménou společnosti Vítkovice Steel, která do holdingu strojírenských Vítkovic nepatří.
Ekova opraví tramvaje ve Švédsku
Jinou zakázku, tentokrát za 200 tisíc amerických dolarů, získala společnost Armatury Group z Horního Benešova. Ta dodala speciální šoupátka a další armatury až do vzdálené Indonésie.
„Jde o speciální vysokotlaká šoupátka pro tamní závod na výrobu papíru a celulózy. Kompletní armatura, včetně namontovaného ovládání o výšce 3,3 metru, vážila úctyhodných 6 500 kilogramů,“ řekla Vladimíra Václavková, vedoucí marketingu společnosti Armatury Group.
Na výrobu obřích šoupátek se museli v Horním Benešově speciálně připravit. „Protože se jednalo o šoupátka takové velikosti, bylo potřeba v průběhu výroby řešit různé problémy,“ řekl technický ředitel Petr Heider. „Počínaje řešením manipulace s jednotlivými částmi šoupátka, opracováním jednotlivých dílů, získáním nových kvalifikací svařovacího procesu a svářečů, až po zhotovení přípravků pro navařování těsnicích ploch plazmou a přípravků pro montáž jednotlivých dílů.“
Zakázku za 600 milionů korun získala ostravská společnost Ekova, dceřinná firma ostravského dopravního podniku, která se zaměřuje na opravy tramvají.
„Zahájili jsme práce na zakázce na opravu 65 tramvají pro švédský Götteborg. Letos jich chceme opravit deset až čtrnáct. Zakázka za přibližně 600 milionů korun je plánována do roku 2021,“ řekla ČTK mluvčí Ekovy Leona Kuchařová.