Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Naše lokomotivy jezdí i pod Bosporem, říká šéf CZ LOKO Josef Gulyás

  7:47
Česká Třebová se může chlubit tím, že ve městě sídlí jedna z nejúspěšnějších českých firem. CZ LOKO, výrobce lokomotiv i dalších speciálních drážních vozidel. Jejím generálním ředitelem je od loňska Josef Gulyás. „Ve firmě jsem začínal jako pomocný dělník,“ řekl v rozhovoru pro MF DNES.
Josef Gulyás, ředitel CZ LOKO Česká Třebová.

Josef Gulyás, ředitel CZ LOKO Česká Třebová. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Generální ředitel českotřebovské společnosti CZ LOKO Josef Gulyás převzal po svém předchůdci Josefu Bártovi úspěšnou firmu. A věří, že si s konkurencí poradí i v době, kdy roste tlak na mzdy a firmy marně hledají volné pracovníky. „Máme zkušenosti, že se k nám vrací i lidé, kteří od nás dříve odešli. Je něco jiného pracovat pro firmu, kde vyrábíte na pásu nějaký díl pro auto, anebo když pracujete ve fabrice, z níž vyjíždí kompletní lokomotiva,“ říká Gulyás.

V nedávném žebříčku Českých sto nejlepších firem 2017 se ta vaše jako jediná z kraje umístila v první padesátce, konkrétně na 23. místě. Považujete se za nejschopnější firmu v kraji?
Ano, jednoznačně se považujeme za jednu z nejschopnějších firem v kraji i celé republice. Máme vlastní know-how, exportujeme z více než 60 procent do celé Evropy, falešná skromnost stranou. Je to kombinace správného marketingu, obchodu, ale hlavní roli hraje kvalita a užitné vlastnosti produktu.

V čem je v této kombinaci důležitý váš osobní přínos?
Můj hlavní přínos je správná definice priorit. V posledních měsících také rozumný balanc růstu produktivity a růstu mezd na smysluplné úrovni. A logicky efektivita výroby a udržení exportní strategie.

Váš předchůdce generální ředitel a nyní předseda představenstva Bárta začínal na dráze jako manipulační dělník, vyzkoušel si i profesi opraváře lokomotiv nebo pomocníka strojvedoucího. Jaké byly vaše začátky?
Podobné. Začínal jsem ve firmě jako pomocný dělník, potom jsem přecházel od elektrikáře a opraváře trakčních motorů, technologa, zásobovače, vedoucího obchodního oddělení a obchodního ředitele až na funkci generálního ředitele.

Jak se od doby vašich začátků změnila práce dělníků?
Zásadně. Když jsem začínal, pracoval jsem sice z osmi hodin tak polovinu, ale prostředí a platové a pracovní podmínky byly hrozné, benefity neexistovaly, investice byly téměř nulové. Dnes je pracovní prostředí pro všechny výrazně lepší, investujeme, dělníci mají podstatně lepší peníze i větší dlouhodobou jistotu. Kdysi byla tato fabrika několikrát téměř na zavření, zatímco posledních patnáct let neustále systematicky rosteme. Na druhou stranu dnes už všichni musí pracovat těch standardních osm hodin denně.

Někdo si CZ LOKO představuje jako montovnu. Má pravdu?
Žádnou montovnou nejsme. My jdeme proti proudu, protože řada firem raději převádí části svých činností na externí partnery, ale u nás spíše přibývá specifických technologií, kterými se nikdo nezabývá, čím dál víc si toho děláme doma. Vyrábíme si podvozky, trakční motory, hlavní rámy, veškeré komponenty na vozidla jsou made in CZ LOKO. Navíc vývoj, konstrukce, projekce, design, vše je naše.

Kolik lokomotiv opravujete a kolik vyrábíte původních?
Aktuálně vyrobíme měsíčně tři až pět nových vozidel, obdobný počet měsíčně opravíme. V novodobé historii firmy jsme vyrobili kolem 970 lokomotiv, blížíme se tisícovce.

Jak pozná vaše stroje i laik?
Máme specifický design daný určitými prvky na kabině a designem světel. Řekli jsme si, že uděláme lokomotivní rodinu CZ LOKO, z níž bude na první pohled jasné, co je to za lokomotivu a kdo ji vyrobil. V základním portfoliu máme šest hlavních typů, základní rozdíl je ve výkonu a počtu náprav neboli lidově v tom, kolik toho stroj uveze.

Věnujete se opravárenství, modernizaci, výrobě a pronájmu lokomotiv. Jaké je pořadí podle ziskovosti?
Nejziskovější je segment služeb, tedy full-service poskytování komplexního řešení na míru. Pak je nová výroba a opravařina.

Do čeho jste v poslední době nejvíc investovali?
Do technologií, díky nimž nejsme závislí na subdodavatelích a stlačujeme dolů náklady. Tedy do podvozkárny za cca 40 milionů, modernizace motorárny, což je dalších 20 milionů, asi 15 milionů jsme investovali do rámárny a 10 milionů do technologií na výrobu nových točivých strojů.

Vyrábíte i speciální vozidla. Představuji si drezíny a pojízdné jeřáby - co dalšího se pod tímto pojmem skrývá?
Silní jsme i ve výrobě vozidel na lehkou údržbu tratí a trolejového vedení. Jsou to provozně velice efektivní vozidla s různými technologiemi, jako jsou hydraulické ruce, sekačky, čisticí technologie a podobně.

Kde všude vaše stroje jezdí?
Je to přibližně 17 zemí. Máme i lokomotivy, které jezdí za polárním kruhem, ve Skandinávii, v pobaltských zemích, Rusku, naše lokomotivy jezdí i pod Bosporským průlivem v Turecku. Velice dobře se daří našim nejmodernějším lokomotivám na vyspělém trhu v Itálii. Na východních trzích naši pozici budujeme dál, nicméně je pravda, že situace na Ukrajině a sankce v Rusku snížily export do těchto regionů na třetinu. Je to takřka celá Evropa, ale je otázka času, kdy uspějeme i na jiných kontinentech. Chceme rozšiřovat exportní teritoria například do Íránu a chystáme projekty i pro jižní Ameriku a Afriku.

Kolik pracovníků máte a na kolika místech?
Zhruba 800 lidí. V České Třebové je to necelých 500 lidí, v Jihlavě 200, další jsou v Přerově a v Nymburku. Novinkou je, že v průběhu ledna také fúzujeme Letohradské strojírny, stanou se plnohodnotnou provozovnou CZ LOKO. Pro všech 41 pracovníků v servisu kolových vozidel v Letohradě i kovovýrobě v Žamberku to bude znamenat dlouhodobou stabilitu i lepší platové podmínky.

Jak své pracovníky platíte?
Průměrná mzda ve firmě se blíží 29 tisícům korun. Špičkoví dělníci si ovšem vydělají i výrazně více. Výhodou je dlouhodobější jistota.

O které profese stojíte?
Nyní potřebujeme kolem 25 lidí - jsou to manipulační dělníci, elektromechanici, elektronici, mechanici.

Společnost CZ LOKO

Firma se sídlem v České Třebové patří k nejvýznamnějším podnikům středoevropského železničního strojírenství. Výrobě a opravám kolejových vozidel se věnovali její předchůdci v České Třebové po otevření železničních dílen v roce 1849. Vyvíjí a vyrábí nové lokomotivy, modernizuje kolejová vozidla, opravuje a rekonstruuje vozidla hnací i speciální. Podíl exportu činí kolem 60 procent. Společnost vykázala naposledy obrat 2,2 miliardy korun. Letos odhaduje o něco vyšší. Holding zaměstnává ve svých závodech zhruba 800 lidí.

Jste pro větší otevřenost Česka vůči dělníkům z dalších zemí?
Jsem. Spolupracujeme s Litvou, Běloruskem a Ukrajinou. Samozřejmě spolupracujeme s několika slovenskými společnostmi, zkoušeli jsme například i pracovníky z Vietnamu.

Loni jste utržili rekordních 2,2 miliardy a vydělali desítky milionů. Jak to bude letos?
Opět to bude rok rekordní. Obrat bude kolem 2,3 miliardy, předpokládám zisk kolem čtyř procent. Není cíl zvyšovat tržby co nejvýše, kvůli situaci na trhu práce bychom toho ani nebyli schopni. Naším úkolem je pracovat na rentabilitě a efektivitě firmy, potom se to může dávat zpátky do platů lidí, technologií a investic.

Co říkáte na výrok guvernéra ČNB Jiřího Rusnoka o tom, že zemi čekají tučná léta?
Je to hezký vánoční vzkaz lidem, ale zároveň je naprosto namístě střídmost a myšlení na zadní vrátka. I CZ LOKO před sebou vidí velice dobrou budoucnost, nicméně vnímáme nevyhnutelnost ekonomických cyklů a nutnost se připravit i na méně úspěšnou dobu.

  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

„Nauč se pískat.“ Zaplněné pardubické náměstí se těšilo na oslavy, přišlo zklamání

26. dubna 2024  15:09,  aktualizováno  19:47

Pardubické Pernštýnské náměstí dnes mohlo zažít velkou hokejovou noc - oslavu titulu. Po porážce...

Cena z výběrových řízení neplatí, D35 do Ostrova je už dražší skoro o miliardu

25. dubna 2024  18:17

Stát zaplatí za stavbu dvou úseků dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem mnohem více,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nechte brankáře být! Přísný trend ochuzuje o emoce. Je to divné, uznávají i hráči

25. dubna 2024  8:58

Když Ondřej Kacetl opouštěl třinecké brankoviště, deset tisíc lidí v Pardubicích ho vypískalo....

Stát se přiblížil stavbě nejnáročnějšího úseku D35, ministerstvo má poradce

2. května 2024  19:08

O krok blíž se posunul pokus státu o další výstavbu dálnice se soukromou účastí, tedy takzvaný PPP...

Obchvat Svitav odvedl tisíce aut, radary z výpadovky na Brno čeká stěhování

2. května 2024  14:59

Svitavská radnice přesune měření rychlosti z úseku, kterým kvůli nově dokončenému obchvatu města už...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Dotace z EU zachránily Automatické mlýny, na čachry s penězi doplatil hotel

2. května 2024

Miliardy korun z Evropské unie v posledních dvaceti letech nemířily jen do asfaltu a kolejí,...

ManpowerGroup s.r.o.
Obchodně - projektový manažer

ManpowerGroup s.r.o.
Praha, Středočeský kraj, Královéhradecký kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 60 000 - 80 000 Kč

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...