Home Credit (ilustrační foto).

Home Credit (ilustrační foto).

Asie živí rychlý růst Home Creditu. Skupina už má 30 milionů klientů

  • 12
Skupina Home Credit loni významně posílila v Asii. Celkově poskytla půjčky za více než 20,5 miliardy eur (asi 520 miliard korun), což bylo o téměř 80 procent více než v roce 2016, kdy rozpůjčovala 11,5 miliardy eur. Počet klientů Home Creditu meziročně stoupl o 10 milionů na celkem 30 milionů.

Skupina Home Credit za rok 2017 vykázala čistý zisk k rozdělení akcionářům ve výši 256 milionů eur (asi 6,5 miliardy korun) oproti 213 milionům eur (asi 5,4 miliard korun) za rok 2016. „K výsledku výrazně přispěla zejména solidní výkonnost v Rusku a pokračující růst na asijských trzích,“ uvedla skupina ve středu v tiskové zprávě.

Na Rusko jsme nezanevřeli. Teď startujeme útok na Ameriku, říká Šmejc

„V uplynulém roce se nám podařilo posílit naše pozice a tržní podíly všude, kde podnikáme. Těžili jsme z růstu asijských trhů, ale také ze synergií vyplývajících z rozsahu našeho podnikání. Rusko, Kazachstán a Vietnam si po celý rok vedly velmi dobře a dosáhly vynikajícího růstu obchodů i ziskovosti,“ uvedl k výsledkům Jiři Šmejc, generální ředitel Skupiny Home Credit.

Jenom v Číně se objem nových půjček téměř zdvojnásobil na 13 miliard eur oproti 6,7 miliardám eur o rok dříve. Skupině se dařilo i v Rusku, kde jednu dobu zaznamenávala problémy. Podíl nesplácených úvěrů se v Rusku snížil ke konci roku 2017 na 4,4 procenta oproti 6,6 procenta o rok dříve. V Indii má už skupina Home Credit celkem 20494 prodejních míst, uzavřela partnerské smlouvy se všemi hlavními výrobci mobilních telefonů. Český poskytovatel úvěrů je aktivní i v Indonésii, Vietnamu nebo na Filipínách. V USA spolupracuje s telekomunikačním gigantem Sprint Corporation.

Půjčky mezi lidmi fungují

Home Credit se stále více orientuje na Fin-Tech řešení a inovace v oboru spotřebitelského financování. V průběhu roku 2017 plně digitalizované prodejní procesy a přidala technologii chatbotů do call center a na své sociální sítě v Asii. Revolvingové úvěry jsou nově založeny na QR kódech v mobilních telefonech a Skupina také na všech trzích vyvíjí a zavádí multifunkční mobilní aplikace.

Zonky, internetová platforma pro „peer-to-peer“ půjčky v České republice, která rovněž spadá do skupiny, zprostředkovala od svého vzniku v roce 2015 úvěry v objemu 97 milionů eur, přičemž jen za rok 2017 to bylo 77 milionů eur. Deset tisíc z celkových 17000 investorů této platformy se aktivně účastní úvěrování každý měsíc a jejich průměrná individuální expozice dosahuje v průměru 1800 eur. Od třetího čtvrtletí roku 2017 nabízejí Zonky investorům i sekundární trh, kde mohou prodávat či nakupovat své podíly v jednotlivých úvěrech.

Celkový vlastní kapitál činil 2,028 miliardy eur při podílu kapitálu na celkových aktivech 9,4 procent. 

Home Credit, založený v roce 1997 v Česku, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování ve střední a východní Evropě, Společenství nezávislých států a Asii. Majoritním vlastníkem je PPF, jedna z největších investičních skupin ve střední a východní Evropě. Hlavním majitelem PPF je nejbohatší Čech Petr Kellner. Minoritním akcionářem Home Creditu  je investiční holdingová společnost EMMA OMEGA vlastněná Jiřím Šmejcem.